Citat:
Ursprungligen postat av
Seelsorge
I Norge betalar man endast 30% i skatt och får dessutom en extra (skattefri) månadslön varje år.
Nej, man betalar lika hög skatt som i Sverige. 38% på min grundlön - 48% på min bonus som är ca 50% av min lön. ( Jobbar inom finans)
Angående den "skattefria månaden": Den totala skatten för året är densamma, den fördelas bara annorlunda.
Jag tillhör dem som tjänar relativt bra. Både jag och min chef kan gå in i en matbutik och bara skratta och gråta åt priserna. Det har blivit så sjukt dyrt de senaste åren att man nästan spyr. En 50 cl Coca-Cola i en matbutik i en förort till Oslo kostade 30 kr i dag.
Vi har tre aktörer som i princip har oligopol på dagligvaruhandeln, vilket har förstört mycket. Varken ICA eller Lidl har lyckats etablera sig här någon längre tid.
Jag köpte en pizza i förrgår för 280 kr. En öl 120-140kr
En ölburk i matbutik är 38kr.
Jag flyttade hit för att slippa utvecklingen i Sverige, men det går knappt att handla mat här längre. Jag tycker synd om barnfamiljer med vanliga jobb.
Norge är ett blue-collar-land. Jag betalade till exempel en rörläggare 30 000 kr för en dags arbete.
Jag handlar ca 70% av min mat i Sverige.
Äter ute en gång i veckan, kostar skjortan ja.