2026-08-09, 00:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Är det fastställt att han var i huset? Om han var medhjälpare till någon kunde han ha vistats på gården medan den andra personen, som eventuellt var mer familiär med stället, gick in i huset och hämtade arkivet.

Har svårt att tänka mig att JJ ensam hade någon direkt vinning av brottet utan att det är någon annan som är den primära intressenten.

Men det lär vi få reda på inom en snar tid, hoppas jag.
Jag tror han var ensam och att 38-orna är från ett annat tillfälle.

Det faktum att dokumentväskan/hemarkivet låg vid en stig bakom huset talar för en GM till fots. Om han bil, varför ta med dokumenten ut i terrängen? Kan de varit två till fots? Tänkbart, men jag tycker ensam galning till fots känns bättre.
Citera
2026-08-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Att något inte utgör bevis för skuld innebär inte automatiskt att det är totalt irrelevant i en bredare diskussion om en person, dennes beteende, värderingar eller sammanhang. Att försöka reducera hela diskussionen till vad som kan läggas till grund för en fällande dom blir därför en märklig förenkling.

Och om det dessutom skulle bli aktuellt med en RPU senare är det knappast ointressant hur den misstänkte agerar, resonerar och uttrycker sig. Vid en sådan psykiatrisk bedömning är just den samlade bilden av den misstänktes beteende och psykiska tillstånd relevant. Så nej - allt behöver inte vara bevisning för skuld för att vara relevant.

Jag vill veta allt om MGM. Så mycket som möjligt. Inte enbart sådant som kan ha bevisvärde i rätten.
Helt rätt. Så tänker de anhöriga,både brottsoffrens anhöriga, och J,s familj.
(Att som utomstående fördjupa är ju märkligt, också förståss.
Men någonting driver oss att följa o ha åsikter kring Brattås morden. )
Citera
2026-08-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Årets analys av dig... Klockrent hela vägen!
Tack för bidraget.

Tack själv!
Citera
2026-08-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Just så!
Absolut, men då måste vi först veta vem som är skyldig

I tråden diskuterar vi ALLA misstänkta. På ALLA sätt vi önskar. Och nej, vi måste inte alls innan det veta vem som är skyldig.

Vill du snöa in dig på enbart bevisfrågan så står det dig fritt.

Att inför en rättegång, diskutera en misstänkts persona, intressen, beteenden, är kutym och helt i sin ordning.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-09 kl. 00:37.
Citera
2026-08-09, 00:38
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Att något inte utgör bevis för skuld innebär inte automatiskt att det är totalt irrelevant i en bredare diskussion om en person, dennes beteende, värderingar eller sammanhang. Att försöka reducera hela diskussionen till vad som kan läggas till grund för en fällande dom blir därför en märklig förenkling.

Och om det dessutom skulle bli aktuellt med en RPU senare är det knappast ointressant hur den misstänkte agerar, resonerar och uttrycker sig. Vid en sådan psykiatrisk bedömning är just den samlade bilden av den misstänktes beteende och psykiska tillstånd relevant. Så nej - allt behöver inte vara bevisning för skuld för att vara relevant.

Jag vill veta allt om MGM. Så mycket som möjligt. Inte enbart sådant som kan ha bevisvärde i rätten.

Psykologi och psykiatri är ju mest en gissningslek.

Där man vill hitta mönster för att passa en slags uppsatt logik.

I detta fall då; att MGM placerade ut statyer.
Men ingenting säger egentligen att detta har något med dubbelmordet att göra, förutom en slags mystisk stämning om "profilering" som i sig har blivit rätt mytomspunnet

Hjärnan är hårdkodad i att hitta mönster, så det är fullt mänskligt och förståeligt. Men har det ett egentligt värde inom brottmål? Troligtvis inte. Inte bortom att man på forum och inom akademiska kretsar har någonting att dyka ner i och sysselsätta sig med, och genom det fylla ett personligt behov.

Ungefär som att: Torsten mördade Anna för att han blev slagen av sin far när han var liten. Eller hans föräldrar var bägge poliser och Torsten ville göra uppror mot detta genom att fantisera om mord.

Det kommunicerar gärna inte heller utåt hur ofta man har fel i alla sina gissningar. Eller att mängder med människor passar in på samma typ av bakomliggande omständigheter som en misstänkt gärningsman utan att för den sakens skull ha gått samma "kriminologiska väg".

I slutändan: Vem fan vet varför en människa gör någonting och hur ärlig den är efteråt om motivet. Vad som blir kvar är då rena bevis för att man har varit inblandad i brottet.

Exakt samma gäller vid att man tror sig kunna lista ut och lista för domstolar olika sätt att ta reda på om någon ljuger vs. talar sanning.

Att man då till exempel i en situation tillmäter det otroligt stor vikt i att en person har berättat samma historia, och erbjudit detaljer utan överdrift genom hela det inträffade, eller alltid har hävdat sin oskuld, eller i en längre pågående situation inte heller bara kommer med negativa slutsatser.
Men egentligen säger det ingenting och visar i stället hur litet man faktiskt vet när man säger sig kunna lägga fram avancerade gissningar och teorier för domstolen att förlita sig på som "forskning" eller "psykologi" när den gör sin samlade bedömning.

Ett strålande inlägg som förklarar det: (FB) Kvinnor som anmäler våldtäkt får 150 000 kr via hemförsäkringen UTAN fällande dom?
(inlägget jag har citerat.)
Senast redigerad av -GG 2026-08-09 kl. 00:55.
Citera
2026-08-09, 00:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Ok, tack för info, men det var inte så jag menade.

Tänkte var det blod, sperma, saliv, eller...?

Eftersom det hittades där MGM haft sina händer så kan det ju vara t.ex hud från händerna.
Hade han skurit sig, runkat eller spottat i nävarna kan det ju vara något av det du nämner.

Framgår säkert av FUP.
Citera
2026-08-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Det faktum att dokumentväskan/hemarkivet låg vid en stig bakom huset talar för en GM till fots. Om han bil, varför ta med dokumenten ut i terrängen? Kan de varit två till fots? Tänkbart, men jag tycker ensam galning till fots känns bättre.

Om det nu rör sig om en ensam galning, utan direkt motiv, blir det knepigt också. Samt ännu otäckare.
Men hur visste han att leta fram hemarkivet?
Om de var två kunde en ha varit bilburen. Den personen kanske tog med sig yxan efter dådet, medan JJ försvann in i skogen med arkivet.
Citera
2026-08-09, 00:42
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
I tråden diskuterar vi ALLA misstänkta. På ALLA sätt vi önskar. Och nej, vi måste inte alls innan det veta vem som är skyldig.

Vill du snöa in dig på enbart bevisfrågan så står det dig fritt.

Att inför en rättegång, diskutera en misstänkts persona, intressen, beteenden, är kutym och helt i sin ordning.
Det har jag inte sagt något om.
Frågan var om det har någon betydelse för målet, för utredare eller rätten.
Och det har det naturligtvis inte, det är trams, även om du anser det
Och där har du fel
Citera
2026-08-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Instämmer. GM till fots ser ut att vara det mest rimliga och något jag också bedömer som det mest sannolika.

Samtidigt kan jag inte skaka av mig flera vittnesmål som för polisen redogjort för röd kombibil på gården. Även på uppfarten upp till gården.
Citera
2026-08-09, 00:45
Medlem
Kan det inte vara så att det är någon annan som har mördat paret och att sedan MGM har under hot försökt gömma offren?
Citera
2026-08-09, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Det har jag inte sagt något om.
Frågan var om det har någon betydelse för målet, för utredare eller rätten.
Och det har det naturligtvis inte, det är trams, även om du anser det
Och där har du fel

En misstänkts persona, intressen, beteenden kan i alla högsta grad vara relevant och ha betydelse för både målet, utredarna och rätten.

Och i synnerhet i valet om beställning av RPU och med den eventuellt påföljden.

Att ställa ut udda statyer i skogen säger såklart inget om bevisfrågan i detta fallet. Men det kan säga något om MGM psykiatriska tillstånd, som i sin tur kan förklara motiv eller avsaknad av motiv osv... Och som i sin tur kan leda till RPV istället för fängelse.

Kan. K-A-N.

Härinne skall alla aspekter diskuteras och blötas. Inte enbart bevisfrågan.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-09 kl. 00:55.
Citera
2026-08-09, 00:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Källa ? Från FUP ?

Du har redan fått källa såg jag.
Grevens log har mycket info med källhänvisning.

Det finns ett TV-program om fallet där en svensk polis och en FBI-detektiv kollade fallet. Kom fram en del nytt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in