2026-08-07, 18:32
Medlem
rex144s avatar
https://www.rp.pl/polityka/art44953561-pis-zapowiada-deportacje-ukraincow-beda-mieli-okazje-walczyc-o-swoja-ojczyzne
Det gäller ukrainska män i åldern 25-60 som man misstänker håller på med olagligheter.

Det skulle uppfylla Zelenskys önskan som han framförde under hans besök i Tyskland.

"När det gäller unga människor som för närvarande inte är i Ukraina, utan utomlands. För det första finns det olika grupper av unga människor. Jag håller med dig om de som är i värnpliktsålder och lämnade Ukraina. De lämnade tillfälligt men höll sig borta i flera år. Och många av dem lämnade i strid med ukrainsk lag. De relevanta myndigheterna i båda länderna bör ta itu med denna fråga."

"Zelenskyj sade att återvändandet av militära män till Ukraina är "en fråga om rättvisa" och om lagen."

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/04/14/8030112/

För närvarande befinner sig 1.7 miljoner ukrainare i Polen.

Vad tycker ni om detta förslag?
Senast redigerad av rex144 2026-08-07 kl. 19:08.
Citera
2026-08-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det gäller ukrainska män i åldern 25-60 som man misstänker håller på med olagligheter.

Det skulle uppfylla Zelenskys önskan som han framförde under hans besök i Tyskland.

"När det gäller unga människor som för närvarande inte är i Ukraina, utan utomlands. För det första finns det olika grupper av unga människor. Jag håller med dig om de som är i värnpliktsålder och lämnade Ukraina. De lämnade tillfälligt men höll sig borta i flera år. Och många av dem lämnade i strid med ukrainsk lag. De relevanta myndigheterna i båda länderna bör ta itu med denna fråga."

"Zelenskyj sade att återvändandet av militära män till Ukraina är "en fråga om rättvisa" och om lagen."

Saknar källan till vad Polen sagt i frågan
Sveriges regering är med på grejan iallafall och likaså Tyskland.
Citera
2026-08-07, 18:59
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner

Jag saknar källan till dina påståenden om Sverige och Tyskland.

Varför gnäller du om källa, när du själv inte ger källa?
Citera
2026-08-07, 19:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:

https://www.rp.pl/polityka/art44953561-pis-zapowiada-deportacje-ukraincow-beda-mieli-okazje-walczyc-o-swoja-ojczyzne

"För att Centraleuropa och Östeuropa ska vara säkert och fritt måste Ukraina vinna. Därför kommer ett av regeringens första och viktigaste beslut att vara beslutet att utvisa män, ukrainare i värnpliktsålder, som inte arbetar lagligt i Polen. De kommer att få möjlighet att kämpa för sitt hemland så att krigets fasor snabbt tar slut," sade Bocheński.

PS
https://wiadomosci.onet.pl/kraj/obywatel-ukrainy-zaatakowal-polke-we-wroclawiu-sa-zarzuty/j43pzfk
"En talesperson för åklagarmyndigheten i Wrocław, Jakub Dłubacz, berättade för reportrar på måndagen att den 18-årige mannen åtalades för mordförsök genom att attackera med kniv och orsaka flera knivhugg i nacke och bröst."
https://www.rp.pl/przestepczosc/art44835151-smiertelne-pobicie-w-bytowie-ambasador-ukrainy-potepia-atak-na-polaka
"Ukrainas ambassadör Vasyl Bodnar fördömde starkt brottet som begåtts av ukrainska medborgare i Bytów. I torsdags misshandlade tre ukrainare brutalt en 36-årig. Mannen dog till följd av sina skador."
Senast redigerad av rex144 2026-08-07 kl. 19:17.
Citera
2026-08-07, 19:13
Medlem
Citat:

"För att Centraleuropa och Östeuropa ska vara säkert och fritt måste Ukraina vinna. Därför kommer ett av regeringens första och viktigaste beslut att vara beslutet att utvisa män, ukrainare i värnpliktsålder, som inte arbetar lagligt i Polen. De kommer att få möjlighet att kämpa för sitt hemland så att krigets fasor snabbt tar slut," sade Bocheński.
Den polska regeringen har avfärdat förslaget som ren politik. De pekar på att över 95 % av ukrainare i vapenför ålder i Polen redan har ett lagligt arbete, vilket gör PiS förslag svårt att genomföra i praktiken.
PiS gillar inte Ukrainas regering det är förklaringen och många polacker anser att ukrainarna tar deras jobb och får massa bidrag osv.
PiS har chansen att vinna valet 2027 så detta är ett utspel.
Citera
2026-08-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag saknar källan till dina påståenden om Sverige och Tyskland.

Varför gnäller du om källa, när du själv inte ger källa?
Sant!.
Jag tolkade det polska utspelet fel när jag kommenterade först
Sverige och Tyskland är bara med på att avvisa ukrainska män som söker asyl. På begäran av Zelensky.
Inte samma sak.
Citera
2026-08-07, 19:27
Medlem
Citat:
Den polska regeringen har avfärdat förslaget som ren politik. De pekar på att över 95 % av ukrainare i vapenför ålder i Polen redan har ett lagligt arbete, vilket gör PiS förslag svårt att genomföra i praktiken.
PiS gillar inte Ukrainas regering det är förklaringen och många polacker anser att ukrainarna tar deras jobb och får massa bidrag osv.

Fast frågan har ju varit aktuell ett tag och precis som ts nämnt handlar det om att "skydda" EU. Det är ju även den där lilla detaljen att man inte får fly från krig hur som helst i de flesta länder.

Personligen tycker jag att alla som lyckats fly självklart ska få stanna.
Citera
2026-08-07, 19:29
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Det kan bli aktuellt nästa år när oppositionen vinner valet.
Den förra konservativa regeringen förlorade valet delvis på grund deras enorma generositet gentemot ukrainare.
De togs emot med öppna armar, överöstes med diverse bidrag, tex. fick alla åka gratis i kollektivtrafiken, växla ukrainsk skräpvaluta till mycket förmånlig kurs, alla fick gratis sjukvård, barnbidrag (600.000 barn), socialbidrag och pensioner.
Många ukrainare bodde kvar i Ukraina och bara kom en gång i månaden för att hämta bidrag, det uppstod också en stor sjukvårds turism- ukrainare som bodde i Ukraina åkte till Polen för att genomgå avancerade kostsamma operationer.

Samtidigt gjorde Zelensky fientliga gester mot Polen, bla anklagade han Polen i FN för att samarbeta med Ryssland...
Citera
2026-08-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast frågan har ju varit aktuell ett tag och precis som ts nämnt handlar det om att "skydda" EU. Det är ju även den där lilla detaljen att man inte får fly från krig hur som helst i de flesta länder.

Personligen tycker jag att alla som lyckats fly självklart ska få stanna.
Enligt Geneve konventionen som Sverige skrivit under på ska man ta emot människor som riskerar att skickas till fronten i krig.
De kan åtminstone få tillfälligt UT tills kriget är över.
Citera
2026-08-07, 19:35
Medlem
Citat:
Enligt Geneve konventionen som Sverige skrivit under på ska man ta emot människor som riskerar att skickas till fronten i krig.
De kan åtminstone få tillfälligt UT tills kriget är över.

Jo, jag vet och jag tycker som sagt att man ska erbjudas skydd om man lyckats fly. Men frågan har ju diskuterats den senaste tiden och jag tror ta mig fan att vår käre statsminister uttalat sig och att det för honom inte är lika självklart. Ska inte säga att det är så men det ringer en klocka i bakhuvudet.
Citera
2026-08-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jo, jag vet och jag tycker som sagt att man ska erbjudas skydd om man lyckats fly. Men frågan har ju diskuterats den senaste tiden och jag tror ta mig fan att vår käre statsminister uttalat sig och att det för honom inte är lika självklart. Ska inte säga att det är så men det ringer en klocka i bakhuvudet.
Det var vår utrikesminister Forsell som var med på detta förut.
Han kanske har backat i frågan?
Sverige skulle nog få dåligt rykte annars.
Citera
2026-08-07, 19:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ska vi börja med antalet.
Hur kom du fram till 1,7 miljoner?

Jag har helt andra siffror.
Det tyder på att du ljuger friskt eller är vilseförd.

Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in