2026-07-30, 22:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om du har Öppen Fiber så kan du söka på vilka som levererar till ditt område och sen är det bara att byta. Det är lika enkelt som att byta mobilabb nu för tiden. Se upp så att de inte vill installera en egen router eller omvandlare i din bostad dock. Säg ALLTID nej till det. Sådana saker är operatörslåsta och kräver teknikerassistans när man vill byta leverantör sen.

Tack, man vill ju inte gynna de stora övervakningsoperatörerna.
Citera
2026-08-02, 23:48
Medlem
Tengus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordamerika
Om du sätter slutdatum med bahnhof inatt och drar igång ditt nya bredband imorgon så ska det vara utan nertid i princip vid tolvslaget, sen kan dom alltid göra fel och då blir det inte så enkelt för dig. Kan alltid hända att det inte fungerar sådär felfritt och smärtfritt som du vill, men allra oftast gör det det om du gör som jag skrev

Förtydligande:
7/24 avsluta bahnhof
7/25 påbörja abonnemang hos annan leverantör
Mmm, men så är det industrisemester i Sverige så allt står stilla och Skanova (Telia) äger fibernätet, men vet inte hur man kopplar om en fiberpatch i sin egen station. Sedan väntar man fyra timmar på att plats 47 i telefonkön skall nå noll för att man skall få upplysa sin leverantör Bahnhof om att det inte finns något ljus i fibern efter avtalets start. Bahnhof sitter i knät på Skanova, som har skickat alla sina tekniker på semester och sedan säger att de har "brist på tekniker".
Nästa gång man ringer sin leverantör Bahnhof och pratar med en (trevlig) supportmänniska som dock har teknisk förmåga i nivå med ens egen pensionerade mamma får man veta att förväntat klardatum från Skanova är "början av nästa vecka" efter att föregående förväntat klardatum har passerat med flera dagar. Några dagar senare släpps nyheten om att horungarna Telenor har för avsikt att köpa Bahnhof. Ask me how I know...

Skickat från min mobil eftersom min villafiber fortfarande inte har levererats, tre veckor in i avtalet.
Citera
2026-08-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obenet
Vi kommer finnas här på Flashback nu om det är så att några har några frågor.

Lite info,

https://www.obe.net/integritet
https://www.obe.net/privat/bredband/stadsnat

Det står att ni inte loggar trafik. Det finns lagkrav på leverantörer att trafikdata måste loggas och sparas en viss tid. Hur ställer ni er till det påståendet?
Citera
2026-08-03, 23:20
Medlem
obenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Det står att ni inte loggar trafik. Det finns lagkrav på leverantörer att trafikdata måste loggas och sparas en viss tid. Hur ställer ni er till det påståendet?

Vi loggar ingen trafikdata. Likt alla andra operatörer behöver vi spara vilken abonnemang som hade ett visst ip-nummer ett visst klockslag. Det är inte trafikdata.
Citera
2026-08-04, 08:26
Medlem
Burkens avatar
Jag får prova repetera min fråga igen
- "Nu har jag kanske missat NÄR affären går igenom helt och vid vilket datum som bahnhof blir telesnor.

Har vi några givna datum att gå efter så man kan planera in byte av isp.

Tack på förhand."
Citera
2026-08-04, 09:30
Medlem
Nordamerikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tengu
Mmm, men så är det industrisemester i Sverige så allt står stilla och Skanova (Telia) äger fibernätet, men vet inte hur man kopplar om en fiberpatch i sin egen station. Sedan väntar man fyra timmar på att plats 47 i telefonkön skall nå noll för att man skall få upplysa sin leverantör Bahnhof om att det inte finns något ljus i fibern efter avtalets start. Bahnhof sitter i knät på Skanova, som har skickat alla sina tekniker på semester och sedan säger att de har "brist på tekniker".
Nästa gång man ringer sin leverantör Bahnhof och pratar med en (trevlig) supportmänniska som dock har teknisk förmåga i nivå med ens egen pensionerade mamma får man veta att förväntat klardatum från Skanova är "början av nästa vecka" efter att föregående förväntat klardatum har passerat med flera dagar. Några dagar senare släpps nyheten om att horungarna Telenor har för avsikt att köpa Bahnhof. Ask me how I know...
Skickat från min mobil eftersom min villafiber fortfarande inte har levererats, tre veckor in i avtalet.
Diggar dig Tengu, stackarn. Jag hoppas det löser sig fort. Ett liv utan bredband är inte ett kul liv.
Citat:
Vi loggar ingen trafikdata. Likt alla andra operatörer behöver vi spara vilken abonnemang som hade ett visst ip-nummer ett visst klockslag. Det är inte trafikdata.
Detta låter som ett stabilt alternativ till Bahnhof nu när de sålt ut. Jag såg också att man alltid får en publik IP-adress hos er! Pluspoäng till er!
Citat:
Ursprungligen postat av Burken
Jag får prova repetera min fråga igen
- "Nu har jag kanske missat NÄR affären går igenom helt och vid vilket datum som bahnhof blir telesnor.

Har vi några givna datum att gå efter så man kan planera in byte av isp.

Tack på förhand."
Jag skulle också vilja veta när det börjar bli dags att byta till Obenet (som jag kommer byta till).
Är affären genomklubbad allra redan? När kan man börja förvänta sig enshittification av ens bredband?
Citera
2026-08-05, 16:44
Medlem
Homofilens avatar
När börjar Telenor styra och ställa i Bahnhof-skutan?

Någon som vet?
Citera
2026-08-06, 14:11
Medlem
Citat:

Intressant.
Har ni kanske funderat på att ansluta er till Integrity VPN? https://integrity.st/isp/
Citera
2026-08-06, 17:08
Medlem
Säger folk upp banhof nu?
Citera
2026-08-07, 17:30
Medlem
obenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Säger folk upp banhof nu?

Vi har data på att MÅNGA har sagt upp Bahnhof och bytt till Obenet.
Citera
2026-08-07, 17:31
Medlem
obenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Intressant.
Har ni kanske funderat på att ansluta er till Integrity VPN? https://integrity.st/isp/
Yup!

https://www.obe.net/nyheter/2026/07/21/integrity-vpn-fler-stadsnat
Citera
2026-08-07, 19:26
Medlem
Citat:
Yup!

https://www.obe.net/nyheter/2026/07/21/integrity-vpn-fler-stadsnat

Hur många olika länder finns det tillgängligt då? Samma som hos Bahnhof?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in