2026-08-07, 23:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Du har en poäng i att det är ett strategiskt misstag av AFS att positionera sig så hårt mot SD.

I UK har Farage och Lowe grävt ner stridsyxan. Nu är det ju lite annorlunda där borta eftersom dessa två partier är mer jämnstora, inte som här i Sverige att SD är minst 20 gånger större än Afs.
Senast redigerad av JohanSverkersson 2026-08-07 kl. 23:13.
Citera
2026-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det var inte SD som startade kriget mot Afs, det var Afs som startade krig mot SD. Afs verkar ju hata oss mer än de hatar vänstern.

Men sluta identifiera dig med partiet du röstar på då

Om du inte är en riksdagsledamot eller är anställd av SD på något sätt och sitter undercover på flashback så rekomenderar jag att du börjar se dig själv som en nationalist istället, inte en SDare

SDare och AFSare borde snarare heja på varandra och hjälpa varandra när vi kan

Jag själv tänker rösta på AFS detta valet för första gången, men jag hatar inte SD för det, jag hatar J.Å och den liberala falangen inom SD (som styr partiet med järnhand)

Men min förhoppning och vad jag tror är att J.Å en dag kommer avgå eller bli utkastad av partiet, och inser att även om AFS skulle komma in i riksdagen så småningom så kommer ju SD vara partiets närmaste allierade i riksdagen såklart
Citera
2026-08-07, 23:11
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
I UK har Farage och Lowe grivit ner stridsyxan. Nu är det ju lite annorlunda där borta eftersom dessa två partier är mer jämnstora, inte som här i Sverige att SD är minst 20 gånger större än Afs.

I UK har Lowe (Restore Britain, 1 mandat) erbjudit Farage (Reform UK) en allians -- intressant att notera att styrkeförhållandet där är minst lika skevt som mellan SD och AfS, snarare än jämnstort. Frågan blir då om ett sådant närmande någonsin är rationellt för det stora partiet, eller om det bara är relevant när flankpartiet redan visat parlamentarisk kapacitet (vilket Restore Britain ännu inte gjort i någon nationell mätning).
Citera
2026-08-07, 23:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det var inte SD som startade kriget mot Afs, det var Afs som startade krig mot SD. Afs verkar ju hata oss mer än de hatar vänstern.

AfS hatar inte SD. Tvärtom så har de sagt att de gärna samarbetar med SD om de skulle komma in i riksdagen. SD däremot och i synnerhet Åkesson och Karlsson har flera gånger nedvärderat AfS och kallat dem "Alternativ för sparkade" och som Åkesson sa sist när han fick frågan om vad han tyckte om Afs:

Citat:
Det är ju ett parti som består av sådana som vi har kastat ut av en eller annan anledning så det är inte ett parti jag är särskilt förtjust i.

Det enda AfS har gjort är att belysa att SD inte är samma parti som när de kom in i riksdagen. Att de har svikit samtliga av sina ideal som gjorde att de stod ut från de andra partierna. Att om man vill ha den politiken som man röstade in SD i riksdagen för så ska man rösta på AfS.

Faktum är att AfS inte ens hade funnits om inte Åkesson och hans polare bestämt sig för att gamla SDU var ett hot mot deras makt och kastat ut dem. Det är helt och hållet deras eget fel att den nationella rörelsen är splittrad.
Citera
2026-08-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
AfS hatar inte SD. Tvärtom så har de sagt att de gärna samarbetar med SD om de skulle komma in i riksdagen. SD däremot och i synnerhet Åkesson och Karlsson har flera gånger nedvärderat AfS och kallat dem "Alternativ för sparkade" och som Åkesson sa sist när han fick frågan om vad han tyckte om Afs:

Det enda AfS har gjort är att belysa att SD inte är samma parti som när de kom in i riksdagen. Att de har svikit samtliga av sina ideal som gjorde att de stod ut från de andra partierna. Att om man vill ha den politiken som man röstade in SD i riksdagen för så ska man rösta på AfS.

Faktum är att AfS inte ens hade funnits om inte Åkesson och hans polare bestämt sig för att gamla SDU var ett hot mot deras makt och kastat ut dem. Det är helt och hållet deras eget fel att den nationella rörelsen är splittrad.

Exakt, 100% sant.

Denna osämja mellan AFS & SDare är helt och hållet missriktad från båda sidor, rikta detta hatet mot J.Å & Karlsson, dessa inkompetenta jävla idioter
Citera
2026-08-07, 23:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Nationella rörelser splittras alltid, SD splittrades redan 2001. Jag vet inte om du är för ung för att minnas Nationaldemokraterna, ett parti som bildades av några som sparkats från SD.

I andra länder splittras nationella också. UK, Frankrike, även MAGA har splittrats (Fuentes och Tucker verkar ju hata Trump).
Citera
2026-08-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Ska bli skönt efter valet då vi slipper de här 100 stycken totalt desperata anhängarna till AfS under de kommande 3,5 åren. Ett tips till nästa gång är att flytta fokus från att försöka värva SD-väljare och istället värva väljare bland vänsterleden.

Nja, det är väl EU-val igen 2029 så det blir livad debatt redan om ca 2,5 år?

Citat:
Nationella rörelser splittras alltid, SD splittrades redan 2001. Jag vet inte om du är för ung för att minnas Nationaldemokraterna, ett parti som bildades av några som sparkats från SD.

Redan 1995 var det väl splittringar? Några gillade inte att Mikael Jansson tog över (tex Leif Zeilon) som bildade Hembygdspartiet

Minns att i min högstadie-ungdom (runt millenie-skiftet) såg man ett och annat klistermärke från de på skolgården (Inga moskeèr i Sverige & Rasblandning? Nej tack!

EDIT: I rättvisans namn är ju splittringar inget som är typiskt för SD, alla riksdagspartier har väl drabbats av splittringar/avknoppningar?

Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-07 kl. 23:49.
Citera
2026-08-07, 23:34
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

I andra länder splittras nationella också. UK, Frankrike, även MAGA har splittrats (Fuentes och Tucker verkar ju hata Trump).

Nej, jag minns ND mycket väl. Ett parti som troligen hade lyckats om det inte vore för att Marc Abrahmsson var en komplett idiot. Dock när ND lades ner sa han att han skulle rösta på SD och uppmanade sina anhängare att också göra det. Så SD hade kunnat vinna över NDs anhängare och blivit ännu större om de inte bestämt sig för att börja jävlas med SDU.

Det började redan när de skulle välja ordförande för Stockholms stad. Partiledningen ville ha "Buss-Mia" Danielsson, som fick sitt smeknamn för att hon ville bussa svenska elever till invandrartäta skolor medan William Hahne var mer populär. Hahne vann, men det kunde inte partiledningen acceptera och uteslöt honom. Sedan när Kasselstrand blev mer och mer populär så strök partiledningen honom från riksdagslistorna. När han kritiserade dem för det så blev han utesluten. Och när SDU inte valde den ordförande som partiledningen ville så bröt de samarbetet med dem.
Citera
2026-08-07, 23:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej, jag minns ND mycket väl. Ett parti som troligen hade lyckats om det inte vore för att Marc Abrahmsson var en komplett idiot. Dock när ND lades ner sa han att han skulle rösta på SD och uppmanade sina anhängare att också göra det. Så SD hade kunnat vinna över NDs anhängare och blivit ännu större om de inte bestämt sig för att börja jävlas med SDU.

Det började redan när de skulle välja ordförande för Stockholms stad. Partiledningen ville ha "Buss-Mia" Danielsson, som fick sitt smeknamn för att hon ville bussa svenska elever till invandrartäta skolor medan William Hahne var mer populär. Hahne vann, men det kunde inte partiledningen acceptera och uteslöt honom. Sedan när Kasselstrand blev mer och mer populär så strök partiledningen honom från riksdagslistorna. När han kritiserade dem för det så blev han utesluten. Och när SDU inte valde den ordförande som partiledningen ville så bröt de samarbetet med dem.

Du som verkar ha insyn i Afs, jag vet att William fick kicken efter munskydd-debaklet, men hans fru Evelina fortsatte att vara medlem, men jag har hört att Evelina inte är det längre? Stämmer det?

Jag har för mig att Dan Eriksson sa att flera av hans gamla kamrater från ND fortfarande röstar på SD.
Citera
2026-08-07, 23:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du som verkar ha insyn i Afs, jag vet att William fick kicken efter munskydd-debaklet, men hans fru Evelina fortsatte att vara medlem, men jag har hört att Evelina inte är det längre? Stämmer det?

Jag har för mig att Dan Eriksson sa att flera av hans gamla kamrater från ND fortfarande röstar på SD.

Han fick inte kicken. Han avgick frivilligt efter att media gick hårt åt honom för det. Har ingen aning om ifall Evelina Hahne är medlem fortfarande eller ej. William är fortfarande medlem vad jag vet, bara det att han inte längre har några uppdrag för partiet.
Citera
2026-08-07, 23:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Han fick inte kicken. Han avgick frivilligt efter att media gick hårt åt honom för det. Har ingen aning om ifall Evelina Hahne är medlem fortfarande eller ej. William är fortfarande medlem vad jag vet, bara det att han inte längre har några uppdrag för partiet.

Så Kasselstrand har William i frysboxen. Ja, det är smart.
Citera
2026-08-07, 23:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Så Kasselstrand har William i frysboxen. Ja, det är smart.

William hade säkert kunnat komma tillbaka om han ville. Kasselstrand har sagt att det skulle krävas mycket för att de skulle utesluta någon. T.ex att personen visade sig vara pedofil i stil med SD-ledamoten som åkte fast för barnporr i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in