Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Jag har ingen aning om huruvida det rör sig om äldre eller nya hus. Men annars är det vanligt att man inom en släkt förr byggde flera hus intill varandra på sin mark. Så kan vara fallet även här men att släkten sedan sålt några av husen, därav närheten till andra hus.
Sollenkroka ö var förut en betesö för kossorna på fastlandet. Bofast befolkning var det dåligt med även om det tydligen vid sekelskiftet fanns en gård på ön. Under 60-talet lades lantbruket/betet ner på ön och jordägaren avstyckade 64 stycken fritidstomter.
Så kåkarna är byggda under 60- och 70-talet där kanske då vissa har rivits och ersatts med nyare kåkar. Det handlar alltså inte om den gamla typen av bebyggelse ute i skärgården och på andra lantliga platser, där man tenderade att bygga husen väldigt tätt. Typ som på Sandhamn.
Jag äger själv en stuga i ett liknande område (dock i en helt annan del av Sverige) där en markägare på 60-talet sålde av sin mark till hugade sommarstugeintressenter. Där min kåk ligger så är fastigheterna dock betydligt större än vad de är på Sollenkroka ö. Så pass stora att det på senare år skett en hel del avstyckningar där gamla fastigheter delats i både två och tre nya.
Vi kan väl avsluta diskussionen om bebyggelsen på Sollenkroka ö med att konstatera att det i skärgården finns öar där husen står betydligt tätare (typ Sandhamn) likväl som det finns öar (typ Harö) där de står med större avstånd. Samt att det i början av augusti borde finnas folk i minst ett tiotal av sommarstugorna på ön.