2026-08-07, 18:25
Medlem
Q6s avatar
Vem skall galningen och hans springisar köra på ikväll?

Ofattbart att man kan släppa ut en sådan galning.
Citera
2026-08-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vad är det du inte förstår? Jag har varit tävlingsskytt, gevär, i många år. Ser noll fara för allmänheten när polis skjuter med pistol mot bakände av flyende bil. Förstår inte vad du har för fantasier om var kulorna ska ta vägen, studsa runt som i en tecknad serie?

Det måste vara luftgevär .. Jag som tävlat i fält skytte i pistol i många år i många olika kalibrar VET och Vet också vad en 9mm pistol kula kan göra i en plåt bil och andra faktoror som spelar in rikochetter från pistol kulor förekommer oftare samt att eftersom pipan är kortare gör att det e betydligt svårare att sikta och träffa på länge avstånd än 25 meter. Varför tror du man siktar på kroppen idag och inte benen som det var förr inom polisen jo just för att kulan ska träffa målet och ingen runt omkring. jag som tränad skytt träffar 6 skott på 70 meter på en yta av 1 meter och 50 cm bred "japan" på 8 secunder men då har jag tränat mycket under mina år i just fält skytte.. Ligger man ner med en pistol på sidan och skjuter då förändras precis allt sikte. muskelminne. osv + den stressade situationen.. Så när du har ingen erfarenhet och kan hålla dina åsikter för dej själv.
Citera
2026-08-07, 19:29
Medlem
Citat:
Kulan har sjunkit minst 4 meter på 400 meter och slagit i marken. Även om man räknar på dina mest tokiga fantasier om hur svårt det är skjuta med pistol kommer ingen träffas med dödlig kraft 400 meter bort. Nej, det är inte dåligt omdöme av polisen.
Om vapenpipan hålls horisontellt på 1,5 meters höjd, så kommer gravitationen se till att kulan träffar marken efter ca 180 meter. Men polisen sköt i liggande ställning, och då kommer pipan att vara vinklad över horisontalplanet. Då kan kulan nå långt mer än 400 meter. Och på 400 meter kommer anslagsenergin vara minst 140 Joule, vilket är fullt tillräckligt för att göra hål i en tvåtums planka. Eller skalle. Eller bröstkorg.

AI-genererat svar:
Med en utgångshastighet på 340 m/s, en vinkel på 5 grader och en starthöjd på 25 cm över mark, kommer en 8 gram tung 9 mm-kula att nå en sträcka på cirka 600 till 700 meter innan den träffar marken.
Med en utgångshastighet på 340 m/s, en vinkel på 10 grader och en starthöjd på 25 cm över mark, kommer en 8 gram tung 9 mm-kula att nå en sträcka på cirka 1 100 till 1 200 meter innan den träffar marken.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Stationen/Knutpunkten ligger utom skotthåll från platsen. Detta skede längre norrut. Dock mycket folk även där vid den tiden, så beslutet att skjuta var vanskligt.
Polisen sköt vid övergångsstället mellan Sundstorget och Systembolaget. Därifrån till Knutpunktens entré är det ganska exakt 400 meter. Och skjutriktningen bör ha varit rakt mot huvudentrén. Titta på en satellitbild så ser du själv. Och se ovanstående ifall du tror att 400 meter ligger utom skotthåll.
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vem skall galningen och hans springisar köra på ikväll?

Ofattbart att man kan släppa ut en sådan galning.
Ja, vårdslöshet i trafik, rattfylla och olovlig körning räcker inte för att hålla någon. Att misstanken för mordförsök skulle falla stod ju tidigt klart, eftersom föraren inte var dummare än att han faktiskt tvärbromsade när han såg polisen. Sedan kan man ju tycka att den sortens gossar bör låsas in på lång tid, men så ser tyvärr inte regelverket ut.
Citera
2026-08-07, 19:48
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
Varför tror du man siktar på kroppen idag och inte benen som det var förr inom polisen jo just för att kulan ska träffa målet och ingen runt omkring.

Om polisen är utsatt, så siktar man på det största området, dvs. mage/bröst, vilket är helt naturligt. Att sikta på benen gör man endast om man har gott om tid och kan sikta in sig.

Det är ganska naturligt, men många tror att en människa full med adrenalin och i extrem tidspress, kan välja att sätta en kula i benet på en gärningsperson. Glöm det!
Citera
2026-08-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Om polisen är utsatt, så siktar man på det största området, dvs. mage/bröst, vilket är helt naturligt. Att sikta på benen gör man endast om man har gott om tid och kan sikta in sig.

Det är ganska naturligt, men många tror att en människa full med adrenalin och i extrem tidspress, kan välja att sätta en kula i benet på en gärningsperson. Glöm det!

precis va jag menade.. du plockade ut en del av all min text
Citera
2026-08-07, 23:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
På alla vapen som är inskjutna på mer än någon centimeter så är kulbanan stigande ifrån mynningen, det är ingen skillnad på om du ligger ner eller står upp.
Kulbanan ligger alltid över siktlinjen för att sedan falla ner mot den träffpunkt som vapnet är inskjutet på.

OK, så det är ingen skillnad således om man står upp och skjuter efter en bil horisontellt eller till och med kan rikta pipan nedåt kontra om man ligger ner och riktar pipan uppåt? Kulan går alltså lika långt?
Citera
2026-08-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
OK, så det är ingen skillnad således om man står upp och skjuter efter en bil horisontellt eller till och med kan rikta pipan nedåt kontra om man ligger ner och riktar pipan uppåt? Kulan går alltså lika långt?
Det är alltid lika spännande med spekulation från folk som inte kan något om skytte, inte sant? Som du mycket riktigt påpekar så är det ju lite olika vinklar mellan vapen och mål, beroende på skjutställning. Undrar just varför jägare brukar sitta i jakttorn vid passjakt?

En 9*19 kan gå 2 km om den skjuts i 30 graders vinkel och har en anslagsenergi på ca 50 Joule när den träffar. 50 Joule kan vara dödligt om det tar illa, det räcker för att penetrera kraniet, men det är tveksamt om den tar sig igenom bröstkorgen. Men den går rakt igenom magens mjukdelar. Det gör den även vid en träff på 400 meter, eftersom hastigheten har sjunkit för mycket för att garantera att kulan expanderar vid träff. Så i scenariot att någon blir träffad vid entrén till stationen i Helsingborg, tillkommer risken att kulan passerar igenom och träffar även personen bakom med dödlig kraft.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur dålig respekt folk har för skjutvapen. Som när man är på tävling i fältskytte och folk travar rakt in i målområdet. Trots att det hörs att skytte pågår. Trots avspärrningsband. Trots varningsskyltar. Helt utan självbevarelsedrift.

Med tanke på hur bedrövligt illa det står till med skjutskickligheten hos svensk polis, så är frågan om vi inte borde ta efter England, där beväpnad polis tillkallas vid behov. Och då är det poliser som verkligen kan skjuta. Det känns inte tryggt att det lallar omkring beväpnade poliser som har en vapenhantering som hade lett till omedelbar uteslutning från en pistolskytteklubb.

- Var är ditt tjänstevapen?
- Jag lade ifrån mig det när jag gick på toa. Sedan glömde jag att det med mig.

Varför blir inte sådana poliser åtalade och avskedade? Vad hade hänt om jag hade förlagt ett av mina vapen?
Citera
2026-08-08, 00:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commandernic
Det måste vara luftgevär .. Jag som tävlat i fält skytte i pistol i många år i många olika kalibrar VET och Vet också vad en 9mm pistol kula kan göra i en plåt bil och andra faktoror som spelar in rikochetter från pistol kulor förekommer oftare samt att eftersom pipan är kortare gör att det e betydligt svårare att sikta och träffa på länge avstånd än 25 meter. Varför tror du man siktar på kroppen idag och inte benen som det var förr inom polisen jo just för att kulan ska träffa målet och ingen runt omkring. jag som tränad skytt träffar 6 skott på 70 meter på en yta av 1 meter och 50 cm bred "japan" på 8 secunder men då har jag tränat mycket under mina år i just fält skytte.. Ligger man ner med en pistol på sidan och skjuter då förändras precis allt sikte. muskelminne. osv + den stressade situationen.. Så när du har ingen erfarenhet och kan hålla dina åsikter för dej själv.

Man har aldrig stått och "siktat på benen" man skjuter mot benen om det är lämpligt men annars mot bröstet det som är lättast att träffa. Hade du sysslat med fältskytte hade du skrivit fältskytte inte fält skytte och du skulle reagerat på 400 meters-tönten som alla som varit på en skjutbana skulle förstå det absurda i. Vi brukar ha tävlingar i fältskytte pistol men det är inte direkt imponerande avstånd, vanligtvis som mest 50. Själv skjuter jag fältskytte gevär 100-500 (upp till 700 på tävlingar ibland)

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om vapenpipan hålls horisontellt på 1,5 meters höjd, så kommer gravitationen se till att kulan träffar marken efter ca 180 meter. Men polisen sköt i liggande ställning, och då kommer pipan att vara vinklad över horisontalplanet. Då kan kulan nå långt mer än 400 meter. Och på 400 meter kommer anslagsenergin vara minst 140 Joule, vilket är fullt tillräckligt för att göra hål i en tvåtums planka. Eller skalle. Eller bröstkorg.

AI-genererat svar:
Med en utgångshastighet på 340 m/s, en vinkel på 5 grader och en starthöjd på 25 cm över mark, kommer en 8 gram tung 9 mm-kula att nå en sträcka på cirka 600 till 700 meter innan den träffar marken.
Med en utgångshastighet på 340 m/s, en vinkel på 10 grader och en starthöjd på 25 cm över mark, kommer en 8 gram tung 9 mm-kula att nå en sträcka på cirka 1 100 till 1 200 meter innan den träffar marken.

Polisen sköt vid övergångsstället mellan Sundstorget och Systembolaget. Därifrån till Knutpunktens entré är det ganska exakt 400 meter. Och skjutriktningen bör ha varit rakt mot huvudentrén. Titta på en satellitbild så ser du själv. Och se ovanstående ifall du tror att 400 meter ligger utom skotthåll.
Enligt din vilda fantasi att polisen sköt upp i luften istället för mot bilen. Finns en anledning att polisen har förstärkningsvapen i form av gevär, att pistoler betraktas som värdelösa i krig. Skjuta mot mål över 100 meter är helt värdelöst med pistol. Med en Ruger pcc 9x19 är det också värdelöst om man bara har rödpunkt. Kpist har 100 som tävlingsavstånd men det tar vi annan dag.
Med pistol måste man sikta över målet för att träffa på 100 meter och på grund av det dåliga siktet kommer du ändå inte träffa i sidled. Att polisen sköt i liggande ställning tror jag du hittat på, inte troligt att polisen skulle ligga kvar på marken och fumla efter pistolen. Beviset för att du har vild fantasi och jag är realistisk kommer visa sig snart i tråden i form av uteblivna kulhål i husfasader och att människor inte sett någon övrig skada av pistolkulorna.
Bästa pistolskytte jag sett var när en polis på avstånd av säg 20 meter sköt en turk i huvudet. Turken siktade mot polisen med ett låtsasgevär efter ett rån. 18 skott sköt olika poliser då när de försökte skjuta sönder bilen. Ingen oskyldig träffad och ingen polis klandrad. Hade de skjutit med gevär 5,56 eller 7,62 hade det varit en helt annan fara för allmänheten. Ingen utom töntar på flashback kommer klaga på en polis som skjuter med pistol mot en flyende bil. Hur skulle det se ut om polisen inte försökt stoppa säg en terrorist som försökt köra på poliser och sedan kanske hade försökt köra på folk längre bort?
Citera
2026-08-08, 02:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:

AI-genererat svar:

Ja, vårdslöshet i trafik, rattfylla och olovlig körning räcker inte för att hålla någon. Att misstanken för mordförsök skulle falla stod ju tidigt klart, eftersom föraren inte var dummare än att han faktiskt tvärbromsade när han såg polisen. Sedan kan man ju tycka att den sortens gossar bör låsas in på lång tid, men så ser tyvärr inte regelverket ut.
Du får titta själv, jag har varit där och vet hur det ser ut. Gatan kröker sig lite, det finns byggnader emellan och Knutpunkten var safe. Vad nu det har med något att göra. Platsen där det skedde är alltid välbefolkad, vilket är illa nog.
Citera
2026-08-08, 08:32
Medlem
Citat:
Med pistol måste man sikta över målet för att träffa på 100 meter och på grund av det dåliga siktet kommer du ändå inte träffa i sidled. Att polisen sköt i liggande ställning tror jag du hittat på, inte troligt att polisen skulle ligga kvar på marken och fumla efter pistolen. Beviset för att du har vild fantasi och jag är realistisk kommer visa sig snart i tråden i form av uteblivna kulhål i husfasader och att människor inte sett någon övrig skada av pistolkulorna.
Bästa pistolskytte jag sett var när en polis på avstånd av säg 20 meter sköt en turk i huvudet. Turken siktade mot polisen med ett låtsasgevär efter ett rån. 18 skott sköt olika poliser då när de försökte skjuta sönder bilen. Ingen oskyldig träffad och ingen polis klandrad. Hade de skjutit med gevär 5,56 eller 7,62 hade det varit en helt annan fara för allmänheten. Ingen utom töntar på flashback kommer klaga på en polis som skjuter med pistol mot en flyende bil. Hur skulle det se ut om polisen inte försökt stoppa säg en terrorist som försökt köra på poliser och sedan kanske hade försökt köra på folk längre bort?
"Halvvägs över övergångsstället uppfattade hon något i vänster ögonvrå.
– Jag vände mig ditåt och såg en bil komma i full fart mot mig. Jag uppskattar det till 90 kilometer i timmen. Jag tänkte att ”Nu dör jag”.
Bilen tvärnitade så att det tjöt om däcken, berättar hon. Men givet den höga farten gled bilen i sidled utan att helt stanna.
En uniformerad polisman hade uppfattat situationen. Han sprang ut i gatan och försökte stoppa bilen. Samtidigt knuffade han omkull Nettan bakifrån.
– Det var som en hockeytackling på min vänstra axel. Han gjorde det för att jag inte skulle bli påkörd. Han kan ha räddat mitt liv.
”Jag hade änglavakt”, säger Nettan någon timme efter händelsen.
Nettan föll framåt och rammade bilens passagerardörr, sedan ned på marken. Hon hann ta emot med armbågen för att skydda sitt huvud. Också polismannen träffades av bilen och föll.
Sedan hörde hon två skott. Det var polisen som liggande sköt mot bilen, vilken i full fart fortsatte rakt fram på Drottninggatan.."

https://www.hd.se/bilen-kom-i-full-fart-mot-nettan-jag-tankte-att-nu-dor-jag/

Om föraren försökte köra på polisen eller någon annan, varför tvärbromsade han då bilen? Om du var på plats och gjorde andra observationer än vittnet, bör du höra av dig till Polisen. De blir säkert glada över att lägga tid på att ta del av din version av händelseförloppet. Det kan bli svårt att hitta kulorna, beroende på hur vapnet vinklades så kan de ha hamnat nere på Planteringen. Att pistol har dålig träffsäkerhet på långt håll betyder inte att en förlupen kula är ofarlig. Den kan vara dödlig 2 km från skytten om det vill sig illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du får titta själv, jag har varit där och vet hur det ser ut. Gatan kröker sig lite, det finns byggnader emellan och Knutpunkten var safe. Vad nu det har med något att göra. Platsen där det skedde är alltid välbefolkad, vilket är illa nog.
Jag har också varit där. Många gånger. Det är fri siktlinje från det övergångsstället till entrén till Knutpunkten, det ligger inga byggnader emellan. Det syns också tydligt på den första bilden i den här artikeln:
https://www.hd.se/helsingborg/misstankt-skottlossning-i-helsingborg-biljakt-i-centrum/

Det är Knutpunkten som du ser bakom polisbilen. De gula föremålen som du ser på gata och trottoar markerar var tomhylsorna ligger. Du kanske bör uppsöka platsen igen och friska upp ditt minne?
Citera
2026-08-08, 09:29
Medlem
Vem är häktad?
Citera
2026-08-08, 10:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
[
Om föraren försökte köra på polisen eller någon annan, varför tvärbromsade han då bilen?
Är bilföraren en hjälte för att han tvärbromsade eller hur "tänker" du?

Citat:
Att pistol har dålig träffsäkerhet på långt håll betyder inte att en förlupen kula är ofarlig. Den kan vara dödlig 2 km från skytten om det vill sig illa.
I din fantasi inte i verkligheten. En bil med en galning i som i 90 försöker köra på folk på övergångsställ är en fara däremot som måste stoppas. Förstår inte var din vurm för potentiella terrorister kommer ifrån? Brukar du glädjas över när oskyldiga mejas ned i terroristdåd?

Citat:
Jag har också varit där. Många gånger. Det är fri siktlinje från det övergångsstället till entrén till Knutpunkten, det ligger inga byggnader emellan. Det syns också tydligt på den första bilden i den här artikeln:
https://www.hd.se/helsingborg/misstankt-skottlossning-i-helsingborg-biljakt-i-centrum/
Ingen var i närheten att bli träffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in