2026-08-08, 17:05
Medlem
Skulle vilja veta lite mer. Om Åsa och hur hon var som person .var hon en festprisse
Citera
2026-08-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Hade velat ha en kreditupplysning på MGM. Många spekulationer om ekonomiska motiv. God kreditvärdighet/inga skulder skulle inte utesluta ekonomiska motiv såklart, man kan ju alltid vilja ha mer. Om han däremot skulle ha usel kreditvärdighet så hade ju det kunna tala mer för att det finns något ekonomiskt i bakgrunden, väsentligt eller oväsentligt.

Det är dock ganska strikt förbjudet att ta kreditupplysningar på folk, väl?

Ekonomiskt motiv, för att sen utföra detta genialiskt planerade mord (ironi) ?

Vem vet, men tvivlar starkt på det... Dom var ju heller inte sambos eller gifta... Tror inte det var ekonomiskt motiverat, tror han blev kränkt på något vis och flippade totalt...
Citera
2026-08-08, 17:06
Medlem
Skulle vilja veta lite mer. Om Åsa och hur hon var som person .var hon en festprisswe
Citera
2026-08-08, 17:06
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Hade velat ha en kreditupplysning på MGM. Många spekulationer om ekonomiska motiv. God kreditvärdighet/inga skulder skulle inte utesluta ekonomiska motiv såklart, man kan ju alltid vilja ha mer. Om han däremot skulle ha usel kreditvärdighet så hade ju det kunna tala mer för att det finns något ekonomiskt i bakgrunden, väsentligt eller oväsentligt.

Det är dock ganska strikt förbjudet att ta kreditupplysningar på folk, väl?

Nej, men kostar på ratsit tror jag
Citera
2026-08-08, 17:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det allra vanligaste som gör att män i relationer blir farliga är när kvinnan vill lämna.

Att våldet var omfattande tyder på att han kände sig förminskad, sårad, sviken etc.

Gissar på att försvaret blir att han har minnesluckor eller hade syner ( som han med tigrarna).

Blir dock svårt för honom att hävda det försvaret när flykten pågick så länge och i flera steg.

Väskan som återfanns vid kajaken bör ha varit väskan han kom med till ön, alltså försöker han dölja sin närvaro i huset.

Har kniv använts så brukar det väldigt ofta resultera i skador på händerna hos den som använder kniven.

Trubbigt våld kan ha varit putt in i vägg, puttad ner för trappa..

Hade han en kniv med sig? Eller tog han något från köket?

Ja, det lär väl utredningen visa. Det ena är planerat mord. Det andra är en impulshandling.

"Balsam" slår en inte som en som går runt och planerar otäcka saker vid 57.

Måste ha skett en konflikt, med påföljande plötsligt ursinne.

Han verkar ha flyttat runt en del, enligt Facebook, och det var något om en bodelningstvist.

Teorin i tråden att det var kopplat till ännu en flytt, en flytt ihop som avstyrdes, är intressant.

Droppen som fick bägaren att rinna över?
Citera
2026-08-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
😂😉 tyder i alla fall på att vi har bra intuition
Jag sällar mig intuitionen. Jag tyckte tidigt att han hade en extremt läskig och otäck blick!
Citera
2026-08-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
😂😉 tyder i alla fall på att vi har bra intuition

Tycker jag med. Lovar, det måste ha funnits så många andra små red flags under tiden. Hans kontrollbehov tog sig uttryck på fler sätt. Burr. På en ö. Med denna.
Citera
2026-08-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Ekonomiskt motiv, för att sen utföra detta genialiskt planerade mord (ironi) ?

Vem vet, men tvivlar starkt på det... Dom var ju heller inte sambos eller gifta... Tror inte det var ekonomiskt motiverat, tror han blev kränkt på något vis och flippade totalt...

Menar inte nödvändigtvis att det måste vara planerat bara för att det eventuellt finns ekonomiska problem i botten. Försöker bara spåna lite, få fram någon form av information som skulle kunna tala för eller emot något över huvud taget. Just nu finns ju bara spekulationer.

Ponera en man som på ett eller annat sätt dragit på sig stora skulder som han hållit hemliga för omgivningen. Han kanske har lånat pengar av BO, eller har för avsikt att tillgodogöra sig hennes pengar/tillgångar eller liknande. Han kanske har tänkt framåt en bra bit, att de kan gifta sig inom ett år och att han då kan bli skuldfri via henne. Hon gör slut med honom där på ön.

Han blir djupt kränkt över att hon gör slut till att börja med, men hans plan för att ordna till sin ekonomi går även den i stöpet samtidigt.

Fattar att det är långsökt, men en spekulation som alla andra.

De
Citera
2026-08-08, 17:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
En annan tanke som slog mig... Jag tror att om BO planerat att lämna ett tungt besked till GM den där dagen (att lämna honom, inte bli sambos etc). Varför välja att göra det väldigt isolerad på en Ö i skärgården? Känns som ett av de sämre alternativen... Att lämna ett sådant besked sen typ vara fast på en Ö.

Men kanske det flög ur henne i ett plötsligt gräl, vem vet... Får nog vänta på FUP

Det kanske helt enkelt handlar om att de inte hade samsyn i vad deras relation gick ut på.

HON kanske såg sällskap, semesterflirt, sol, salta bad, mysiga middagar och kul semester framför sig -utan några framtida förpliktelser.
HAN kanske uppfattade detta som en ny fast relation för framtiden.

När de väl börjar prata och hon kanske klargör sin syn på saken, blir han totalt kränkt och tappar det.
Citera
2026-08-08, 17:15
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade han en kniv med sig? Eller tog han något från köket?

Ja, det lär väl utredningen visa. Det ena är planerat mord. Det andra är en impulshandling.

"Balsam" slår en inte som en som går runt och planerar otäcka saker vid 57.

Måste ha skett en konflikt, med påföljande plötsligt ursinne.

Han verkar ha flyttat runt en del, enligt Facebook, och det var något om en bodelningstvist.

Teorin i tråden att det var kopplat till ännu en flytt, en flytt ihop som avstyrdes, är intressant.

Droppen som fick bägaren att rinna över?

Så mycket om flytt och lägenheter.

Efter 8 månader släpper han inte en hyresrätt på 110 kvm på Söder för att flytta till hennes trea BR på 76.

Något hände där på ön. Att han flippade pga något ”stort”.. och närmast till hands är avvisande.
Citera
2026-08-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capire
Det ligger sanning i det. Jag ser henne och tänker mig att hon är intellektuell så jag valde fel ord. Förlåt. Tänker hon är allmänbildad, beläst och berest.
Förstår hur du menar med Mensa och håller med.
Hon kan vara beläst, intellektuell, intelligent och social. Eller så är hon en sportintresserad småstadstjej som är socialt knepig, gillar att spela datorspel och som är ointresserad av kultur. Och som besitter ett IQ knappt över medel.

Och samma med honom. Han kanske är med i Mensa, är intellektuell och allmänbildad samt en sådan som alltid blir festens mittpunkt. Eller så har han ett mediokert IQ, gillar bara actionfilmer och utöver sitt yrke som han gled in på av en ren slump är han ointresserad av konst och kultur. Och snart kommer f d klasskompisar träda fram i pressen och säga ”jag tyckte alltid att det var något konstigt med honom”.

Det mest troliga är dock att de är två extremt vanliga och normala personer där det enda avvikande är att TN är kapabel att använda väldigt grovt våld om man trycker på fel knapp. De har ju båda barn vad jag förstår. Båda ser välmående ut. Båda har bra jobb och hade de haft några domar på sig (narkotika, rattfylla, misshandel, snatteri osv) så hade det ju kommit fram i den här tråden. Så två Svenssons helt enkelt.
Citera
2026-08-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Nej, men kostar på ratsit tror jag

Googlade lite. Är beredd att lägga en slant på det, men det verkar vara strikt förbjudet om man inte har särskilda anledningar. Som att det skulle vara en affärspartner eller någon man ska hyra ut din lägenhet till. Står att straffvärdet är fängelse i upp till ett år

Sen är det väl svårt för ”Balsam” att upptäcka att det gjorts eftersom fanskapet är inlåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in