2026-08-07, 13:21
Medlem
Vet man namnen på familjen?
Citera
2026-08-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaas1
Vet man namnen på familjen?
Z*rman Olss*n
Citera
2026-08-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Har glömt, hur lång tid har åklagaren på sig för att väcka åtal i det här fallet? Befälet häktad för ca en vecka sedan?
14 aug
Citera
2026-08-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
och vi vet att det har rapporterats av SSRS att ”Vi sökte väldigt noga igår. Vi vet att de inte hade flytväst. Så vi vet att de kanske inte finns på ytan.”

https://www.sttidningen.se/nyheter/tjorn/stor-raddningsinsats-vid-tjorn-mamma-och-dotter-forsvann.d3e60b8f-c97b-4b16-a3c1-8ee8c90a510c?utm_so urce=chatgpt.com
Detta antyder ju då kraftigt att de var i ruffen. Då var det med stor sannolikhet kört oavsett, även om dottern flutit ut ur båten.
Citera
2026-08-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det kan jag. Det är samma rättssystem som dömer i detta fall.

Regelverket på vilket de baserar sin bedömning är fundamentalt olika
Citera
2026-08-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta antyder ju då kraftigt att de var i ruffen. Då var det med stor sannolikhet kört oavsett, även om dottern flutit ut ur båten.

Det antyder ingenting på den punkten.

Jag tror på den person i tråden som berättde att familjen satt bak i snipan. Det är också den mest vanliga platsen under färd.

Men det spelar mindre roll. Flickan hittades på botten en bit ifrån båten, hade hon haft flytväst hade hon flutit upp, och då kanske hon hade haft en chans att överleva. De två som hade flytväst överlevde.
Citera
2026-08-07, 14:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Har glömt, hur lång tid har åklagaren på sig för att väcka åtal i det här fallet? Befälet häktad för ca en vecka sedan?
Efter anhållan har åklagaren 3 dagar på sig att begära häktning.
Sedan är häktningstiden i stort sett obegränsad, så länge åklagaren kan uppvisa godtagbara skäl för fortsatt häktning. Ny omhäktningsförhandling brukar väl vara var 14:e dag som regel.
Citera
2026-08-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker också vi skall beakta att ingenting tyder på att snipans placering i farleden var ett problem. Det fanns ca 150 m vatten mellan snipan och den gröna pricken åt BB. Inget som helst problem att passera där således. Om man jämför med Stockholms skärgård så finns det mängder med farleder där skärgårdsbåtar och lastfartyg får hålla till godi med mindre än så.

Då blir som jag ser det snipans bristande uppsikt en icke-fråga, eftersom hans placering inte var orsaken till en olycka. Till detta kommer kravet på att hålla kurs och fart vilket gör det tveksamt om snipan borde ha initierat en kursändring om inte kollisionsrisken var överhängande.

Vilket bevisar att du inte är särskilt bevandrad med sjövägsreglerna.

Om någon har bristande utkik så är det ALLTID ett problem oavsett om de har rätt placering eller ej.

Jag skulle nog dessutom säga att kollisionsrisken var överhängande håller du inte med om det? Då skulle snipan också initierat en kursändring enligt DITT eget resonemang.

Det hade varit väldigt intressant att få reda på om snipan gjort det öht.
Citera
2026-08-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andyhall
Snipan: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. 20-30s är pappan och sonen i vattnet och vet nog inte rikitgt vad som hände, men ser fartyget som kör vidare och ropar på hjälp.

Fartyget: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. Kör över snipan och kör vidare, märker ingenting.

Vad Faryget skulle ha gjort, observera snipan ca 15 minuter, kanske 14 min innan, sedan 10 minuter senare, "när de ser att den jävla snipan inte flyttar på sig", justera kursen till ca 50m styrbord, och undvikit olyckan. Alt, om man detta skulle vara för svårt, tuta som fan.

Men, vad gjorde snipan i 15 min? Någon gång under dessa min borde de väl upptäckt det stora fartyget? Kollat i appen var andra båtar är, de är ju i en farled.

Tycker att en del viktig information fallit bort i tråden:
"Enligt Sjö- och flygräddningscentralen regnade det kraftigt vid olyckstillfället. Det blåste sydsydvästliga vindar, 6–7 meter per sekund."
https://www.dn.se/sverige/90-meter-langt-handelsfartyg-i-krock-med-fritidsbat/

"Väderförhållandena ska vid olyckstillfället ha varit ”mycket dåliga”, säger Niclas Härenstam på Sjöfartsverket.

– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll. Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas

Så, vid själva olyckstiden, såg de nog inte varandra. Men då skulle fartyget varna med mistlur, inte bara köra på och hoppas på det bästa.
Men jag undrar också, den där störtskuren varade nog inte i 15 minuter, så de borde sett varandra innan. Personligen har jag alltid uppsikt bakåt/akterut, speciellt i farled. Hade jag varit i en farled och det kommer en störskur, hade jag snabbt som fan försökt ta mig ur den.
Dock vet jag inte var de många antaganden här i tråden kommer från som säger att det var fri eller god sikt.
Dimma var det nog inte. Inte hos mig som bor i området i alla fall. Skuren hos mig varade under tio minuter. Vi vet inte heller när under dessa närmare tio minuter som olyckan skedde, det kan ha varit minut två, det kan ha varit minut tio.

Skuren finns inte ens med i SMHIs väderradarbilder från denna tid. Om någon har API-nyckel till DMI så kanske man kan få en mer detaljerad bild (den brukar vara bättre än SMHI) så går det kanske se den där. Totalt sett så regnade det 4,6 mm i den "ruta" där olycksplatsen ligger den 28:e. Men då vet vi att vädret var mycket sämre senare på kvällen. Det var det hemma hos mig också, men det har även rapporterats från räddningsarbetet senare på kvällen. Hos mig var skuren på 1,3 mm och den varade under tio minuter.

Eftersom SMHI inte har skuren så kollade jag på en privat mäststation som ligger i Kållekärr på Tjörn, den registrerade 0,5 mm melan 21.30 och 21.45. Så vi får nog anta att skuren kom ganska precis när olyckan inträffade, det hade troligen inte regnat mer än ett par-tre minuter innan. Men skurarna kan vara väldigt lokala i styrka och utbredning.

Man kan dock konstatera att det vid olyckan inte har regnat mer än några minuter som mest.
Citera
2026-08-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det antyder ingenting på den punkten.

Jag tror på den person i tråden som berättde att familjen satt bak i snipan. Det är också den mest vanliga platsen under färd.

Men det spelar mindre roll. Flickan hittades på botten en bit ifrån båten, hade hon haft flytväst hade hon flutit upp, och då kanske hon hade haft en chans att överleva. De två som hade flytväst överlevde.
De kanske höll på att byta om till regnkläder då det börjat regna. Det skulle kunna förklara varför uppmärksamheten bakåt var dålig också.

Vi har ingen aning förrän pappans vittnesmål blir tillgängligt.
Citera
2026-08-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andyhall
Snipan: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. 20-30s är pappan och sonen i vattnet och vet nog inte rikitgt vad som hände, men ser fartyget som kör vidare och ropar på hjälp.

Fartyget: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. Kör över snipan och kör vidare, märker ingenting.

Vad Faryget skulle ha gjort, observera snipan ca 15 minuter, kanske 14 min innan, sedan 10 minuter senare, "när de ser att den jävla snipan inte flyttar på sig", justera kursen till ca 50m styrbord, och undvikit olyckan. Alt, om man detta skulle vara för svårt, tuta som fan.

Men, vad gjorde snipan i 15 min? Någon gång under dessa min borde de väl upptäckt det stora fartyget? Kollat i appen var andra båtar är, de är ju i en farled.

Tycker att en del viktig information fallit bort i tråden:
"Enligt Sjö- och flygräddningscentralen regnade det kraftigt vid olyckstillfället. Det blåste sydsydvästliga vindar, 6–7 meter per sekund."
https://www.dn.se/sverige/90-meter-langt-handelsfartyg-i-krock-med-fritidsbat/

"Väderförhållandena ska vid olyckstillfället ha varit ”mycket dåliga”, säger Niclas Härenstam på Sjöfartsverket.

– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll. Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas

Så, vid själva olyckstiden, såg de nog inte varandra. Men då skulle fartyget varna med mistlur, inte bara köra på och hoppas på det bästa.
Men jag undrar också, den där störtskuren varade nog inte i 15 minuter, så de borde sett varandra innan. Personligen har jag alltid uppsikt bakåt/akterut, speciellt i farled. Hade jag varit i en farled och det kommer en störskur, hade jag snabbt som fan försökt ta mig ur den.
Dock vet jag inte var de många antaganden här i tråden kommer från som säger att det var fri eller god sikt.

Fartygen tutar före de ändrar kurs…
Citera
2026-08-07, 14:51
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om du läser mitt svar så får du försöka läsa igen.
Du får låta andra svara om du inte vet, sluta sabotera tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in