2026-08-08, 22:13
Medlem
Vem0ths avatar
Skolmat är en bra inkörsport till många länders matkulturer, gäller bara att man väljer rätt sort för att sätta bollen i rullning dvs indiskt så gillar princip alla en enkelt butter chicken, thaigryta på fisk även en klassiker sen sist Jollof med antingen stekta grönsaker alternativt kött.

När jag jobbade som mattant så var just internationella rätter dom roligaste att arbeta med, visserligen vågade inte många äta den maten men de som gjorde det och gud bevare deras själar som kommer fram till oss i köket och frågar om historien bakom rätten och det är liksom en gyllene stund i våra liv att väcka intresse för matlagning till unga samtidigt kunna berätta ursprunget till det hela.
Citera
2026-08-08, 22:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ganska bra idé tror jag. Huvudsaken är ju att de får i sig tillräckligt så att de orkar med skoldagen. Det är väl mer sannolikt att de äter ordentligt om de får mat som de tycker om. Men de bör nog komplettera önskemålen med frukt och grönsaker.

Kostnadsmässigt bör det inte vara några problem. Barn brukar föredra korv och köttbullar framför hummersoppa.

Det landar i olika pastarätter hela veckan.

Men som du säger, det viktiga är att de får i sig näring.

Som det är nu går många runt på vape, vitt snus, sötsaker och energidryck.
Citera
2026-08-08, 22:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Bara de äter är det ju bra! Bra att inte kids blir traumatiserade som man själv blev när det serverades lapskojs.
Citera
2026-08-08, 22:20
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Skolmat är en bra inkörsport till många länders matkulturer, gäller bara att man väljer rätt sort för att sätta bollen i rullning dvs indiskt så gillar princip alla en enkelt butter chicken, thaigryta på fisk även en klassiker sen sist Jollof med antingen stekta grönsaker alternativt kött.

När jag jobbade som mattant så var just internationella rätter dom roligaste att arbeta med, visserligen vågade inte många äta den maten men de som gjorde det och gud bevare deras själar som kommer fram till oss i köket och frågar om historien bakom rätten och det är liksom en gyllene stund i våra liv att väcka intresse för matlagning till unga samtidigt kunna berätta ursprunget till det hela.

Tänk om man hade haft dig som mattant då hade jag ätit varje dag i skolan!
Senast redigerad av FallerIfallerA 2026-08-08 kl. 22:23.
Citera
2026-08-08, 22:31
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
https://www.lidingonyheter.se/m-lp-snart-serveras-bara-elevernas-favoriter/

https://tv.aftonbladet.se/video/403587/underliga-grytor-foersvinner-pa-lidingoeskolor

Såg att M & LP i Lidingö nyss klubbat ett nytt avtal för skolmåltider (Svea Cater, start sportlovet 2027). Grejen är att menyerna ska styras helt av vad eleverna själva röstat fram i matråden – kebab, köttbullar, spagetti med köttfärssås, lax i ugn osv. Inga "röror" eller "konstiga grytor" längre, för att barnen ska kunna "sortera vad de äter".

Politikerna motiverar det med att skolans uppdrag är kunskap, inte att fostra matvanor – det får familjerna sköta.

Vad jag undrar är om inte det här är rätt naiv politik. Skolan är typ den enda platsen där många barn regelbundet stöter på mat de inte redan valt själva. Om man tar bort det helt, var ska barn någonsin lära sig äta annat än det de redan är vana vid hemma? Och svenska barn är inte direkt kända för bred matrepertoar som grupp – många etniskt svenska hem kör pannkakor, nuggets, pommes, korv med mos på repeat.

Sen är själva kriteriet intressant i sig: mat ska gå att "sortera" – dvs komponenter för sig (kött/sås/mos separat) istället för sammansatta rätter. Det är ju ett ganska specifikt ideal om hur mat "ska" se ut, oavsett varifrån den kommer.

Jag anser att denna typ av selektivitet kring mat är väldigt vanlig i Sverige där var och varannan unge lider av typ ARFID. Jag har sällan sett denna typ av selektivitet i länder utanför Skandinavien.

Tomten i videoklippet känns som en typisk ARFID-unge som vuxit upp och nu ska bestämma vad som är normalt mat för barn. Han säger ju pass på LINSGRYTA? helt tappat.

Är detta bara pragmatisk politik för att minska matsvinn och få fler att äta sig mätta (vilket ju också är ett rimligt mål i sig), eller permanentar man bara petighet genom att aldrig utmana barnen med något nytt?

Vad tycker ni – rimlig anpassning efter barnens önskemål, eller ett svek mot skolans roll att bredda barns referensramar?

Så roligt att du startade det här trådämnet - tackar för det! Jag får sälla mig till skaran som tycker att barn ska möta varierad kost. Vegansk, vegetarisk, kött, fisk you name it. Mat från olika kulturer etc.

Det är ju befängt att curla på det här sättet att barn bara ska äta det de är vana vid, och hur kan politiker ens veta vad det är för rätter?

Jag hatade köttfärssås och spaghetti i skolan exempelvis men gillade den mamma lagade hemma. En annan unge kanske bara vill äta kanterna på limpskivorna som serveras till ärtsoppan. Vissa äter inte alls. Och de dör inte av det. Det går ju liksom inte att behaga alla hela tiden?

Det är något jävligt skevt med hur politiker lägger sig i skolmaten.
Citera
2026-08-08, 22:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Håller inte riktigt med. "De äter mer om de får det de redan gillar" är sant på kort sikt, men det är samma logik som säger att man ska ge barn godis istället för grönsaker för att de "äter mer då". Frågan är inte om magarna blir mätta idag, utan vilka matvanor och vilken rädsla för ny mat de bär med sig som vuxna.

Och "frukt och grönsaker vid sidan om" löser inte grundproblemet – det är själva undvikandet av sammansatta/okända rätter som tränar upp petigheten, inte avsaknaden av grönt på tallriken.

Är målet med skolmaten bara att fylla magar för dagen, eller har skolan något ansvar för att barn ska våga äta mer än fem saker som vuxna också?
Eller så äter de två kexchoklad och en cola. Allt. om det finns en korvmoj/bensinstation i närheten så en varmkorv och en cola.

Intefan skulle jag som vuxen äta grönsaksbiffar! Ja, har faktiskt prövat det. Det var inte gott.
Citera
2026-08-08, 22:37
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Varje generation blir bara värre och värre p.g.a sånt här daltande.
Citera
2026-08-08, 22:45
Medlem
Det är väl bra att det sker? Skolmaten det senaste decenniet iallafall har varit fylld med märkliga rätter. Ofta rätter med konstiga såser och röror som inte ens officiellt finns. De rör ihop vilken sörja som helst. Smakade menyn i Malmö för några år sedan i en vecka. Varje dag spottade jag ut tuggan och slängde, totalt oätbart!
Citera
2026-08-08, 22:47
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det ska vara bra mat och det är inte ungarna bäst på att bestämma, tröttsamt med alla dessa södercurlade ungar!

Det är möjligt att barnen inte är bäst på detta men de lär vara betydligt bättre än de klimat- och djurrättsaktivister som styrt skolbespisningarna rätt ner i helvetet.

Den som inte satt sin fot i en skolmatsalen de senaste åren har nog svårt att föreställa sig hur oaptitlig riktigt billig och klimatsmart mat faktiskt kan vara.
Citera
2026-08-08, 22:51
Medlem
Balisers avatar
Varför ska barnen äta sådant som vi själva aldrig skulle laga hemma eller köpa på lunchrestaurang?
Citera
2026-08-08, 22:52
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det är möjligt att barnen inte är bäst på detta men de lär vara betydligt bättre än de klimat- och djurrättsaktivister som styrt skolbespisningarna rätt ner i helvetet.

Den som inte satt sin fot i en skolmatsalen de senaste åren har nog svårt att föreställa sig hur oaptitlig riktigt billig och klimatsmart mat faktiskt kan vara.

Nja det räcker med att se mina vegetarianska vänner laga mat, jävla sörja de äter!
Citera
2026-08-08, 22:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
https://www.lidingonyheter.se/m-lp-snart-serveras-bara-elevernas-favoriter/

https://tv.aftonbladet.se/video/403587/underliga-grytor-foersvinner-pa-lidingoeskolor

Såg att M & LP i Lidingö nyss klubbat ett nytt avtal för skolmåltider (Svea Cater, start sportlovet 2027). Grejen är att menyerna ska styras helt av vad eleverna själva röstat fram i matråden – kebab, köttbullar, spagetti med köttfärssås, lax i ugn osv. Inga "röror" eller "konstiga grytor" längre, för att barnen ska kunna "sortera vad de äter".

Politikerna motiverar det med att skolans uppdrag är kunskap, inte att fostra matvanor – det får familjerna sköta.

Vad jag undrar är om inte det här är rätt naiv politik. Skolan är typ den enda platsen där många barn regelbundet stöter på mat de inte redan valt själva. Om man tar bort det helt, var ska barn någonsin lära sig äta annat än det de redan är vana vid hemma? Och svenska barn är inte direkt kända för bred matrepertoar som grupp – många etniskt svenska hem kör pannkakor, nuggets, pommes, korv med mos på repeat.

Sen är själva kriteriet intressant i sig: mat ska gå att "sortera" – dvs komponenter för sig (kött/sås/mos separat) istället för sammansatta rätter. Det är ju ett ganska specifikt ideal om hur mat "ska" se ut, oavsett varifrån den kommer.

Jag anser att denna typ av selektivitet kring mat är väldigt vanlig i Sverige där var och varannan unge lider av typ ARFID. Jag har sällan sett denna typ av selektivitet i länder utanför Skandinavien.

Tomten i videoklippet känns som en typisk ARFID-unge som vuxit upp och nu ska bestämma vad som är normalt mat för barn. Han säger ju pass på LINSGRYTA? helt tappat.

Är detta bara pragmatisk politik för att minska matsvinn och få fler att äta sig mätta (vilket ju också är ett rimligt mål i sig), eller permanentar man bara petighet genom att aldrig utmana barnen med något nytt?

Vad tycker ni – rimlig anpassning efter barnens önskemål, eller ett svek mot skolans roll att bredda barns referensramar?

Jag tror du överskattar vikten av att "lära sig gilla något nytt". Nyfikenhet kan inte TVINGAS på ett barn, och om man försöker så ger det bara motsatt verkan.

Låt barnet istället tröttna på köttbullar och spaghetti av sig själva. Det dör de inte av. Om din teori att "nya spännande maträtter" har ett värde, så kommer barnet därefter självmant nå den insikten! Bra va?
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-08 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in