Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
OK, så det är ingen skillnad således om man står upp och skjuter efter en bil horisontellt eller till och med kan rikta pipan nedåt kontra om man ligger ner och riktar pipan uppåt? Kulan går alltså lika långt?
Det är alltid lika spännande med spekulation från folk som inte kan något om skytte, inte sant? Som du mycket riktigt påpekar så är det ju lite olika vinklar mellan vapen och mål, beroende på skjutställning. Undrar just varför jägare brukar sitta i jakttorn vid passjakt?
En 9*19 kan gå 2 km om den skjuts i 30 graders vinkel och har en anslagsenergi på ca 50 Joule när den träffar. 50 Joule kan vara dödligt om det tar illa, det räcker för att penetrera kraniet, men det är tveksamt om den tar sig igenom bröstkorgen. Men den går rakt igenom magens mjukdelar. Det gör den även vid en träff på 400 meter, eftersom hastigheten har sjunkit för mycket för att garantera att kulan expanderar vid träff. Så i scenariot att någon blir träffad vid entrén till stationen i Helsingborg, tillkommer risken att kulan passerar igenom och träffar även personen bakom med dödlig kraft.
Jag upphör aldrig att förvånas över hur dålig respekt folk har för skjutvapen. Som när man är på tävling i fältskytte och folk travar rakt in i målområdet. Trots att det hörs att skytte pågår. Trots avspärrningsband. Trots varningsskyltar. Helt utan självbevarelsedrift.
Med tanke på hur bedrövligt illa det står till med skjutskickligheten hos svensk polis, så är frågan om vi inte borde ta efter England, där beväpnad polis tillkallas vid behov. Och då är det poliser som verkligen kan skjuta. Det känns inte tryggt att det lallar omkring beväpnade poliser som har en vapenhantering som hade lett till omedelbar uteslutning från en pistolskytteklubb.
- Var är ditt tjänstevapen?
- Jag lade ifrån mig det när jag gick på toa. Sedan glömde jag att det med mig.
Varför blir inte sådana poliser åtalade och avskedade? Vad hade hänt om jag hade förlagt ett av mina vapen?