2026-08-08, 00:44
Medlem
raskenss avatar
Tittar man på olika analyser så tyder det mesta att dagens uppgång var en short squeeze .
Citera
2026-08-08, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tittar man på olika analyser så tyder det mesta att dagens uppgång var en short squeeze .
Varför skulle det vara en sqezze? Jag fattar inte varför ökad free float skulle skicka en sqezze
Citera
2026-08-08, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Varför skulle det vara en sqezze? Jag fattar inte varför ökad free float skulle skicka en sqezze
Skrev det där (FB) SpaceX - SPCX (USA)

Och i kombination då med jobbdata som tolkades som att en räntehöjning kanske skjuts på.
Citera
2026-08-08, 08:08
Medlem
Hur mycket spaceX är egentligen på marknaden så att säga. Intrycket jag får(utan att gräva djupare så jag kan såklat vara ute och cykla) är att trots storleken på företaget så är det rätt liten del som inte hålls av personer som tänker sitta på det länge, vilket gör att ett relativt litet antal köp kan få rätt stor effekt uppåt?
Citera
2026-08-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kanske shortsellers som fick täcka när säljarna uteblev. Ser väl ut så.
Varför skulle dom behöva täcka upp kursen 16%? It makes no sense
Citera
2026-08-08, 13:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:

De flesta som fick tillfälle att sälja aktierna kanske valde att inte sälja så den förväntade kursraset uteblev. De som hade bettat på ett kursfall blev tvugna att köpa aktier för att begränsa blankningsförlusterna.

Ja det var i alla fall inte på grund av att Spacex nu kommer att landa på månen nästa år.
Citera
2026-08-08, 13:43
Medlem
Citat:
Varför skulle dom behöva täcka upp kursen 16%? It makes no sense
Jo, det gör väldigt mycket sense.

Några hade blankat inför att aktier skulle släppas fria för försäljning och bettade på att det skulle bli en sell off. Den uteblev. Istället kom för börsen positiv arbetsmarknadsdata varvid kursen istället kryper upp.
Då drar några shortsellsers slutsatsen att sell-off är inställt och så täcker dom sina blankade positioner. Varvid kurser drar iväg upp. Och då blir andra shortsellsers som tänkt blanka längre nervösa och täcker sina positioner varvid kursen går upp. Repeat.
Citera
2026-08-08, 16:56
Medlem
Citat:
De flesta som fick tillfälle att sälja aktierna kanske valde att inte sälja så den förväntade kursraset uteblev. De som hade bettat på ett kursfall blev tvugna att köpa aktier för att begränsa blankningsförlusterna.

Ja det var i alla fall inte på grund av att Spacex nu kommer att landa på månen nästa år.
Glöm inte att aktien varit nedtryckt länge nu och det lätt blir en badbolls-effekt på det.

PS. Jag hoppas att du inte har köpt några Bear certifikat?
Citera
2026-08-08, 16:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jo, det gör väldigt mycket sense.

Några hade blankat inför att aktier skulle släppas fria för försäljning och bettade på att det skulle bli en sell off. Den uteblev. Istället kom för börsen positiv arbetsmarknadsdata varvid kursen istället kryper upp.
Då drar några shortsellsers slutsatsen att sell-off är inställt och så täcker dom sina blankade positioner. Varvid kurser drar iväg upp. Och då blir andra shortsellsers som tänkt blanka längre nervösa och täcker sina positioner varvid kursen går upp. Repeat.

Sen att institutionella investerare hade massa köpordrar runt $107 och uppåt spelar säkert ingen roll.
Citera
2026-08-08, 19:49
Medlem
Kaenkelberries avatar
Köpte på 20 aktier till i bolaget. Ser det som ett 5-10 års projekt gällandes eventuell avkastning.
Citera
2026-08-08, 20:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Sen att institutionella investerare hade massa köpordrar runt $107 och uppåt spelar säkert ingen roll.

Indexfonderna hade redan fyllt på sen en tid tillbaka.
Citera
2026-08-08, 21:37
Medlem
Citat:

Tvungna..
Jag håller inte med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in