2026-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Men har inte de borgerliga sagt att de inte vill ingå i en rödgrön regering, eller iaf att de inte vill vara med i en S-ledd regering?
Det är såklart inte önskvärt. Men om talmannen inte lyckas få C att vika ner sig måste något nytt hända eller extraval.
Citera
2026-08-04, 18:21
Medlem
Det verkar som att V eller C måste släppa på sitt krav om det inte ska bli nyval. V kräver nämligen ministerposter om de är en del av regeringsunderlaget. Eller så får man söka sig över blockgränsen, men jag tror inte något blågult parti vill samarbeta med de rödgröna. Om jag förstått rätt så kommer inte de rödgröna samarbeta med SD.
Citera
2026-08-04, 19:25
Medlem
Citat:
Det verkar som att V eller C måste släppa på sitt krav om det inte ska bli nyval. V kräver nämligen ministerposter om de är en del av regeringsunderlaget. Eller så får man söka sig över blockgränsen, men jag tror inte något blågult parti vill samarbeta med de rödgröna. Om jag förstått rätt så kommer inte de rödgröna samarbeta med SD.

Får hjärtans gärna bli nyval. Om de parlamentariska realiteterna medger det har C förstås valet att vika ner sig och släppa fram Tidö igen. I utbyte kan de säkert få några köttben slängda åt sitt håll.
Citera
2026-08-04, 20:00
Medlem
Studsbolls avatar
Detta är det enda C och V har gemensamt; ingen av dem hör hemma i nästa regering. Med all säkerhet är det dessutom det enda de är ense om.
Citera
2026-08-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Detta är det enda C och V har gemensamt; ingen av dem hör hemma i nästa regering. Med all säkerhet är det dessutom det enda de är ense om.

I ett sådant scenario tror jag att vi kommer att se stora förändringar inom Centern. Deras väljare kommer inte att acceptera att ett "mittenparti" står utanför det politiska inflytandet i åtta år i rad.
Citera
2026-08-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
I ett sådant scenario tror jag att vi kommer att se stora förändringar inom Centern. Deras väljare kommer inte att acceptera att ett "mittenparti" står utanför det politiska inflytandet i åtta år i rad.
Precis, en röst på C blir "icke röst"/bortkastad om man inte väljer sida vilket idag är viktig, tror dom hellre röstar gult för blågul än rödgrön med V.
Citera
2026-08-08, 14:29
Medlem
Hur sannolikt är det att det blir extraval? Själv tänker jag att V ger sig och accepterar en position som stödparti till regeringen.
Citera
2026-08-08, 15:41
Medlem
DeValeras avatar
Jag håller med C att V inte hör hemma i en regering. Med detta gäller också C. Detta partiet är inte ett regeringsdugligt parti.

Men om olyckan för Sverige är framme och det blir en regim som är beroende av de fyra vänsterpartierna så är det fullt rimligt att V kräver regeringspost om denna koalition är beroende av deras stöd.
Citera
2026-08-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag håller med C att V inte hör hemma i en regering. Med detta gäller också C. Detta partiet är inte ett regeringsdugligt parti.

Men om olyckan för Sverige är framme och det blir en regim som är beroende av de fyra vänsterpartierna så är det fullt rimligt att V kräver regeringspost om denna koalition är beroende av deras stöd.

Centerns endast mål i valet är att blockera SD:s inflytande.

Vid en valseger för oppositionen, C ska släppa fram ministerposter till V eftersom alternativet skulle vara SD inflytande. C ligger närmare V i de allra flesta frågor förutom ekonomi.

Citat:
Hur sannolikt är det att det blir extraval? Själv tänker jag att V ger sig och accepterar en position som stödparti till regeringen.

0% edtersom C ska vika sig. Därför måste folk rösta rätt för att blockera oppositionen återkomma i makten.
Citera
2026-08-09, 12:46
Medlem
Vad jag vet har S aldrig släppt in V i regeringen. Är det sannolikt att det blir så den här gången?
Citera
2026-08-09, 15:05
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Vad jag vet har S aldrig släppt in V i regeringen. Är det sannolikt att det blir så den här gången?

Det kommer att bli kaos efter valet då sossarna inte kan bilda regering. Nyval är att vänta.
Citera
2026-08-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBump
Ja, det är jag säker på att de kommer göra. Att c skulle sätta sig i en regering med v är lika osannolikt som att de skulle sätta sig i en regering med sd.
Sitt med V är inte så troligt. Det är svårare att avgöra om den kan tolerera en V+MP+S regering i sista omgången där det står mellan V+MP+S regering eller omval. Men det är hypotetiskt, vänstern har medvind så C behövs kanske inte för att bilda en V+MP+S regering. Men V är ganska mycket större än C. Dvs det är ganska långt borta med en C+MP+S majoritets regering som kan köra över både V och SD.
Det troligaste är nog en ren S regering med acceptans från C+MP+V. Men det kräver då att V viker ner sig från sitt beslut från partikongressen. Gör man inte det så sitter Tidö förmodligen kvar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in