Snipan: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. 20-30s är pappan och sonen i vattnet och vet nog inte rikitgt vad som hände, men ser fartyget som kör vidare och ropar på hjälp.
Fartyget: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. Kör över snipan och kör vidare, märker ingenting.
Vad Faryget skulle ha gjort, observera snipan ca 15 minuter, kanske 14 min innan, sedan 10 minuter senare, "när de ser att den jävla snipan inte flyttar på sig", justera kursen till ca 50m styrbord, och undvikit olyckan. Alt, om man detta skulle vara för svårt, tuta som fan.
Men, vad gjorde snipan i 15 min? Någon gång under dessa min borde de väl upptäckt det stora fartyget? Kollat i appen var andra båtar är, de är ju i en farled.
Tycker att en del viktig information fallit bort i tråden:
"Enligt Sjö- och flygräddningscentralen regnade det kraftigt vid olyckstillfället. Det blåste sydsydvästliga vindar, 6–7 meter per sekund."
https://www.dn.se/sverige/90-meter-langt-handelsfartyg-i-krock-med-fritidsbat/
"Väderförhållandena ska vid olyckstillfället ha varit ”mycket dåliga”, säger Niclas Härenstam på Sjöfartsverket.
– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll. Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas
Så, vid själva olyckstiden, såg de nog inte varandra. Men då skulle fartyget varna med mistlur, inte bara köra på och hoppas på det bästa.
Men jag undrar också, den där störtskuren varade nog inte i 15 minuter, så de borde sett varandra innan. Personligen har jag alltid uppsikt bakåt/akterut, speciellt i farled. Hade jag varit i en farled och det kommer en störskur, hade jag snabbt som fan försökt ta mig ur den.
Dock vet jag inte var de många antaganden här i tråden kommer från som säger att det var fri eller god sikt.