2026-08-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja, absolut. Huruvida kaptenen blir dömd hänger nog uteslutande på hurpass slipad försvarsadvokat han har. Det finns alldeles för många faktorer som inte kan bevisas som gör att det sannolikt är omöjligt att påvisa att han bortom allt rimligt tvivel agerat så omdömeslöst så han vållande annans död.

En enbart lagom engagerad försvarare och jag tror han blir dömd...

Återigen, spekulationer då vi inte direkt har så mkt fakta att gå på

Ja, det här är ingen "walk in the park" för åklagaren, det är nog ett som är säkert.
Citera
2026-08-08, 19:55
Medlem
Citat:
Vet ej hur längr du varit med i diskussionen, men jag tycker dessa regler borde följas i Sverige. Det är sunt förnuft och hade minskat risken avsevärt om fritidsbåtar haft detta som grundtanke.

Australiens myndighet Department of Transport and Main Roads Utdrag från deras egna säkerhetsblad Safe boating in ship navigation areas:

Interactions between ships and small boats:

The chances of large ships and small boats interacting
is high in shipping channels, pilot boarding grounds,
anchorages, swing basins or port berths. Skippers should
avoid or keep clear of these areas.
Ships can approach quickly and silently and do not have
brakes. Large ships often travel at speeds over 20 knots
and can have a stopping distance equal to 28 football fields
(2.5 nautical miles).
It only takes about 15 minutes from when a ship is spotted
on the horizon by a small boat until it might hit you. If the
engine fails on a small boat this time can be fatally short.
When travelling in narrower channels, such as entering a
port, large ships can have very low under-keel clearance and
cannot turn or slow down. Large ships can only move in the
designated shipping channels. Smaller boats need to avoid
them and give them right of way.

A small boat rarely appears on a ship’s radar and can be
unseen from the helm of a ship. Large ships have a blind
spot that can extend several nautical miles because the
bow of the ship and cargo obscures the view

Quick safety tips
Maintain a constant and proper lookout at all times,
using all means available
.
Avoid travelling in a designated shipping channel.
Keep to the outer edge if you must do so.

• Monitor the appropriate VHF channel for the area
when near a shipping channel to keep up-to-date
with local traffic movement information.
• Don’t rely only on mobile phones for marine
communications – the ship’s captain or pilot won’t
know your number and you don’t know theirs!
• Always cross a shipping channel at 90 degrees
behind a ship and only when it is clear and safe to
travel. Never cross in front of a large ship. If a small
boat breaks down or runs out of fuel, this can end
with disastrous results.
• Between sunset and sunrise, and when visibility is
restricted, show correct navigation lights.
• Don’t anchor near, or fish in, channels or near
navigation aids marking a designated shipping lane.

Är det rimligt att antaga att man är osynlig som fritidsbåt, pga frånvarande styrman, utkik och döda vinklar..

Skrämmande
Citera
2026-08-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Huruvida kaptenen blir dömd hänger nog uteslutande på hurpass slipad försvarsadvokat han har. Det finns alldeles för många faktorer som inte kan bevisas som gör att det sannolikt är omöjligt att påvisa att han bortom allt rimligt tvivel agerat så omdömeslöst så han vållande annans död.

En enbart lagom engagerad försvarare och jag tror han blir dömd...

Återigen, spekulationer då vi inte direkt har så mkt fakta att gå på

En intressant sak man kan fundera över, som ingen heller verkar ha gjort i denna tråden, är huruvida en sådan här, denna, olycka skulle kunna inträffa, ha inträffat, utan att någon är straffrättsligt ansvarig.

Nu har ju åklagaren redan friat snipa-pappan från straffansvar, hur rättsvidrigt det än var.

Det finns ju då två aspekter här egentligen. Det ena är att det helt enkelt inte går att bevisa att någon begått ett brott som påkallar straffansvar, trots att detta kanske kan ha skett. Det andra är att det helt enkelt inte begåtts något sådant brott.

Frågan är om det senare ryms inom det ganska vältäckande regelverk som sjövägsreglerna utgör, men jag tänker verkligen inte påstå att det inte gör det.

Det finns således en risk/chans, att åklagaren helt enkelt framöver förkunnar att han lägger ner förundersökningen i brist på bevis.

Ska jag tro något så tror jag mer på att han kommer att väcka åtal, än att han lägger ner förundersökningen. Men han har målat in sig själv lite i ett hörn med fokus bara på skeppet, och där kan det som sagt bli svårt att nå hela vägen fram till vållande. Det skulle bli tämligen pinsamt för åklagaren om han åtalar för vållande och det enda domstolen kommer fram till att kapten kan klandras för är att inte ha avgivit vederbörlig signal med 2 minuters intervall och får ett fjuttigt dagsbötesbelopp som straff för det.
Citera
2026-08-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Är det rimligt att antaga att man är osynlig som fritidsbåt, pga frånvarande styrman, utkik och döda vinklar..

Skrämmande

Ja, på precis samma vis som man på en MC i trafiken ska utgå ifrån att bilisterna inte alls ser en, så bör man som kapten på en fritidsbåt utgå ifrån att fartygen inte ser dig.

Det är enkelt bonnförnuft och ren självbevarelsedrift, också på sjön.

Skrämmande eller inte, C'est la vie.
Citera
2026-08-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
En intressant sak man kan fundera över, som ingen heller verkar ha gjort i denna tråden, är huruvida en sådan här, denna, olycka skulle kunna inträffa, ha inträffat, utan att någon är straffrättsligt ansvarig.

Nu har ju åklagaren redan friat snipa-pappan från straffansvar, hur rättsvidrigt det än var.

Det finns ju då två aspekter här egentligen. Det ena är att det helt enkelt inte går att bevisa att någon begått ett brott som påkallar straffansvar, trots att detta kanske kan ha skett. Det andra är att det helt enkelt inte begåtts något sådant brott.

Frågan är om det senare ryms inom det ganska vältäckande regelverk som sjövägsreglerna utgör, men jag tänker verkligen inte påstå att det inte gör det.

Det finns således en risk/chans, att åklagaren helt enkelt framöver förkunnar att han lägger ner förundersökningen i brist på bevis.

Ska jag tro något så tror jag mer på att han kommer att väcka åtal, än att han lägger ner förundersökningen. Men han har målat in sig själv lite i ett hörn med fokus bara på skeppet, och där kan det som sagt bli svårt att nå hela vägen fram till vållande. Det skulle bli tämligen pinsamt för åklagaren om han åtalar för vållande och det enda domstolen kommer fram till att kapten kan klandras för är att inte ha avgivit vederbörlig signal med 2 minuters intervall och får ett fjuttigt dagsbötesbelopp som straff för det.

Jag säger inte emot... Det lär tiden utvisa...

Det är också intressant det här angående skyldighet/ansvar att undvika kollision versus möjlighet att undvika kollision. Om regel nr 5 om utsikt hade åtföljts (hålla god uppsikt med syn och hörsel åt alla håll - 360 grader horisontellt) så har ju snipans förare en mkt större möjlighet att undvika kollision (notera att jag skriver möjlighet och inte ansvar) pga att sikten från en snipa är avsevärt mkt bättre än från ett fartyg. Frågan är om det argumentet kommer kunna leda till att han fälls för vållande, det eftersom den andre parten har en större möjlighet att undvika kollision. Med det sagt kan han givetvis bli dömd till vårdslöshet etc men tror att det i det här fallet kommer spela in.

Men beror nog mer på vad försvaret kommer lägga fokus på...
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-08 kl. 20:18.
Citera
2026-08-08, 20:24
Medlem
Citat:

Det är också intressant det här angående skyldighet/ansvar att undvika kollision versus möjlighet att undvika kollision. Om regel nr 5 om utsikt hade åtföljts (hålla god uppsikt med syn och hörsel åt alla håll - 360 grader horisontellt) så har ju snipans förare en mkt större möjlighet att undvika kollision (notera att jag skriver möjlighet och inte ansvar) pga att sikten från en snipa är avsevärt mkt bättre än från ett fartyg. Frågan är om det argumentet kommer kunna leda till att han fälls för vållande, det eftersom den andre parten har en större möjlighet att undvika kollision. Med det sagt kan han givetvis bli dömd till vårdslöshet etc men tror att det i det här fallet kommer spela in.

Lägg då till argument nr 2 som försvaret kan använda "snipaföraren la sig rakt i en farled utan att hålla sin regelmässigt skyldiga uppsikt" (god uppsikt 360 grader med syn och hörsel, återigen regel nr 5). Där har vi ytterligare en faktor som kan argumenteras som möjlighet att undvika kollision. Jag säger inte att det tar bort ansvar hos kaptenen. Men det kan definitivt ses som förmildrande omständigheter i huruvida rätten dömer.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-08 kl. 20:48.
Citera
2026-08-08, 20:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
2 m/s ???

Återigen visar du din totala inkompetens. 2 knop skrev jag.

0.2m/s = 0.4 knop.

Du har förstår jag absolut ingen som helt kunskap om strömmar och hur de fungerar, var de finns, var de är snabba och långsamma och varför.

För oss som kappseglar i området kan det vara helt avgörande att ha full koll på vart ytströmmarna går och vilket håll de går åt och hur starka de är, därtill kan de gå åt diametralt motsatt håll på olika djup, vilket dock inte spelar så stor roll för båtar oftast men kan göra en jävla skillnad när vi dyker.

Men för all del, fortsätt gärna roa med dina galet knasiga och okunniga inlägg!

Om det skulle vara så att skeppets SOG var ca 12 knop och STW var ca 10 knop, då är det så gott som bevisat att strömmen där och då var ca 2 knop just där just då. Sedan kan du tjafsa i nattmössan hur mycket du vill.
Stämmer bra det. Dyrön har strömmar på max 0.1 m/s = 0.2 knop så dina idéer om att en ström på 2 knop skulle påverka kollisionen är helt orealistiska. En faktor 10 fel. Kollade du detta innan du skrev?

Men du kan få segla vidare på din ”bevisade” ström på 2 knop utan att fatta vilka problem sådana tidvattenströmmar skulle medföra för fritidsseglare.
Citera
2026-08-08, 20:40
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Brukar fartyg signalera där eller i andra farleder vid regn och dålig sikt?
Hur ofta hör man tutan?
Vid den farled jag bor signaleras endast vid tät dimma.
Citera
2026-08-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ja, det här är ingen "walk in the park" för åklagaren, det är nog ett som är säkert.

Här är från Lawline, det är givetvis tolkningsfråga. Men enligt min tolkning kommer det krävas en väldigt allvarlig felaktighet av kapten/lots för att just begreppet vållande ska kunna vinna laga kraft. Vårdslöshet är en annan sak, men juridiken (tycker jag) är relativt krävande att det vill till ngt extraordinärt för just vållande:

Lawline:
Om en förare till ett fordon inte har varit oaktsam eller haft uppsåt till att beröva någon livet, kan denne inte dömas till vållande till annans död, inte heller kan någon som varit orsak till trafikolycka anses skyldig till vårdslöshet i trafik om olyckan inträffat på grund av en felbedömning eller tillfällig ouppmärksamhet. Det finns även praxis som behandlar samma fråga, NJA 2011 s. 349.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-08 kl. 20:44.
Citera
2026-08-08, 20:57
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ja, på precis samma vis som man på en MC i trafiken ska utgå ifrån att bilisterna inte alls ser en, så bör man som kapten på en fritidsbåt utgå ifrån att fartygen inte ser dig.

Det är enkelt bonnförnuft och ren självbevarelsedrift, också på sjön.

Skrämmande eller inte, C'est la vie.
Så rätt. Genom ett långt båt och MC-liv har jag tänkt på samma sätt.
Citera
2026-08-08, 21:09
Medlem
Citat:

Ja, jag delar just den uppfattning du ger uttryck för här. Det borde vara mycket enklare att från en snipa se ett fartyg av Misja Verdes storlek som kommer ikapp bakom, än att se en snipa framför från bryggan på Misja Verde. Det har med avstånd och storlek att göra, så klart.

Om sikten var 150m hade Misja Verde aldrig möjligheten att se snipan, men snipan kunde se Misja Verde 150m innan "kollision", och då har hon en hel minut på sig att styra undan, vilket är väldigt gott om tid att undvika kollision. På den minuten hade snipan hunnit förflytta sig nästan 200 meter i sidled.

Detta faktum är en av anledningarna till att jag är så starkt kritisk till åklagarens friande av snipans kapten direkt vid förundersökningens inledning.
Citera
2026-08-08, 21:17
Medlem
Citat:
Nu pekade jag inte ut någon specifik, men jag vill minnas att du påstått både att det går max ett varannan dag och att du påstått att det inte gått mer än en handull under hela juli månad. En varannan dag är hälften mot en varje dag och 31st är rätt mycket mer än en handfull. Du verkar inte ha så där jättebra koll, trots allt.

Och det var lätt att hitta:

Så jo, du har påstått lite av varje och defintivt något annat än bara "högst något fartyg per dygn från Uddevalla"

Inget av det jag sagt är dock motsägelsefullt.

Till från Uddevalla under juli går inte många fartyg, det står jag fast vid.

Jag har inte uttalat mig om antalet fartyg förbi olycksplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in