2026-08-08, 22:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eller så har hon tittat i hans mobil..
Tittar man i mobilen har man ju knappast förtroende för sin partner, oavsett om han eller hon har gjort det.

Ringer det eller kommer det ett sms lyfter man inte upp den andres mobil för att kolla om personen själv inte kan svara just då.

Det hör till vanligt hyfs och om man har moral och respekt för den andres liv.
Citera
2026-08-08, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Vet du var din bekants smeknamn kommer ifrån? Kan inte riktigt klura ut varför han kallas så när hans namn inte på något sätt liknar balsam.

När jag såg Balsam ringde en klocka om en som hade det som DJ namn. Det kan stämma i ålder, han hade koppling till klubbar på bl a Mosebacke ca 2001. Ifall det är han var han då även lärare på Björngårdsskolan.
Citera
2026-08-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ja, googla så hittar du.
"Överlevnadshandbok för dig som har en psykiskt sjuk förälder" är en klassisk bok från 1999 av Lotta Fristorp och Peter Kollarik, utgiven av Rädda Barnen. Boken riktar sig till barn, ungdomar och vuxna som lever nära en förälder med psykisk ohälsa, och varvar personliga berättelser med fakta och expertråd från bl.a. professor Johan Cullberg
Oväntat dock att en kulturhöjdare skriver en sådan bok. Jag har inte i grävt i orsaken.

Otroligt sammanträffande…
Citera
2026-08-08, 23:05
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Fattar ändå inte varför man skulle haka upp sig på det ordet. De har haft en relation i 8 månader. De har inte bott ihop. Man kan få antingen säga att de har dejtat i 8 månader eller att de haft en relation i 8 månader. Förstår inte skillnaden men (seriöst menat) förklara gärna vad du menar att skillnaden skulle vara och hur det skulle påverka.

EDIT: och Balsam hade ju skrivit i sin kalender att han skulle till ”landet”. Så skriver man väl inte om man inte anser sig vara ett ”exklusivt” par?
Jösses vad du blev upphetsad på en enkel fråga och ett lika enkelt svar om att dejta. Jag vet att dejta har olika innebörd för människor.

För övrigt heter han Thom** och inte Balsam. Benämn personer vid deras rätta namn.

*as
Citera
2026-08-08, 23:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Tack för sammanställningen!

Jag tror mer och mer att det här är ett mord som bottnar i ekonomi och ska man hitta motivet till mordet så ska man följa pengarna. TN verkar gilla att besöka restauranger och bo fint. Efter ett smutsigt lägenhetsbyte så har han tänkt att återupprepa detta, kanske genom att gifta sig med BO, skilja sig efteråt och kräva hälften av skärgårdsstugan och hennes bostadsrätt.

BO som var chefsjurist och hade säkert skinn på näsan genomskådade honom som sol-och-vårare och bad TN att dra åt helvete. När han insåg att han inte lyckades att manipulera henne så såg han svart, misshandlade och knivhögg henne.

I min värld skulle en karl som har sådana planer att lura en kvinna, vid 57 års ålder gått på pumpen och fått nobben av många presumtiva sol-och-vårade ekonomiskt starka eller bostadsrika kvinnor under åren.
Han borde varit så pass van vid ”nobben” att han inte totalt tappar förnuftet om det återigen händer.

Det som hände tisdagen 4 augusti mellan Åsa och TN måste på något sätt upplevts värre och mer kränkande för TN.
Så det är väl tveksamt om planen var att enbart sol-och-våra Åsa - för det hade väl inte kränkt honom så mycket om det misslyckades.

Sannolikt hade väl TN troligen istället investerat egna känslor och framtidsdrömmar i deras relation. Något han möjligen var helt ensam om.
Citera
2026-08-08, 23:06
Medlem
Nationalromantiks avatar
Maskade ej

Om han får livstids fängelse, kan han då placeras med styckmördaren i Rönninge?

Alltså båda två har ju gemensamt att de mördat en kvinna men inte våldtagit dem (om vi utgår från det).

Kan TN placeras på en vanlig anstalt med gäng kriminella?

Nästan så jag hoppas TN får sitta med Anders Eklund/R@bin S@bb och andra äckel till människor.

Insikten att han är en av dem kommer göra honom ont (hoppas jag)
Senast redigerad av Nationalromantik 2026-08-08 kl. 23:09. Anledning: Maskade ej
Citera
2026-08-08, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joloup
När jag såg Balsam ringde en klocka om en som hade det som DJ namn. Det kan stämma i ålder, han hade koppling till klubbar på bl a Mosebacke ca 2001. Ifall det är han var han då även lärare på Björngårdsskolan.

Hade "Balsam" långt hår på den tiden?
Citera
2026-08-08, 23:08
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Att han sedan försöker fly tyder på att känslan av att klara sig själv var starkare än ångern. Om det föreligger någon ånger utöver vad han ställt till med för sig själv. Obehagliga vibbar, tyder på hat och impulsiv gärning. Tyvärr får vi nog aldrig veta riktigt varför, något säger mig att han är för stolt för det.

Jag gissade på akut allvarlig psykisk sjukdom men att han ansträngt sig för att hålla sig undan, gömma sig, simma från polisen mm talar en del mot det. Det är ett konsekvenstänk i det beteendet. Så jag släpper den gissningen.
Citera
Medlem
Ja, man undrar om han rökt typ kokain för att samla mod, friat och då fått nej... Undrar annars hur det kan bränna av så extremt i huvet på idioten, med efterföljande kaotiska flykt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Om han får livstids fängelse, kan han då placeras med Robin Säbb Hjert?

Alltså båda två har ju gemensamt att de mördat en kvinna men inte våldtagit dem (om vi utgår från det).

Kan TN placeras på en vanlig anstalt med gäng kriminella?

Nästan så jag hoppas TN får sitta med Anders Eklund/Robin Säbb och andra äckel till människor.

Insikten att han är en av dem kommer göra honom ont.
Han är inte direkt den första mannen som mördar en kvinna.
Citera
2026-08-08, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade "Balsam" långt hår på den tiden?

Näe inte hårdrockslångt men inte tunnhårig. Typ Martin Timell minns jag att jag tyckte han påminde om på frisyr och på avstånd.
Citera
2026-08-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jösses vad du blev upphetsad på en enkel fråga och ett lika enkelt svar om att dejta. Jag vet att dejta har olika innebörd för människor.

För övrigt heter han Thom** och inte Balsam. Benämn personer vid deras rätta namn.

*as

Sorry, no offence. Bara pallade inte att såna där grejer blir ”oklara” igen. Känns som vissa förutsättningar behöver finnas för vidare spekulationer. Inget illa ment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in