Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Vad är det du inte förstår? Jag har varit tävlingsskytt, gevär, i många år. Ser noll fara för allmänheten när polis skjuter med pistol mot bakände av flyende bil. Förstår inte vad du har för fantasier om var kulorna ska ta vägen, studsa runt som i en tecknad serie?
Du verkar vara lika smart som sin profilbild.
Nu är det så att ett barn under 15 troligtvis är träffad av ett skott och fått operera ut kula ur kroppen.
Tänk om kulan träffat föraren i huvudet, eller däck så att bilen fått sladd mitt bland semesterresenärer som fyller övergångsstället och trottoaren vid rådhuset. Då skulle en katastrof vara ett faktum. Det finns ingen anledning att skjuta så som polisen i detta läge varit i. Ilska, dåligt omdöme och överreaktion anser jag präglar fallet. Dagens tidning och enl. straffrättsexperten Annika Norée, så ska brottslingar gripas, men inte till vilket pris som helst.
Noterbart är också att Helsingborgspolisen har haft ett par vildhjärnor som varit i liknande situationer för några år sedan. Även kollegiala skjutningar i omklädningsrummen har förekommit, men har väl tystats ner.
Även polischefers agerande för fyllekörningar av söner i bil.
Men det har också skett här i Malmö där kolleger fått rycka ut och kyla ner vederbörande. Nu arbetar inte jag inom polisen men det finns alltid fåglar som viskar i örat.
Ytterst är det en kultur och attityd som skapas och som vidgar handlingsutrymmen.
Man önskar ju att dom löser de brott dom är tillsatta att göra istället. Masskjutningar och sprängningar är ju bra hävstång för mer depressiva lagar och resurser, fast på allmänhetens bekostnad.