Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Ja, absolut. Huruvida kaptenen blir dömd hänger nog uteslutande på hurpass slipad försvarsadvokat han har. Det finns alldeles för många faktorer som inte kan bevisas som gör att det sannolikt är omöjligt att påvisa att han bortom allt rimligt tvivel agerat så omdömeslöst så han vållande annans död.
En enbart lagom engagerad försvarare och jag tror han blir dömd...
Återigen, spekulationer då vi inte direkt har så mkt fakta att gå på
En intressant sak man kan fundera över, som ingen heller verkar ha gjort i denna tråden, är huruvida en sådan här, denna, olycka skulle kunna inträffa, ha inträffat, utan att någon är straffrättsligt ansvarig.
Nu har ju åklagaren redan friat snipa-pappan från straffansvar, hur rättsvidrigt det än var.
Det finns ju då två aspekter här egentligen. Det ena är att det helt enkelt inte går att bevisa att någon begått ett brott som påkallar straffansvar, trots att detta kanske kan ha skett. Det andra är att det helt enkelt inte begåtts något sådant brott.
Frågan är om det senare ryms inom det ganska vältäckande regelverk som sjövägsreglerna utgör, men jag tänker verkligen inte påstå att det inte gör det.
Det finns således en risk/chans, att åklagaren helt enkelt framöver förkunnar att han lägger ner förundersökningen i brist på bevis.
Ska jag tro något så tror jag mer på att han kommer att väcka åtal, än att han lägger ner förundersökningen. Men han har målat in sig själv lite i ett hörn med fokus bara på skeppet, och där kan det som sagt bli svårt att nå hela vägen fram till vållande. Det skulle bli tämligen pinsamt för åklagaren om han åtalar för vållande och det enda domstolen kommer fram till att kapten kan klandras för är att inte ha avgivit vederbörlig signal med 2 minuters intervall och får ett fjuttigt dagsbötesbelopp som straff för det.