Citat:
Ursprungligen postat av
humantoilet
Hur mycket kostar dom i drift? Vad krävs av mig som kattägare?
såg det kan va en main coon också..
Såg det här klippet nyss, och insåg dom kan va oemotståndligt charmiga.
https://www.youtube.com/shorts/sh4gDiWfft4
Kollar inte klippet.
Min förra var vit och stendöv vilket var ett minus då de är pratiga. Men när sista bonnkatten dog så fanns ingen tvekan att ersätta även den med ännu en Norskis. Du har redan tagit första steget genom att inte kalla den för Norsk Skogskatt. Båda uppfödarna jag träffat gnisslar tänder över den felsägningen😁
Så, vi kom hem med en 12-veckors Norsk till vår 8-åriga dövtant.
I två dagar markerade gamlingen att den nya var dum men enda sättet att döda kattungen på var att stjäla kattungens mat. Vuxna katter blir feta av kattungemat.
Efter två dagar följde sex år av kärlek.
Den gamle dog för ett par veckor sedan och det passade in tidsmässigt då vår sexåriga katt hade sin farbror hos en kattvakt.
När farbrodern hamnade hos sin nuvarande ägare så gav jag ett löfte om att han hade ett hem om det skulle behövas då den nya ägaren är riktigt gammal.
Så, jag åkte från krematoriet och hämtade en vuxen Norsk skogkatt som var ett halvår yngre än vår katt. Första dagen låg han passiv i klätterträdet medan vår katt pockade på uppmärksamhet.
Så fort vi människor och två stora hundar lade oss för natten hörde jag att två för varandra okända katter lekte.
Efter en vecka flyttade han på hundarna när de stod i vägen för hans raka väg till matskålen och efter två veckor sket han i hundarna.
Som redan sagts så är de pratiga och vår hona tjatar mer på mig än min sambo. Sambon brukar muttra om att jag och katten pratar mer med varandra än vad vi människor gör.
Men min lilla novell handlar mer om hur denna ras snabbt lär sig att leva med andra individer då de i princip välkomnar nya individer.
Den vita jag skrev om han välkomna fem hundar och en katt medan den nuvarande tog till sig två hundar i bostaden samt två vilda valpar som nu är vuxna.
En negativ sak.
All rasuppfödning oavsett art har en grad av inavel och sjukdommar. Köp inte ett rasdjur utan veterinärbesiktning och intyg. Både min nuvarande samt den som ska flytta hit i framtiden saknar stamtavla men uppfödaren var ändå seriös och hade dem veterinärbesiktade.