2026-08-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag har ingen direkt uppfattning om det där med tutan kan anses som grovt oaktsamt eller inte, jag kan tänka mig bägge delar. Om det kan bevisas att ett sådant underlåtande resulterar i en dödsolycka, så kan jag nog tycka att det kan vara det, särskilt ställt mot "vedermödan" det hade inneburit att ljuda tutan.

Men å andra sidan är det min uppfattning att praxis är att man inte använder tutan på det viset vid en regnskur inomskärs. Jag tror det helt enkelt skulle bli ohållbart med sju passager per dygn varje dag året runt, om alla dessa ska tuta varannan minut varje gång det kommer en skur eller motsvarande nedsatt sikt. Tänk höst och vinter.... Tänk inomskärs farleder nära Stockholm, Göteborg, Stenungsund, Uddevalla, ja alla städer som ligger nära handelsfartygsleder Där vissa farleder dessutom har ännu tätare trafik.

Det ska bli intressant att höra om den frågan kommer upp i rätten och vad som i så fall sägs om den saken.

Om åklagaren åtalar skepparen för att inte ha avgivit signal, vilket är en helt rimlig åtalspunkt, hur kommer då kaptens försvar att se ut. Jag skulle kunna tänka mig att det bygger på någon form av praxis, eller påstådd praxis.

Låt oss säga såhär, om kaptenen innan avgång visste att tutan inte fungerade men valde att påbörja färden för att han inte orkade/hade tid att fixa det. Det hade varit grov oaktsamhet. Hänger du med på vad jag syftar på att göra ett grovt fel vs att göra en missbedömning eller en annorlunda tolkning av vad dålig sikt är?

Missbedöming kan inte leda till vållande
Citera
2026-08-08, 22:14
Medlem
Jag bad AI, jepp, som jag har nämnt tidigare, när jag använder AI för text och bild som jag presenterar i ett inlägg, så nämner jag, till skillnad från trollen i tråden, att jag gjort det, helt enligt regelverket.

Jag bad alltså AI att omarbeta den bild från en övervakningskamera som presenterats i tråden så att den bättre motsvarar de verkliga ljusförhållandena vid tidpunkten.

Observera att tidpunkten är 21:50, alltså en halvtimme efter olyckan.
Observera att solen gick ner ca 21:40, alltså efter olyckan men före bilden.

Jag tror att AI har gjort bilden något för mörk, AI har en tendens att överdriva för att tillmötesgå det den tror att man vill åstadkomma. En mörkare bild.

Så här blev det i alla fall, och även här är sikten lång. Dessutom är det i bilden så mörkt att man ska ha lanternor tända, och då syns en snipa ännu bättre.

Även snipan bör så klart, under dessa ljusförhållanden, ha sett skeppet i god tid.

https://ibb.co/M5JfjFD5
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-08 kl. 22:18.
Citera
2026-08-08, 22:42
Medlem
Ju mer jag tänker på detta, ju mer tror jag att båda parter är skyldiga (till olika grad). Dock tycker jag det är konstigt att pappan inte åtalas - han var ju också förare av en motordriven båt? Någon som vet varför han inte är misstänkt?

Både lastfartyget och snipan har haft skyldighet att undvika kollisionen. Båda har ett ansvar på sjön (jag har diskuterat lite med AI om detta, ja!) Den enda situation där pappan egentligen skulle undgå ansvar vore om snipan helt plötsligt slutade att fungera.
Citera
2026-08-08, 22:53
Medlem
Pappan hade ansvar för sin familj. Han skötte inte sitt ansvar.
Citera
2026-08-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Ju mer jag tänker på detta, ju mer tror jag att båda parter är skyldiga (till olika grad). Dock tycker jag det är konstigt att pappan inte åtalas - han var ju också förare av en motordriven båt? Någon som vet varför han inte är misstänkt?

Som jag förstått det så är det dels för att han hade väjningsplikten till sin fördel, och dels för att det enligt åklagaren saknas skäl att driva rättsligt ansvar mot en målsägare som har drabbats så svårt personligen. Det är alltså fullt möjligt att han kunnat bli misstänkt om hela familjen överlevt, då vi inte vet hur mycket av de två faktorerna som vägs in i beslutet att inte åtala.
Citera
2026-08-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Håller med, ingenting fråntar att även fartyget haft ansvar. Men eftersom snipan av föraren brustit i samma ansvar ( syftsr på regel nr 5) ser jag det som osannolikt hur vållande till annans död skulle kunna utdömas då det skulle krävas att mer eller mindre enbart fartyget brustit i att följa regler eller enbart kaptenen anses som grovt oaktsam.

Nej.
Befälhavaren kan och ska givetvis dömas på sina grunder och misstag.
Ett vållande till annans död genom grov oaktsamhet kan givetvis utdömas trots att en annan part i teorin kan tyckas ha haft samma aktsamhet.
Citera
2026-08-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Som jag förstått det så är det dels för att han hade väjningsplikten till sin fördel, och dels för att det enligt åklagaren saknas skäl att driva rättsligt ansvar mot en målsägare som har drabbats så svårt personligen. Det är alltså fullt möjligt att han kunnat bli misstänkt om hela familjen överlevt, då vi inte vet hur mycket av de två faktorerna som vägs in i beslutet att inte åtala.

Ja eller om det skulle trilla in en anmälan från mammans övriga släktingar? Vad händer då?
Citera
2026-08-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Håller med, ingenting fråntar att även fartyget haft ansvar. Men eftersom snipan av föraren brustit i samma ansvar ( syftsr på regel nr 5) ser jag det som osannolikt hur vållande till annans död skulle kunna utdömas då det skulle krävas att mer eller mindre enbart fartyget brustit i att följa regler eller enbart kaptenen anses som grovt oaktsam.

Det går att dömas även om BO haft medansvar, vilket ju ändå får sägas vara fallet här. Dock kan medansvaret leda till ett mildare straff eller att brottet blir att betrakta som ringa (vilket sänker maxstraffet). På grund av just snipans medansvar är det inte särskilt troligt att straffet blir särskilt hårt.

Det går naturligtvis också att bli friad om medansvaret kan sägas vara BO:s egna medvetna risktagande. Men om inte den standarden uppnås, och man därtill kan bevisa att kaptenen var oaktsam, så kommer han att fällas.
Citera
2026-08-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024

Både lastfartyget och snipan har haft skyldighet att undvika kollisionen. Båda har ett ansvar på sjön (jag har diskuterat lite med AI om detta, ja!) Den enda situation där pappan egentligen skulle undgå ansvar vore om snipan helt plötsligt slutade att fungera.

Nej, det finns nog ingen som kan förklara varför pappan inte är misstänkt, antagligen kan inte ens åklagaren förklara det!

Åklagarens agerande på den punkten och hans sätt att förekomma en polisiär förundersökning i en brottsutredning med två döda är en riktig rättsskandal.
Citera
2026-08-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knorraren
Ja eller om det skulle trilla in en anmälan från mammans övriga släktingar? Vad händer då?

Ingenting. Åklagaren känner ju till vad som har hänt och har valt att inte misstänka mannen. En anmälan ändrar ju inte på det.
Citera
2026-08-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det finns nog ingen som kan förklara varför pappan inte är misstänkt, antagligen kan inte ens åklagaren förklara det!

Åklagarens agerande på den punkten och hans sätt att förekomma en polisiär förundersökning i en brottsutredning med två döda är en riktig rättsskandal.

Åklagaren har förklarat det med att mannen är så personligt drabbad att det inte finns skäl att driva straffansvar. Möjligen har han hänvisat till att det till syvende och sist var handelsfartyget som bröt mot väjningsplikten, men detta kan vara något som någon annan än åklagaren har påpekat.
Citera
2026-08-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knorraren

Polis och i deras tur åklagaren måste behandla anmälan som vilken som helst, och åklagaren tar beslut om förundersökning ska inledas.
Just nu inte så sannolikt att åklagaren tar i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in