Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
Samarbetsregeringen: L 4.1 M 20 SD 20 KD 6
Rödgröna: MP eller V 3.9... problem solved.
Vi pratar väl om realism?
Om nu väljarbarometrar är att lita på ser det ju ut så här:
Rödgrön röra:
S: 31,8
V: 7,8
MP: 7,0
C: 6,6
Totalt: 53,2
Brunblå smet:
SD: 20,4
M: 17,3
KD: 6,0
L: 1,8
Totalt: 45,5 (egentligen 43,7 då L missar spärren)
Du tänker då sedan att Tidögänget ska notera följande siffror:
SD: 20,0
M: 20,0
KD: 6,0
L: 4,1
Totalt: 50,1
Vi struntar i att du sedan också tror att antingen V eller MP ska tappa typ 3 procentenheter (vilket är orealistiskt) eftersom det inte spelar roll om de kommer över spärren eller ej då 50,1% räcker för majoritet. Så vi fokuserar bara på förändringarna i procentenheter inom Tidögänget:
SD: -0,4
M: +2,7
KD: +/-0
L: +2,3
Totalt: +4,6
Vi pratar alltså om att den ena sidan ska plocka 4,6 procentenheter från den andra sidan. Inte att stödröster ska rädda L eftersom röster från M och KD (tvivlar på att SD-röstare skulle stödrösta på L) ju inte påverkar det totala förhållandet mellan blocken (mer än att Tidö får drygt 45% istället för under 44%).
Från vilka rödgröna partier tänker du då att M och L ska plocka sina röster?
Att folk som idag tänker sig kunna rösta på V eller MP skulle kunna byta fot och rösta på L eller M istället utesluter jag och det borde väl även du kunna köpa. Så med andra ord tänker du att S och C ska tappa 4,6 procentenheter till M och L. Hur troligt tror du att det är?
Jag skulle möjligtvis kunna tänka mig att en stor del C-väljare skulle kunna lämna sitt parti och då rösta på t ex M, L eller KD. Vilket skulle kunna ge något liknande detta. Samt att S tappar en del röster jämt fördelat bland Tidöpartierna:
S: 31,2
V: 7,8
MP: 7,0
C: 3,9
Totalt: 49,9 och då C missar spärren så landar man på 46,0.
Detta skulle kunna räcka även om inte L når spärren. Typ så här:
SD: 20,6
M: 18,7
KD: 7,1
L: 2,2
Totalt: 49,6 och utan L 47,4.
Men är det verkligen realistiskt att C skulle göra ett sådant bottennapp?