Citat:
Jag har ingen direkt uppfattning om det där med tutan kan anses som grovt oaktsamt eller inte, jag kan tänka mig bägge delar. Om det kan bevisas att ett sådant underlåtande resulterar i en dödsolycka, så kan jag nog tycka att det kan vara det, särskilt ställt mot "vedermödan" det hade inneburit att ljuda tutan.
Men å andra sidan är det min uppfattning att praxis är att man inte använder tutan på det viset vid en regnskur inomskärs. Jag tror det helt enkelt skulle bli ohållbart med sju passager per dygn varje dag året runt, om alla dessa ska tuta varannan minut varje gång det kommer en skur eller motsvarande nedsatt sikt. Tänk höst och vinter.... Tänk inomskärs farleder nära Stockholm, Göteborg, Stenungsund, Uddevalla, ja alla städer som ligger nära handelsfartygsleder
Där vissa farleder dessutom har ännu tätare trafik.
Det ska bli intressant att höra om den frågan kommer upp i rätten och vad som i så fall sägs om den saken.
Om åklagaren åtalar skepparen för att inte ha avgivit signal, vilket är en helt rimlig åtalspunkt, hur kommer då kaptens försvar att se ut. Jag skulle kunna tänka mig att det bygger på någon form av praxis, eller påstådd praxis.
Men å andra sidan är det min uppfattning att praxis är att man inte använder tutan på det viset vid en regnskur inomskärs. Jag tror det helt enkelt skulle bli ohållbart med sju passager per dygn varje dag året runt, om alla dessa ska tuta varannan minut varje gång det kommer en skur eller motsvarande nedsatt sikt. Tänk höst och vinter.... Tänk inomskärs farleder nära Stockholm, Göteborg, Stenungsund, Uddevalla, ja alla städer som ligger nära handelsfartygsleder
Där vissa farleder dessutom har ännu tätare trafik.Det ska bli intressant att höra om den frågan kommer upp i rätten och vad som i så fall sägs om den saken.
Om åklagaren åtalar skepparen för att inte ha avgivit signal, vilket är en helt rimlig åtalspunkt, hur kommer då kaptens försvar att se ut. Jag skulle kunna tänka mig att det bygger på någon form av praxis, eller påstådd praxis.
Låt oss säga såhär, om kaptenen innan avgång visste att tutan inte fungerade men valde att påbörja färden för att han inte orkade/hade tid att fixa det. Det hade varit grov oaktsamhet. Hänger du med på vad jag syftar på att göra ett grovt fel vs att göra en missbedömning eller en annorlunda tolkning av vad dålig sikt är?
Missbedöming kan inte leda till vållande