2026-08-08, 14:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men primärbostad räknas av med 75% avdrag upp till 14 millar.

I Norge?
Då måste man skatta för 25% -Orkar inte räkna nu, men det rör sig om miljonbelopp man får betala i skatt, under många år.

(Liknande fastighetsskatten vi hade förr i Sverige. Folk fick gå från hus och hem under sossarnas tid vid makten.)
Citera
2026-08-08, 14:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I Norge?
Då måste man skatta för 25% -Orkar inte räkna nu, men det rör sig om miljonbelopp man får betala i skatt, under många år.

(Liknande fastighetsskatten vi hade förr i Sverige. Folk fick gå från hus och hem under sossarnas tid vid makten.)
Är din bostad värt 8 miljoner så räknas värdet som 2 miljoner. Det betyder att man kommer upp i förmögenhets skatt på de nivåerna. Jag säger inte att det är bra, det är uselt, bara att det inte drabbar folk som äger en mer normalt prisat bostad.
Citera
2026-08-08, 14:51
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jasså.
Jag vet om att dom har också mycket invandrare.

Du skrev Rikeby.
Inte Rinkeby.

By=stad på norska.
De är rika.
Rikeby=Oslo.

Kanske inte skitkul, men det blir aldrig roligare när man måste förklara skämten.
Citera
2026-08-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte jag. Inte ens mina norska grannar och vänner vad jag vet. Men dessa bor i Sverige.

Du och dina norska grannar och vänner kanske inte är en tillräckligt stor urvalsgrupp för att kunna dra slutsatser om hela landet?
Citera
2026-08-08, 15:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Att det är dyrt är inte det värsta. Största problemet är att de har så oerhört litet utbud av allt. Med myclet monopol blir det att få aktörer dominerar hyllorna.

Ska du ha chips? 5 sorter finns i bästa fall.
Yoghurt? 3 sorter.

U-land.

Hur många sorters chips behöver du välja mellan för att vara nöjd? Och yoghurt? För egen del tycker jag att det är mest besvär att det finns så mycket prylar i affärerna. Jag tänker då på att det finns så mycket snarlikt, exempelvis chips, som bara gör det längre att gå omkring i butikerna. Mejerihyllan i affären är ju vanligtvis överdriven vad gäller producenter och produkter.
Citera
2026-08-08, 15:57
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur många sorters chips behöver du välja mellan för att vara nöjd? Och yoghurt? För egen del tycker jag att det är mest besvär att det finns så mycket prylar i affärerna. Jag tänker då på att det finns så mycket snarlikt, exempelvis chips, som bara gör det längre att gå omkring i butikerna. Mejerihyllan i affären är ju vanligtvis överdriven vad gäller producenter och produkter.
En konkurrensutsatt marknad skapar bra produkter till bättre priser. Vi kanske ska ha fem sorters kött på affären här då? Falukorv, bacon, hot dogs, köttfärs och fläskfärs. Det låter som en kul värld att leva i. Begränsa allt i matväg till ett fåtal alternativ som inte alls passar ens behov.

Du skulle nog trivas i Nordkorea. Där behöver du inte stå och dreggla och vela i flera minuter när du ska välja tamponger nästa gång.
Citera
2026-08-08, 16:25
Medlem
Som Björn Rosengren sa en gång i tiden; ”Norge är den sista sovjetstaten”.
Citera
2026-08-08, 16:34
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
En konkurrensutsatt marknad skapar bra produkter till bättre priser. Vi kanske ska ha fem sorters kött på affären här då? Falukorv, bacon, hot dogs, köttfärs och fläskfärs. Det låter som en kul värld att leva i. Begränsa allt i matväg till ett fåtal alternativ som inte alls passar ens behov.

Du skulle nog trivas i Nordkorea. Där behöver du inte stå och dreggla och vela i flera minuter när du ska välja tamponger nästa gång.

Jag gillar ett stort urval av grejor i affären, men det var just att du tyckte att fem sorters chips var för lite att välja på och tre sorters yoghurt. Just dessa sortiment är ju så vansinnigt överdrivna i våra butiker, närmast rena parodin. En butik med bredd på färskvaror som kött fisk och grönsaker är alltid trevligt.
Citera
2026-08-08, 16:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Är din bostad värt 8 miljoner så räknas värdet som 2 miljoner. Det betyder att man kommer upp i förmögenhets skatt på de nivåerna. Jag säger inte att det är bra, det är uselt, bara att det inte drabbar folk som äger en mer normalt prisat bostad.

Har du uppgifter om vad en bostad kostar i Oslo nu?
-I Göteborg så kostar en "tvåa", bostadsrätt, runt 2 miljoner, i sämre områden, bara som ett exempel.

Hittade detta:
https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?q=oslo+sentrum&property_type=1&facilit ies=16&facilities=28

(Det var faktiskt inte så dyrt, men det tillkommer ju givetvis skatt etc på det; fasthetsskatt, förmögenhetsskatt etc)
Citera
2026-08-08, 16:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du och dina norska grannar och vänner kanske inte är en tillräckligt stor urvalsgrupp för att kunna dra slutsatser om hela landet?

De är flyktingar från Oslo.

Citera
2026-08-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur bra lön har dom?
Om en svensk tjänar 30k, vad tjänar norrmannen då? 60k? 100k?

Jag arbetar i norge och tjänar utan övertid ca 75k per 14 dagar,
Citera
2026-08-08, 17:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Jag arbetar i norge och tjänar utan övertid ca 75k per 14 dagar,

Detta var riktigt bra. Men jag antar du har inget normalt jobb, utan jobbar med svåra jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in