2026-08-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, han borde ju varit medveten om att ÅÅ skulle få besök av sina barn på eftermiddagen/kvällen den fjärde? Besöket ska enligt åklagaren ha varit planerat.

Eftersom att det också kommit fram att det är oklart när hon dog så kan man undra om han helt enkelt mördat henne tidigare än på tisdagen? Nu tänker jag att det får anses bekräftat att hon inte levde när hon blev hittad av sin anhörige även om TV4-nyheterna slarvade i rapporteringen och skrev att hon hittats skadad och att hennes liv inte gick att rädda…

Kanske försökte han iscensätta att det skulle se ut som ett verk från någon yttre? Ren spekulation.
Men kanske så planerat att han hade sagt till ÅÅ att han skulle vara på en kajakluff i skärgården morgonen dagen för ankomst. ÅÅ berättar för sin anhörige att TN kommer vara iväg på kajakluff när de kommer och att han sticker på morgonen.

Sedan paddlar han inte iväg på morgonen utan väntar till eftermiddagen då han mördar ÅÅ och paddlar iväg, för att det ska se ut som att det är någon annan.

Hon kan också ha mördats redan måndag kväll och sen höll han kontakt med anhöriga från hennes telefon in på nästa dag och skrev saker som att ”nu har TN paddlat iväg på sin kajaktur, det ska bli roligt att ni kommer”. Och så paddlar han iväg i gryningen.

Fy fan vad påverkad jag blivit att det här fallet! Kan inte sluta tänka på det.

DN
Åklagare Emma Olsson intervjuas i DN: https://www.dn.se/sverige/man-gripen-for-mordet-i-varmdo/

Hur hittades kvinnan?
– Det var en anhörig som skulle komma på ett planerat besök, som hittade kvinnan avliden och larmade polisen. Vem den anhöriga är kan jag inte kommentera.

Expressen
Åklagare Emma Olsson uttalar sig om att det är oklart exakt när kvinnan avlidit: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/man-begard-haktad-efter-skargardsmordet/

"När polisen kom till platsen var kvinnan död. Exakt när kvinnan avlidit är i nuläget oklart", enligt åklagare Emma Olsson.

Ja, borde rimligen varit medveten om det. Det som får mig att tro att han blev kvar på ön är att mordet skedde i ganska nära anslutning till att barnet kom dit.

Kanske kom barnet lite tidigare än vad TN hade trott, eller vad hen hade kommunicerat till ÅÅ och TN? Han blev lite tagen på sängen av ankomsten och bestämde sig för att det var ett bättre alternativ att gömma sig än att antingen försöka hinna dumpa liket (kanske svårt att få till det dagtid på en sån ö?) eller att fly därifrån.

Om mordet hade skett på måndagen eller tidigt på tisdagen hade han haft gått om tid att planer en bättre flyktväg, eftersom att han inte verkade ha tänkt stanna kvar på platsen oavsett.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 18:08. Anledning: Skrivkorrigering
Citera
2026-08-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ja, han borde ju varit medveten om att ÅÅ skulle få besök av sina barn på eftermiddagen/kvällen den fjärde? Besöket ska enligt åklagaren ha varit planerat.

Eftersom att det också kommit fram att det är oklart när hon dog så kan man undra om han helt enkelt mördat henne tidigare än på tisdagen? Nu tänker jag att det får anses bekräftat att hon inte levde när hon blev hittad av sin anhörige även om TV4-nyheterna slarvade i rapporteringen och skrev att hon hittats skadad och att hennes liv inte gick att rädda…

Kanske försökte han iscensätta att det skulle se ut som ett verk från någon yttre? Ren spekulation.
Men kanske så planerat att han hade sagt till ÅÅ att han skulle vara på en kajakluff i skärgården morgonen dagen för ankomst. ÅÅ berättar för sin anhörige att TN kommer vara iväg på kajakluff när de kommer och att han sticker på morgonen.

Sedan paddlar han inte iväg på morgonen utan väntar till eftermiddagen då han mördar ÅÅ och paddlar iväg, för att det ska se ut som att det är någon annan.

Hon kan också ha mördats redan måndag kväll och sen höll han kontakt med anhöriga från hennes telefon in på nästa dag och skrev saker som att ”nu har TN paddlat iväg på sin kajaktur, det ska bli roligt att ni kommer”. Och så paddlar han iväg i gryningen.

Fy fan vad påverkad jag blivit att det här fallet! Kan inte sluta tänka på det.

DN
Åklagare Emma Olsson intervjuas i DN: https://www.dn.se/sverige/man-gripen-for-mordet-i-varmdo/

Hur hittades kvinnan?
– Det var en anhörig som skulle komma på ett planerat besök, som hittade kvinnan avliden och larmade polisen. Vem den anhöriga är kan jag inte kommentera.

Expressen
Åklagare Emma Olsson uttalar sig om att det är oklart exakt när kvinnan avlidit: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/man-begard-haktad-efter-skargardsmordet/

"När polisen kom till platsen var kvinnan död. Exakt när kvinnan avlidit är i nuläget oklart", enligt åklagare Emma Olsson.

Samma för mig. Ogreppbart på ngt sätt. Jävla mardröm för hennes anhöriga som kommer dit och hittar henne avliden och han lever rövare på flykt för att skydda sig själv in i det sista. Vidrig person och jag hoppas att hans straff för detta inte blir någon kalle anka-volta.
Citera
2026-08-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Kan det vara en typ av konstinstallation som gått överstyr? Kanske det har skett i samråd, men att ÅÅ ångrade sig och TN blev rasande för att hon förstörde den estetiska exponering de var överens om? Tänker även på SEB-spåret här där ÅÅ var chefsjurist. SEB har stoppat miljonutbetalningar och stängt ner konton för ryska oligarker sedan Ukraina-kriget startade. Kan det vara någon slags vedergällning för detta där TN i ekonomisk desperation har blivit kontrakterad av Ryssland för att ta livet av ÅÅ? Är TN i själva verket rysk agent? Jag tänker också att det kanske finns inslag av avancerad BDSM eller avvikande sexuella inslag som har slagit slint? Kan det helt enkelt vara en sexlek som spårat ur?
You made my day!! Flashback som bäst! Why not? Din teori kan också gälla tills motsatsen är bevisad.
Citera
2026-08-07, 18:08
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja en grandios självbild. Men tror varken hans konst, pengar eller huset var hans egentliga problem i relationen.

Problemet var att han kände ingen djupare kärlek för henne.
Inte självklart att man mördar en partner man inte känner djupare kärlek till. Enklare att bara glida iväg.
Citera
2026-08-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Ja, borde rimligen varit medveten om det. Det som får mig att tro att han blev kvar på ön är att mordet skedde i ganska nära anslutning till att barnet kom dit.

Kanske kom barnet lite tidigare än vad TN hade trott, eller vad hen hade kommunicerat till ÅÅ och TN? Han blev lite tagen på sängen av ankomsten och bestämde sig för att det var ett bättre alternativ att fly än att antingen försöka hinna dumpa liket (kanske svårt att få till det dagtid på en sån ö?) eller att fly därifrån.

Om mordet hade skett på måndagen eller tidigt på tisdagen hade han haft gått om tid att planer en bättre flyktväg, eftersom att han inte verkade ha tänkt stanna kvar på platsen oavsett.

Du har huvudvärk.
Citera
2026-08-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt
Du har huvudvärk.

Berätta mer.
Citera
2026-08-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, vi måste inte veta om han är narcissist eller inte. Att sen många idag är intresserade av mord och mördare; varför de begicks och vad som utmärker gärningsmannen är däremot ett faktum och påverkar alltid diskussionen i såna här trådar. Jag tror du är fel ute om du tänker att det generellt handlar om att hitta ursäkter. Däremot finns en misogyn lobby på Flashback och dess medlemmar sticker gärna upp huvudet i trådar med kvinnligt offer och manlig GM.

Men vad är "den allmänna karaktär som krävs för att en person ska kunna bli mördare"? Jag tror inte att forskningen har hittat någon sån. Har själv studerat ganska många fall från bl.a. USA och skulle inte kunna beskriva en sån. Vad som finns är mönster som återkommer hos många, men inte alla. T ex skulle jag grovt karaktärisera män som mördar sina partners som självcentrerade, aggressiva och i besittning av ett stort kontrollbehov till följd av dålig självkänsla som manifesterar sig i grav svartsjuka och en upplevelse av att man har rätt att kränka och hota kvinnan att stanna kvar i förhållandet. Med individuella variationer.

Ibland inträffar tragiskt nog mord där varken rättsapparaten, anhöriga och vänner till GM och offer eller ens GM själv någonsin kommer till full insikt om hur det kunde hända. Ibland är faktiskt en orsak en mycket destruktiv och ömsesidig dynamik mellan parterna i ett förhållande.

Vad som egentligen hänt i det här fallet får vi se. Jag är fullt medveten om att i merparten av alla de fall där män dödar partners ligger orsakerna bakom helt eller i princip helt hos mannen.

Personligen tror jag att flertalet av oss under olika olyckliga omständigheter är i stånd att begå grova våldsbrott. Det är bara en liten andel som verkligen inte har det i sig alls.

Jag håller med i mycket. Har själv bott i USA i många herrans år och har både nära familjemedlemmar och vänner som jobbar/jobbat inom polis, rättspsyk och krim. Vi har haft många intressanta diskussioner under årens lopp. Det finns alltid ett antal frågetecken i en gärningsmannaprofil. Tror själv inte att pengar eller ekonomi skulle vara utlösande i detta fall. De har varit ihop för kort tid. Okontrollerade känslor, svartsjuka eller något med hans barn som kanske inte åtnjöt samma privilegier som hennes kanske spelade roll. Tror absolut att detta är ett mord utfört i affektion. Ingenting planerat. Då skulle han inte ha fångats in på (den andra) ön -- sitting duck.

Visst finns det något i flertalet människor som kan brista, trots att de vanligtvis anses goda och vänliga. Något mycket drastiskt måste ha föregått det här fallet.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-07 kl. 18:25.
Citera
2026-08-07, 18:23
Medlem
Anillens avatar
Det måste vara droger inblandade. Fattar inte annars. Och att hon råkat säga att han har liten snopp eller dylikt.
Citera
2026-08-07, 18:24
Medlem
Citat:
Känner igen det där...

Nej, han verkar vara uppvuxen i Lidköping och har också bott i Jönköping men han är samtidigt 57 år och verkar ha bott i Stockholm med omnejd under lång tid. Tänker att han assimilerats och blivit ”en av dem”. Framför allt om han hängt i konstkretsar med rika personer som varit Stockholmare i generationer. Till slut skaffar man ju samma sociala sätt som de man omringas av.
Ingen assimileras som inflyttad. Hans barn är Stockholmare, inte han.
Citera
2026-08-07, 18:26
Medlem
Börjar inte tråden att gå på tomgång nu? Jag funderar över ett tidigare inlägg från WifelessProng, #1749, där det antyds att de avsåg att ta relationen till en mer seriös nivå, men att hon kan ha fått vetskap om hans agerande i samband med tidigare lägenhetsaffärer och beslutat att spola honom.
Citera
2026-08-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Börjar inte tråden att gå på tomgång nu? Jag funderar över ett tidigare inlägg från WifelessProng, #1749, där det antyds att de avsåg att ta relationen till en mer seriös nivå, men att hon kan ha fått vetskap om hans agerande i samband med tidigare lägenhetsaffärer och beslutat att spola honom.

Jag tror inte på det. Tror inte man som partner undviker en bodelning beträffande en lägenhet som skedde många år bakåt i tiden. På ytan finns ju inget uppenbart fuffens med det även om han agerade omoraliskt (tycker jag).

Tyckte det lämnades intressanta uppgifter om tidsangivelser och flyktvägar från initierad användare men det var ingen som plockade upp det.
Citera
2026-08-07, 18:30
Medlem
Citat:
Sammanfattning
Bra jobbat! Intressanta iakttagelser. Man kan notera precis som du har gjort, att på exens (dvs kvinnornas) konton är det fler "relationer" (dvs tidigare bonbusbarn i ett exempel, eller tidigare svägerskor och svärmödrar, i annat exempel) som upprätthålls jmf med på TNs konto.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Har inte 100 koll på när den anhållne och kvinnan som han har tre barn (födda -02, -04 och -07) med separerade.

Men dom ser ut att ha bott på olika ställen i vart fall 2014.
Nya samboförhållandet påbörjades 2019-08-01.

Innan 2019 bodde TN i radhus (där INTE barnens mamma bodde).
Citat:
Väldigt petigt av mig men jag är ganska övertygad om att mamman bodde i radhuset. TN folkbokförs på radhusets adress 2006-06-30, yngsta sonen föds i maj 2007. Radhuset är samma radhus som han sålde 2019. I Facebook-inlägg från 2009 frågar andra hur det är med honom och exfrun och av samtalet så verkar de bo ihop.

Spekulerar i om de separerade 2014 för då skriver hon sig på en ny adress (i december) och tidigare samma år uppdaterar han sin profilbild på Facebook för första gången, till en som är ganska mycket ”snyggare" än den han laddade upp när han skaffade sig sitt konto 2009. Osar skilsmässa.
Du har rätt. (och bra med petigheten!)

TN och mamman till deras tre gemensamma barn bodde bägge i radhuset i Gustavsberg.
Radhuset köptes gemensamt, 50-50-ägande. Tror att radhuset var nybyggt vid köpet.

I deras bodelning övergick radhuset 2014 till TN. Mamman till barnen flyttade därifrån, folkbokfördes på ny adress dec 2014.
TN bodde kvar och ägde nu 100 procent av radhuset, som TN 2019 sålde (med vinst).

Försäljningen (2019) av radhuset nämns i nästa bodelning -> tvistemålet om hyreslägenheten.
Och som nämndes igår så resulterade (efter två års tvistande) den bodelningen i att TN kunde byta den stora hyreslägenheten på Hagagatan till en ny fyrarummare på Söder.

Parterna i bägge bodelningsfallen blev kanske nöjda i slutet. Det vet inte vi utomstående.
Dokumentationen i bodelningstvisten pekar dock på kritik från X (dvs X som bytte bort sin attraktiva hyreslägenhet till Hagagatan, där X anförde att TN, enligt X, inte visade flexibilitet, utan krävde att han skulle ha en stor, fräsch lägenhet (han fick sen en ny stor 4a). X fick 60 kvm med stor 2a.
Och som sagt, parterna kanske blev nöjda i slutändan där.

Likväl som att det inte behöver vara något större missnöje heller med bodelningen 2014 där TN blev 100%-ägare till radhuset (ca 120 kvd) där han bodde kvar i fem år (radhuset såldes för 5,3 miljoner).
Barnens mamma flyttade till en en liten 3a (BR) på 63,5 kvm.

Behöver inte vara några konstigheter. Man kan ändå konstatera att TNs separationer har resulterat i större boendeyta för hans del och mindre boendeyta för kvinnornas del.
Vilket kanske var OK för alla. Eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in