2026-08-08, 10:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Elsas ombud var som sagt för fortsatt omhändertagande.
Men snälla nån Totius. Hur många gånger har vi gått igenom detta. Elsas ombud är beroende av socialtjänstens SEKUNDÄRKÄLLOR. Ombudet fick inte se primärkällorna och var precis som domstolen förd bakom ljust. Därför kan LVU klubbas igenom i domstol trots att det egenligen aldrig någonsin borde ske.

Det beror inte på ombuden. Det beror på systemets konstruktion och att socialtjänsten tillåts mörka och gömma undan central dokumentation som talar emot ett LVU.

Men istället för att se sanningen så ger du dig på alla bakbundna och hävdar att det är ombudets fel att LVU gick igenom. Det stämmer inte. Det är systemfelet som är orsaken.
Citera
2026-08-08, 10:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men snälla nån Totius. Hur många gånger har vi gått igenom detta. Elsas ombud är beroende av socialtjänstens SEKUNDÄRKÄLLOR. Ombudet fick inte se primärkällorna och var precis som domstolen förd bakom ljust. Därför kan LVU klubbas igenom i domstol trots att det egenligen aldrig någonsin borde ske.

Det beror inte på ombuden. Det beror på systemets konstruktion och att socialtjänsten tillåts mörka och gömma undan central dokumentation som talar emot ett LVU.

Men istället för att se sanningen så ger du dig på alla bakbundna och hävdar att det är ombudets fel att LVU gick igenom. Det stämmer inte. Det är systemfelet som är orsaken.
Citat:
Vi har allt svart på vitt. Det var precis som jag sa från början och mycket riktigt kom Elsa hem.
Fast du upprepar hela tiden andra argument än de som är ”svart på vitt”. Det är extremt tröttsamt och vilseledande.
Citera
2026-08-08, 10:16
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Nej.. skillnaden mellan dig och mig är att jag förordar ett system där uppgifter faktiskt faktagranskas och dubbelkollas innan livsavgörande beslut kan fattas. Det ska inte avgöras i domstol med SEKUNDÄRKÄLLOR som grund. Precis som advokaten Ulrika Wangle skrev. Det ska inte behövas ett journalistteam, att föräldrar ska ha tur och råka känna expertvittnen och att föräldrarna känner till att man måste dokumentera allt och ladda ner alla journaler innan de spärras i sådana här ärenden.

Ja och det är precis det föräldrar INTE har. Och det är därför LVU-processen på det stora hela inte har en rättssäker konstruktion. Det spelar ingen roll om det är Adam, Elsa eller Leo eller något annat barn. Det är samma system för alla som går igenom denna djupt rättsosäkra process.

Ja nu börjar du med dina dimridåer igen för att skydda myndigheten och vården. "vi kan inte veta" "det är inte svart eller vitt". Vad vi vet är att Elsa är hemma igen, det finns dubbla Lex Sarah-anmälningar och en dold extern utredning som aldrig diariefördes som visar på grova brister i handläggningen. Och det visar sig att att jag haft rätt hela tiden. Central information har undanhållits domstol och nämnd och därför placerades Elsa onödigt länge.

Ja precis som det finns diskrepanser mellan primär och sekundärkällor. Men det förstår du inte.. eller snarare, du vill inte förstå. För då kan det ju visa sig att myndigheten och vården har fel. Hemska tanke!

Det är inte bara jag som slår ner på myndigheten och vården. Det finns dubbla Lex Sarah-anmälningar och det finns en dold extern utredning som mörkades. Say no more. Ge upp! Vi har allt svart på vitt. Det var precis som jag sa från början och mycket riktigt kom Elsa hem. Alla dina systemriddarkompisar har lämnat tråden. Kolla vad Ugglan skrev. Du sa inte emot honom när han vräkte ur sig så mycket felaktigheter. Men när jag håller mig till fakta och primärkäller så blir det tuppjuck i din hjärna.

JA och det blir inte objektivt om socialtjänsten tillåts i smyg plocka bort allt som talar emot en placering. Det är just det som är pudelns kärna.

Du verkar fortsatt inte kunna diskutera detta på ett objektivt plan eller att hålla två olika tankar separata i debatten. Utan snurrar vidare i dima sedvanliga hjulspår. Så jag lägger återigen ner diskussionen här då vi omöjligtvis kommer vidare.
Citera
2026-08-08, 10:21
Medlem
Citat:
Elsas ombud var som sagt för fortsatt omhändertagande.
Ombud är rena rama lotteriet.

Ofta har dom dolda kopplingar mm mm.

Barnets ombud måste vara självständigt - på riktigt. Hemmahörande långt bort från "ormgropen"/ klubben för inbördes beundran/sekten som frodas i och omkring kommunen/regionen som handhar barnärendet. Barnets röst ska inte filtreras - den ska höras av domaren direkt, för att visa barnet respekt - på riktigt.
Barnet ska vara viktigare än prestigen!

(Jag har fått till mig att socialsekreterare i Gbg och en domare i Gbg hade informella telefonsamtal...)
Senast redigerad av commandaria 2026-08-08 kl. 10:34.
Citera
2026-08-08, 10:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du verkar fortsatt inte kunna diskutera detta på ett objektivt plan eller att hålla två olika tankar separata i debatten. Utan snurrar vidare i dima sedvanliga hjulspår. Så jag lägger återigen ner diskussionen här då vi omöjligtvis kommer vidare.

Men det är ju jag som förhåller mig objektiv eftersom jag förordar att domstolar ska döma efter primärkällor, inte sekundärkällor som idag. Det är just det som är problemet.

Du är fast i tänket att myndigheter alltid har rätt och socionomers tolkning av vad vårdpersonal sagt är den absoluta sanningen som inte får ifrågasättas Men det visar ju sig vara precis tvärtom. Och det syns så tydligt i detta fall. Det är bra att det blev medialt så att svenska folket lär sig mer om LVU-processens grova rättssäkerhetsluckor.

Det som är genomgående i ditt resonemang är att "domstolen instämde i xxx". Men du förstår inte att det var socialtjänsten som helt styrde över informationen som domstolen "instämde" i.

Och när det inte går din väg så börjar du med dimridåer. "Vi kan inte veta säkert" "Det är inte svart eller vitt". ''

Faktum är att det som är kopia av den nya chatroboten som verkar komma från Örebro kommun som dykt upp i tråden. Den resonerar precis likadant.
Citera
2026-08-08, 10:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
[...] Så jag lägger återigen ner diskussionen här då vi omöjligtvis kommer vidare.
Synd, för vårdens syn på saken behövs i diskussionen. Inte minst för andra drabbades skull. Om någon lockas att resonera som kurt-sune i kontakten med myndigheter och rättsväsende är de kört för vederbörande. Det behövs en väsentligt mer nyanserad syn på saken.
Citera
2026-08-08, 10:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast du upprepar hela tiden andra argument än de som är ”svart på vitt”. Det är extremt tröttsamt och vilseledande.

Nej jag sprider information om hur LVU-processen faktiskt går till bakom kulisserna. Det är viktig information att känna till.

Du förstår inte LVU-processens grova felkonstruktion och ger dig på helt fel aktörer för att leta syndabockar.
Citera
2026-08-08, 10:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

Barnets ombud måste vara självständigt - på riktigt. Hemmahörande långt bort från "ormgropen"/ klubben för inbördes beundran/sekten som frodas i och omkring kommunen/regionen som handhar barnärendet. Barnets röst ska inte filtreras - den ska höras av domaren direkt, för att visa barnet respekt - på riktigt.
Precis. Offentliga biträden tjänar bra med pengar på detta är en central del av problemet. Det gäller även i många andra sammanhang med offentliga biträden.
Citera
2026-08-08, 10:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej jag sprider information om hur LVU-processen faktiskt går till bakom kulisserna. Det är viktig information att känna till.

Du förstår inte LVU-processens grova felkonstruktion och ger dig på helt fel aktörer för att leta syndabockar.
Du sprider dina åsikter – med stor frenesi.
Citera
2026-08-08, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

Det är ett brott mot barnkonventionen att inte barnets röst hörs och det har definitivt brutits mot i detta fall.

Barnkonventionen är integrerad i svensk lag sedan 2020 och den verkar inte socionomerna på kommunen lärt sig.

Nej att höra barnet via familjehemmet är inte att barnets röst låter sig höras.

Vuxnas visklek ska inte avgöra barns livsöden.
Citera
2026-08-08, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du sprider dina åsikter – med stor frenesi.

jag sprider information som är viktig att känna till. De flesta svenskar har ingen aning om hur LVU-processen går till. Det är en riktigt skrämmande historia och det förstår inte folk förrän de hamnar i skiten själva.
Citera
2026-08-08, 10:38
Medlem
Citat:
Precis. Offentliga biträden tjänar bra med pengar på detta är en central del av problemet. Det gäller även i många andra sammanhang med offentliga biträden.
Ja och ibland är det också dubbla stolar (exempelvis extraknäck med att "undervisa" socialsekreterare i familjerätt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in