2026-08-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns flera prognosverktyg på nätet som gör det. Jag tycker det är ett bra sätt att göra prognoser och göra bedömningar om vilka resultat olika aktiva behöver gör under resterande mångkamp.

Som sagt så är det ofta väldigt missvisande, t.ex i Liams fall gällande stavhoppet tidigare. Hans nästa gren är spjut, där han kastade 54m vid nordiska mästerskapet, och det är också hans PB. Samtidigt så kan andra utövare ha kastat 44m i sin PB-serie men ha ett PB på 52m. I så fall är de faktiska förutsättningarna mkt jämnare än prognosen ger vid handen.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-09 kl. 00:04.
Citera
2026-08-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Prestationerna i en serie behöver inte vara representativ för utövarnas styrka i specifika grenar, t.ex så hoppade Liam 4.33m i stav i sin rekordserie, men han är ju mkt bättre än så egentligen.

Förvisso är det så, men man kan ju inte heller räkna som att Belo da Silva och exempelvis Trochain presterar lika i kvarvarande grenar, även om de har helt olika personbästa. kanske skulle man jämföra med personbästa i stället för resultat i bästaserierna? Vore kanske seriösast?
Citera
2026-08-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoFC
Förvisso är det så, men man kan ju inte heller räkna som att Belo da Silva och exempelvis Trochain presterar lika i kvarvarande grenar, även om de har helt olika personbästa. kanske skulle man jämföra med personbästa i stället för resultat i bästaserierna? Vore kanske seriösast?

Yes, om man ska få den mest trovärdiga prognosen för hur det bör sluta så är PB den mest träffsäkra variabeln, imo.
Citera
2026-08-09, 00:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Som sagt så är det ofta väldigt missvisande, t.ex i Liams fall gällande stavhoppet tidigare. Hans nästa gren är spjut, där han kastade 54m vid nordiska mästerskapet, och det är också hans PB. Samtidigt så kan andra utövare ha kastat 44m i sin PB-serie men ha ett PB på 52m. I så fall är de faktiska förutsättningarna mkt jämnare än prognosen antyder.

Om du tycker det är bättre att göra prognoser på det sättet får du väl göra dina prognoser på det sättet.

Hur ofta presterar man på sin grenpersnivå i varje gren i en mångkamp? Enskilda aktiva kan göra det men inte så många i ett helt startfält som gör det.
Citera
2026-08-09, 00:04
Medlem
Berglund går som tåget. 4,80i första.
Citera
2026-08-09, 00:07
Medlem
Nu 3.a sammanlagt

Citat:
Ursprungligen postat av VoFC
Berglund går som tåget. 4,80i första.
Citera
2026-08-09, 00:07
Medlem
Citat:
Om du tycker det är bättre att göra prognoser på det sättet får du väl göra dina prognoser på det sättet.

Hur ofta presterar man på sin grenpersnivå i varje gren i en mångkamp? Enskilda aktiva kan göra det men inte så många i ett helt startfält som gör det.

Just därför som jag anser att det är missvisande. Liam kastade 54m i spjut i sin främsta serie och det är också hans PB, vilket gör det extra svårt för honom att prestera i nivå med det resultatet. Om en annan tiokampare kastat 52m som PB, men hade 44m i sin främsta serie, vem är det då som mest sannolikt kastar i nivå med sin främsta serie?
Citera
2026-08-09, 00:11
Medlem
Liam !
Citera
2026-08-09, 00:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Just därför som jag anser att det är missvisande. Liam kastade 54m i spjut i sin främsta serie och det är också hans PB, vilket gör det extra svårt för honom att överträffa det resultatet. Om en annan tiokampare kastat 52m som PB, men hade 44m i sin främsta serie, vem är det då som mest sannolikt kastar i nivå med sin främsta serie?

Jag har läst dina argument nu men jag har en annan uppfattning (om vilket prognossystem som ger mest träffsäkra prognoser om man inte bara tittar på en enskild aktiv utan på en större grupp aktiva).
Citera
2026-08-09, 00:20
Medlem
Citat:
Jag har läst dina argument nu men jag har en annan uppfattning (om vilket prognossystem som ger mest träffsäkra prognoser om man inte bara tittar på en enskild aktiv utan på en större grupp aktiva).

Ok, men det finns många andra argument som jag inte ens nämnt, t.ex så godkänner man prestationer som görs i annars illegala förhållanden i grenar som häcklöpning, 100m och längdhopp. Detta gör att utövare kan hoppa 6.50m i längdhopp i sin främsta serie med +4.5 i ryggen samtidigt som hennes genuina kapacitet i längdhopp, utan en massa vind i ryggen, är 6.25m. Vi kan ta David Berglund som exempel. Han sprang 100m i sin främsta serie på 10.76w, dvs med för mkt medvind, och nu hade han 11.02 eller ngt i den stilen. Även hans resultat i längdhopp från PB-serien gjordes i för mkt vind (+3.6), och han presterade inte i nivå med det resultatet i Eugene. Här speglade alltså inte siffrorna i hans främsta serie nivån i mer "normala" förhållanden.

Möjligt att det kan finnas en stark korrelation rent generellt, men det finns också, baserat på ovan nämnda, många fall där specifika resultat är starkt missvisande, vilket gör att man bör ta modellen med en nypa salt.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-08-09 kl. 00:26.
Citera
2026-08-09, 00:22
Medlem
Alkibiadess avatar
4.90 blir nog för högt för Belo Da Silva idag.
Citera
2026-08-09, 00:25
Medlem
Hur går det för de närmaste konkurrenterna i staven? Svenskarna tagit 4.80 förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in