Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Jag har läst dina argument nu men jag har en annan uppfattning (om vilket prognossystem som ger mest träffsäkra prognoser om man inte bara tittar på en enskild aktiv utan på en större grupp aktiva).
Ok, men det finns många andra argument som jag inte ens nämnt, t.ex så godkänner man prestationer som görs i annars illegala förhållanden i grenar som häcklöpning, 100m och längdhopp. Detta gör att utövare kan hoppa 6.50m i längdhopp i sin främsta serie med +4.5 i ryggen samtidigt som hennes genuina kapacitet i längdhopp, utan en massa vind i ryggen, är 6.25m. Vi kan ta David Berglund som exempel. Han sprang 100m i sin främsta serie på 10.76w, dvs med för mkt medvind, och nu hade han 11.02 eller ngt i den stilen. Även hans resultat i längdhopp från PB-serien gjordes i för mkt vind (+3.6), och han presterade inte i nivå med det resultatet i Eugene. Här speglade alltså inte siffrorna i hans främsta serie nivån i mer "normala" förhållanden.
Möjligt att det kan finnas en stark korrelation rent generellt, men det finns också, baserat på ovan nämnda, många fall där specifika resultat är starkt missvisande, vilket gör att man bör ta modellen med en nypa salt.