2026-08-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freerider123
Skulle säga 30min paddling i rask takt.

Kan inget om paddling men Google menar att man i visst tempo kommer ca 1 km/10 min. Skulle innebära att han rört sig i kajaken ca 3 km från ön. Känns som en ordentlig tur?
Citera
2026-08-07, 21:57
Medlem
Tilläggas kan om det inte varit tydligt för dem som inte är familjära med området det är en bit mellan brottsplatsen och vart kajaken hittades.

Jag tror inte på uppgifterna att han varit på Sollenkroka ö till onsdagen. Troligen inte allt för familjär vid området och efter att paddlat planlöst sökt sig tillbaka till den upplevda tryggheten i närheten av Sollenkroka Ö någon gång mellan klockan 13 den 4e och tidpunkten för att kajaken hittades. Min upplevelse är att punkt 1 är scenariot.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Det låter helt sjukt… fattar att det är väldigt svårt, men skulle du kunna uppskatta sannolikheten för att det är mannen i fråga?

Om det är mannen du sett, som på ett förvirrat sett har paddlat kajak (i en cirkel?) 30 min från ön mellan kl 12-13 så finns ju två scenarion.

1. Han har bragt BO om livet INNAN detta och sen gett sig ut på vattnet. Kanske i ett förvirrat tillstånd att fly, kanske beräknande för att leta gömställe innan BOs barn kommer dit på sitt planerade besök. Jag tycker detta låter osannolikt eftersom han sedan enligt andra uppgifter ska ha uppehållit sig på Sollenkroka fram till onsdag efter lunch.

2. Han har bragt BO om livet EFTER kajakturen. De kanske bråkat och han vill ha tid för sig själv, eller så brukar han paddla och är ute den dagen av en tillfällighet (nämns dock att han ska ha varit förvirrad). Han återvänder till ön strax efter lunchtid och mördar henne.

Tidigare uppgiftslämnare i tråden har nämnt att mordet inte kan ha inträffat efter kl 15.30 baserat på sina uppgifter.

Allt detta är en hypotes givet att det faktiskt rör sig om MGM som setts i kajaken.
Citera
2026-08-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Kan inget om paddling men Google menar att man i visst tempo kommer ca 1 km/10 min. Skulle innebära att han rört sig i kajaken ca 3 km från ön. Känns som en ordentlig tur?

Stämmer bra, det är en relativt kort tur för en kajak skulle jag säga.
Citera
2026-08-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag pratar inte om hans utgifter, alla har vi olika utgifter , vanor, kostnader och boende.
Jag pratar enbart om lönen för jag tycker det är anmärkningsvärt att denna "museitekniker", som i praktiken är en vaktmästare, kan lyfta en lön på ca 61k brutto i månaden.
Det kanske är en felaktigt uppgift, han har trots allt ett ganska vanligt namn.
Citera
2026-08-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Kan verkligen inte förstå att en kvinna som hon var med en man som han.

Såna män, alltså riktiga knäppa män, kan säkert vara charmiga, manipulativa. Han kanske har brutit ner henne på kort tid. Ingen vet - men en sak är saker mannen hör hemma i finkan. Det blir hans nya lya. Karma.
Citera
2026-08-07, 22:05
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Ja, tror det handlar om hans mindervärdeskomplex helt enkelt.
Hon var ett sånt jäkla kap för honom. Snygg, framgångsrik med hög lön. Någon han aldrig trodde han skulle få. Så har hon trampat på hans trasiga ego på något sätt.

Jaaaa… Han verkar ju ha omgett sig med akademiker - som han själv inte är. Han har i sina relationer sick-sackat sig till bättre och bättre lägenheter och kvinnor. Social climbing!

Nu fick han tag på en snygg, högavlönad jurist, chefsposition på SEB. Med fin sommarstuga som han sannolikt oxå ville åt. Men… hon delade stugan med sitt ex, hon tyckte det funkade bra.

Skulle tro att MGM ville ha bort hennes ex, för att kunna ”ta över” den halvan av stugan, men det var hon inte alls med på.

Då brann det i huvudet på honom, (psykopati?) resten vet vi…

Framöver kommer han väl bara att ha 12 kvadratmeter och ett växande skuldberg att se efter…
Senast redigerad av Alonen 2026-08-07 kl. 22:09.
Citera
2026-08-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag pratar inte om hans utgifter, alla har vi olika utgifter , vanor, kostnader och boende.
Jag pratar enbart om lönen för jag tycker det är anmärkningsvärt att denna "museitekniker", som i praktiken är en vaktmästare, kan lyfta en lön på ca 61k brutto i månaden.
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det kanske är en felaktigt uppgift, han har trots allt ett ganska vanligt namn.
Beskattningsbar inkomst är knutet till personnumret. Inte någon miss angående personen.
Dessutom har det skrivits i tråden om ett bodelningsmål, och även där redogörs för mannens (då) inkomstnivå.
Citera
2026-08-07, 22:08
Medlem
Citat:
Stämmer bra, det är en relativt kort tur för en kajak skulle jag säga.
Hur var vädret vid tidpunkten, minns du?
Vind, sjögång och sånt?
Citera
2026-08-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Har han misshandlat kvinnor förut, kan jag undra. Var han svartsjuk och kontrollerande?
Jag ställde mig samma fråga och har själv svårt att tro att det var första gången som han går lös på någon. Sedan kan det ju ha varit alkohol inblandat, vilket inte försvarar handlingen men förklarar varför det rann över.
Citera
2026-08-07, 22:12
Medlem
Citat:
Tilläggas kan om det inte varit tydligt för dem som inte är familjära med området det är en bit mellan brottsplatsen och vart kajaken hittades.

Jag tror inte på uppgifterna att han varit på Sollenkroka ö till onsdagen. Troligen inte allt för familjär vid området och efter att paddlat planlöst sökt sig tillbaka till den upplevda tryggheten i närheten av Sollenkroka Ö någon gång mellan klockan 13 den 4e och tidpunkten för att kajaken hittades. Min upplevelse är att punkt 1 är scenariot.

Din teori torde vara något i stil med:

Han mördar BO. Ger sig i kajak ut på flykt i sitt förvirrade sinnestillstånd. Har någon form av tanke att fly, men inser snabbt att han hamnar vilse bland öarna. Innan han är helt vilse så börjar han åka tillbaka mot Sollenkroka. Sannolikt natten mellan tisdag och onsdag, i mörkret, beträder han återigen Sollenkroka. Onsdag efter lunch hittar han en lucka att sticka därifrån. Han vill vara där så kort tid som möjligt av naturliga skäl. Kanske en av anledningarna till polisens schäfrar inte lyckades hitta honom. Han var ute och snurra i kajaken.

Han beger sig då bort mot Arbodaön/Marskär i kajaken under onsdag eftermiddag. Fullt pådrag kring öarna, vågar inte röra sig förrän det lugnat sig mörkret lagt sig. Det är där helikoptern hovrar innan gripandet. Han försöker ta sig därifrån men misslyckas.
Citera
2026-08-07, 22:13
Medlem
tror denna filuren tar livet av sig i häktet
Citera
2026-08-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Hur var vädret vid tidpunkten, minns du?
Vind, sjögång och sånt?
Fantastisk sommardag med lite vind. Perfekt för en kajaktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in