2026-08-07, 17:45
Medlem
StoreSvartes avatar
Blev lite sugen på att släppa bajs över Ryssen. Jag tänker mig stora heliumballonger med enkel elektronik som släpper påsarna över staden rätt ögonblick med hjälp av GPS. Det gäller ju såklart att vindarna blåser rätt.

Om jag nu skulle åka till Finland och skicka ballonger med avföring mot Vyborg. Vad kan jag bli dömd för om jag åker dit? Hur tror ni finnarna reagerar på det här? Ryssen?

Egentligen bryter jag väl inte mot någon lag i Finland? Kommer Ryssen försöka sätta dit mig för det här?

(Jag har en annan ide också. Att skicka regnbågsflaggor och homoerotiska bilder av Putin istället för avföring.)
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-07 kl. 18:00.
Citera
2026-08-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om jag nu skulle åka till Finland och skicka ballonger med avföring mot Vyborg. Vad kan jag bli dömd för om jag åker dit?
Antagligen nedskräpning, förargelseväckande beteende, kanske något typ gällande spridande av smitta. Och så brott mot luftfartslagen.
Citera
2026-08-07, 22:01
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antagligen nedskräpning, förargelseväckande beteende, kanske något typ gällande spridande av smitta. Och så brott mot luftfartslagen.

Mot rysk lag i så fall? Ballongerna kommer ju knappast skräpa ner i Finland.
Citera
2026-08-07, 22:05
Medlem
Citat:
Mot rysk lag i så fall? Ballongerna kommer ju knappast skräpa ner i Finland.
Möjligt att Finland har något som är typ förberedelse till nedskräpning. Att du kan bli fälld för brott mot luftfartslagen i Finland tvivlar jag dock inte på.

Kan tänka mig att man ser ganska allvarligt på sånt i nuläget.

Både Nord- och Sydkorea sysslar med sånt här, antar att det var därifrån du fått idén,
Runt 260 vita ballonger har landat i Sydkorea. De vita ballongerna bär med sig skräp och avföring.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nordkoreanska-bajsballonger-mot-sydkorea-skrammande
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-07 kl. 22:08.
Citera
2026-08-07, 22:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Möjligt att Finland har något som är typ förberedelse till nedskräpning. Att du kan bli fälld för brott mot luftfartslagen i Finland tvivlar jag dock inte på.

Kan tänka mig att man ser ganska allvarligt på sånt i nuläget.

Både Nord- och Sydkorea sysslar med sånt här, antar att det var därifrån du fått idén,
Runt 260 vita ballonger har landat i Sydkorea. De vita ballongerna bär med sig skräp och avföring.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nordkoreanska-bajsballonger-mot-sydkorea-skrammande

Jo det är där jag har fått iden. Sydkorea skickar propaganda och Nordkorea skickar bajs. Jag har inte bestämt än vad jag ska skicka.
Citera
2026-08-07, 23:46
Medlem
Du åker troligtvis dit för förargelseväckande beteende och spridning av smitta. Hur hade du ens tänkt dig att få in avföringen i ballongerna? Någon slags spruta? Tänker att den snabbt blir igentäppt. Var i Finland ska du ens preparera ballongerna? Vems avföring? Hur mycket ska du ha i varje ballong? Du måste då troligtvis spara flera dagars ballonginnehållsmassa, var ska du förvara massan tills det är dags för införingen av massan i ballongerna? Troligtvis blir det med hjälp av DNA busenkelt för dem att få tag i dig och då är det nog kört.
Citera
2026-08-08, 11:38
Medlem
exploring-mapss avatar
Några svenskar släppte hundratals nallebjörnar över Belarus/Vitryssland 2012.

Aktionen gjorde landets president Aleksandr Lukasjenko mycket arg och ledde till en diplomatisk kris mellan Sverige och Vitryssland.

Men ingen i Sverige blev åtalad för det såvitt jag vet.

Däremot i Belarus/Vitryssland när Lukasjenko gick bananas.

Citat:
Höga chefer för bland annat gränsskyddet fick sparken och i februari i år dömdes en gränsvakt till två års fängelse. Den svenska nallebjörnsaktionen sågs också som en förklaring till att Sveriges ambassadör i Vitryssland, Stefan Eriksson, i slutet av förra sommaren portades från landet.

För 21-årige fotobloggaren Anton Surjapin hade det kunnat sluta riktigt illa. Han la ut bilder på några upphittade nallar på sin blogg och greps kort därefter av polisen, misstänkt för att ha hjälpt svenskarna att ta sig in i Vitryssland. Han satt häktad en månad och har därefter levt med reserestriktioner – och hotet om sju års fängelse.

/…/

människorättsorganisationen Vjasna, vars ordförande Ales Beljatskij just nu avtjänar ett 4,5-årigt fängelsestraff.

Var nog många andra som fängslades/fick sparken med, det blev väl ganska stora internationella nyheter

https://www.sverigesradio.se/artikel/5582606
Senast redigerad av exploring-maps 2026-08-08 kl. 11:47.
Citera
2026-08-08, 13:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Några svenskar släppte hundratals nallebjörnar över Belarus/Vitryssland 2012.

Aktionen gjorde landets president Aleksandr Lukasjenko mycket arg och ledde till en diplomatisk kris mellan Sverige och Vitryssland.

Men ingen i Sverige blev åtalad för det såvitt jag vet.

Däremot i Belarus/Vitryssland när Lukasjenko gick bananas.

Var nog många andra som fängslades/fick sparken med, det blev väl ganska stora internationella nyheter

https://www.sverigesradio.se/artikel/5582606

Intressant. Men i det fallet har dom alltså flygit in i landet och släppt ner nallebjörnarna.
Citera
2026-08-08, 13:27
Medlem
supermoons avatar
Citat:
Om jag nu skulle åka till Finland och skicka ballonger med avföring mot Vyborg. Vad kan jag bli dömd för om jag åker dit? Hur tror ni finnarna reagerar på det här? Ryssen?

Egentligen bryter jag väl inte mot någon lag i Finland? Kommer Ryssen försöka sätta dit mig för det här?
Skulle tro att Finland har lagar mot sånt, så som Norge har. Det var ju nyligen någon som kastade sten över gränsen i Nordnorge och åkte dit.

Vad gäller ryssen, så skulle de nog inte märka någon skillnad i omgivningen. Nå, förutom själva ballongen.
Citat:
(Jag har en annan ide också. Att skicka regnbågsflaggor och homoerotiska bilder av Putin istället för avföring.)
Det där skulle de rentav uppskatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in