2026-08-08, 15:55
Medlem
Rapportera gärna in fler ryss-troll så får vi alla avstängda som TS. =)

Tråkigt när man inte kan diskutera ett så här viktigt ämne på ett seriöst sätt. Vi lider med alla offer.
Citera
2026-08-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nu har jag inte kollat på videon, men är det den videon när ryssarna skjuter ner en deönare som störtar ner på ryska medborgare på stranden? Ukrainarna har vett att inte skjuta ner ryska drönare som befinner sig över ukrainsk bebyggelse eller folkgrupper för att inte civila skall stryka med i onödan. Kanske är en lärdom ryssarna borde ta efter? Men det är klart, ryssarna verkar se sin egen befolkning som "expandibles". Ifall det just är den videon över stranden så ser man hur ryssarna skjuter ner drönaren så att drönaren tappar kontrollen och störtar ner på stranden. Det syns tydligt hur drönaren seglar ner och inte styrs aktivt. Just den videon visar på hur Ryssarna offrar sin egen befolkning vilket paradoxalt är dålig reklam för Ryssland. Om tråden skulle vara till favör för Ryssland, så har TS valt helt fel tillfälle.
"Ukrainarna har vett att inte skjuta ner ryska drönare som befinner sig över ukrainsk bebyggelse eller folkgrupper "

Ungefär varje träff på civila hus som ej ligger i fronten där det är militärer som tagit över huset, kommer sig i princip alltid av ukrainsk AD som skjutit ner inkommande missiler och liknande.
Citera
2026-08-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
"Ukrainarna har vett att inte skjuta ner ryska drönare som befinner sig över ukrainsk bebyggelse eller folkgrupper "

Ungefär varje träff på civila hus som ej ligger i fronten där det är militärer som tagit över huset, kommer sig i princip alltid av ukrainsk AD som skjutit ner inkommande missiler och liknande.

Men då håller du med mig om att målet inte var stranden antar jag?
Citera
2026-08-08, 18:04
Medlem
Citat:
Men då håller du med mig om att målet inte var stranden antar jag?
Nä, jag har bara sett den en gång, som en i mängden då ukrainska drönare jagar/dödar civila. En gång, tror det var 2023 så använde ukraina klusterammunition mot en badstrand det ligger i tangentens riktning att dra den slutsatsen att ukraina är skyldiga.

har någon gått ut med att säga att ryssarna sköt ner den? eller syns det på filmen?
Filmen är ju ganska kort, så den kanske fick en träff innan filmen startar, kan vara så.
Citera
2026-08-08, 18:49
Medlem
Citat:
Nä, jag har bara sett den en gång, som en i mängden då ukrainska drönare jagar/dödar civila. En gång, tror det var 2023 så använde ukraina klusterammunition mot en badstrand det ligger i tangentens riktning att dra den slutsatsen att ukraina är skyldiga.

har någon gått ut med att säga att ryssarna sköt ner den? eller syns det på filmen?
Filmen är ju ganska kort, så den kanske fick en träff innan filmen startar, kan vara så.

Du ser det rätt så tydligt. Se andra filmer när de dyker med flit, sen jämför du videon från stranden. Det känns nästan som att en vinge eller dylikt är borta, drönaren mår iaf inte bra. Sen när det kommer till raketattackerna över kyiv så har ju ukraina själva sagt att de tyvärr saknar möjligheten att skjuta ner alla ballistiska missilerna. Det är ju dom som träffar staden idag då de träffade nissilerna bara lämnar lite järnskrot som faller ner över staden. Om man däremot skjuter ner en drönare och inte får bomben att detonera innan den träffar marken så får man problem. Det finns säkert situationer när enskilda ukrainska drönaroperatörer dödat civila, men tråden handlar just om denna incident där det menas på att det gjordes en aktiv attack emot civila, där vi tydligt ser att målet drönaren hade, inte uppnåddes pga militär som sköt ner drönaren. Sen att civila råkade vara där... ja, det är ju krig. Men samtidigt så är det viktiga i kråksången att videon visar att attacken inte var ämnad emot civilbefolkningen på stranden.
Citera
2026-08-08, 19:02
Medlem
Har ytterst svårt att känna empati för ockupanter i ett område som internationellt sett till hör Ukraina (nej Rysslands egen omröstning är ej erkänd hur mycket de än försöker krysta det).

Jag antar däremot Ryssland använder civila på samma sätt som Hamas i Gaza. De trycker in folk bland vapen och depåer för att sedan snyfta i media när dessa blir sprängda i luften.
Citera
2026-08-08, 22:51
Medlem
Citat:
Du ser det rätt så tydligt. Se andra filmer när de dyker med flit, sen jämför du videon från stranden. Det känns nästan som att en vinge eller dylikt är borta, drönaren mår iaf inte bra. Sen när det kommer till raketattackerna över kyiv så har ju ukraina själva sagt att de tyvärr saknar möjligheten att skjuta ner alla ballistiska missilerna. Det är ju dom som träffar staden idag då de träffade nissilerna bara lämnar lite järnskrot som faller ner över staden. Om man däremot skjuter ner en drönare och inte får bomben att detonera innan den träffar marken så får man problem. Det finns säkert situationer när enskilda ukrainska drönaroperatörer dödat civila, men tråden handlar just om denna incident där det menas på att det gjordes en aktiv attack emot civila, där vi tydligt ser att målet drönaren hade, inte uppnåddes pga militär som sköt ner drönaren. Sen att civila råkade vara där... ja, det är ju krig. Men samtidigt så är det viktiga i kråksången att videon visar att attacken inte var ämnad emot civilbefolkningen på stranden.

Drönaren dyker in mot stranden, utan synliga skador eller anfall mot den, det ser mycket medvetet ut, men det kan ju vara att den faktiskt skadat styrsystemet eller nått. Jag är tveksam,

vad ukraina säger om att de inte har möjlighet att skjuta ner missilerna så bevisar väl sista veckorna att de för en gångs skull är ärliga

videon visar halt klart att anfallet var mot just det den träffade... så som videon från propagandaorganets bbc's film visar
Citera
2026-08-09, 00:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Drönaren dyker in mot stranden, utan synliga skador eller anfall mot den, det ser mycket medvetet ut, men det kan ju vara att den faktiskt skadat styrsystemet eller nått. Jag är tveksam,

vad ukraina säger om att de inte har möjlighet att skjuta ner missilerna så bevisar väl sista veckorna att de för en gångs skull är ärliga

videon visar halt klart att anfallet var mot just det den träffade... så som videon från propagandaorganets bbc's film visar
Nej det gör den inte alls. Sluta ryssljuga.

Dessutom hör du ett jävla smattrande från automatvapen då ryssarna skjuter allt vad de kan mot den - tills den börjar rolla och faller mot stranden. För då hade de uppenbarligen träffat den.
Citera
2026-08-09, 11:41
Medlem
Citat:

Ifall så är fallet så undrar jag varför vi så sällan ser just attacker emot ryska civila, utan endast någon enstaka. Som referens så har USA ett mål att producera 600 000 drönare det närmsta halvåret, samtidigt ligger idag Ukraina på 4 miljoner drönare per år. Det skulle betyda att Ryssarnas luftvärnsystem skulle skjuta ner nästintill alla över civila mål, men totalt misslyckas med att försvara olje-och wildberries.

Om nu så är fallet så får du förklara varför ryssarna totalt just misslyckas med försvaret emot denna infrastruktur, medan dom (enligt dig) är så bra på att skjuta ner drönare som attakerar civila. Du hör ju själv att det är något som inte stämmer. Det skulle ju vara bra många fler attacker emot ryska civila ifall det vore en medveten strategi likt de lyckade attackerna emot infrastrukturen med drönarnät. Jag menar; 4 miljoner drönare per år, såna summor klarar inte ens USA att försvara sig emot, och många fler attacker skulle ha skett emot ryska civila ifall det var en medveten strategi. Och precis som denna tråden tyder på så vill inte Ukraina attackera civila mål då det kan skapa såna här trådar som kan mynna ut i att de förlorar västs stöd. Tråden är ett bevis på varför Ukraina inte anföll, utan ryssarna störde ut/sköt bort drönaren. Det skulle vara fler såna här trådar annars och det hade påverkat hur mycket vapen som skickas.
Citera
2026-08-09, 11:42
Medlem
Citat:

Och precis is så är det. Ryska missiler som träffar kyiv är oftast inte utstörda och träffar planerat mål från rysslands sida. Det finns inga ursäkter där varför dessa missiler är planerade att träffa civila byggnader.
Citera
2026-08-09, 12:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Russia says seven killed and 40 injured by Ukrainian drone hitting busy beach
Det är ingen som verkar bry sig här.
Ondskan har vunnit. Och det handlar inte ens om agg bland folk. Dom e numb.

https://www.bbc.com/news/articles/cr7kmnyrdn7o

Efter att 3 dog och 21 skadades i moskva och bombdådet i Monaco nordstream listan kan bli längre..

Hur länge ska vi blunda åt att ukraina är en terror stat och en vassal åt USA.
Hur länge ska folk vara blinda till att faran kommer.
Efter OS 28: Pang.

Preppa medborgare.

Eller vad anser du när jag säger att det kommer startas ett världskrig efter OS 2028.
Trump kan då sitta kvar.
han tar kontroll över alla sund och energin. Kuba har panama kanalen. Abrehams avtalen gör suez eget. hormuz på g. Rysslands reserver brinner. Kina kommer vara tvungna att ta över taiwans chipp industri. Trump sätter världen som gisslan med energi och handel, det gör ha redan idag, säter USA i krig efter stora os call him out as the peace bringer and then we will see.

Eller vad tror ni annars Trumps aktioner betyder som tex att ta kuba som man ockuperar nu, se oljan brinna i ryssland och vara ganska obrydd, låta iran krisen fortsätta när man lätt kan avbryta det hela.

Och nej trump är inte ointelligent.

Vad tror ni? Öppet ord.
Ukraina är ingen terrorstat. De är attackerade av Ryssland och då är Ryssland, rysk militär och ryska civilister legitima mål. Tvärtemot vad du verkar förstå har Ukraina till skillnad mot Ryssland i största möjliga mån undvikit att döda civilister. Ryssland däremot har ständigt bombat bostäder, skolor och sjukhus.

I och för sig misstänker jag att det är meningslöst att bemöta det du skriver eftersom du inte ens själv tror på det, men har ett politiskt syfte med att posta. Det är ganska uppenbart att svenska inte är ditt modersmål, så min slutsats är att du själv är ryss. Du borde inse att moraliskt har Putins attack på Ukraina förstört omvärldens syn på Ryssland och Ryssar för hundratals år framåt. Även om kriget tar slut är ni paria och inte välkomna eller väl ansedda någonstans längre. Ingen respekterar er och inte många är heller rädda för er efter er totalt misslyckade ”specialoperation”. Putin är en liten fjant och snart är han borta. Han kommer att gå till historien som en looser som drömde om stordåd men bara körde sitt land i botten. Hans död kommer att firas i hela världen och antagligen bli en nationell högtid i många länder.
Citera
2026-08-09, 12:54
Medlem
Citat:
Det kallas uppror emot sin egen stat likt det Lenin gjorde. Ryssarna hade en Tsar då som nu. Bort med skiten bara och låt Ryssarna få en demokratisk ledare. De är värda det precis som vi andra.
Ett demokratiskt Ryssland vore fantastiskt. Kan bara hålla med.
Men.
Ryssland 1 (Tsar-Ryssland), njet.
Ryssland 2 (Kommunist-Ryssland, njet.
Ryssland 3 (Putin-Ryssland), njet (OK Jeltsin försökte men blev med tiden i händerna på oligarkerna).
Ryssland 4 (Post-Putin-Ryssland), mest sannolikt njet, men kanske några tappra försök inledningsvis sedan lär det bli som 1, 2 och 3...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in