2026-08-07, 13:07
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Med endast en snabb överblick över åtalet, så med reservation för detta så frågar jag ändå, vad du bygger detta på? Jag tycker bevisningen ser ganska oklar ut...

1. Man har endast en DNA-träff från misstänkt på det kvinnliga offrets fotled. Den misstänkta förklarar att det varit andra personer som varit inblandade i mordet - och att han själv endast hjälpt till att dra in kvinnans kropp i ladugården.

2. Man har dessutom hittat ett tuggummi-papper med annans DNA på, vilket kan hjälpa den misstänkte i sin berättelse om att andra personer varit inblandade. Dock finns det uppgifter om att detta DNA:t kommer från en kvinna samtidigt som den misstänkte säger att det var två män som utförde mordet, så det kan ev. läggas åt sidan.

3. Med ovan nämnda punkt i åtanke kan man ju konstatera att det finns noll DNA-träffar (direkt kopplat till gärningen) från "de alternativa gärningsmannen" och bara en DNA-träff från den misstänkte. Det sätter ju givetvis inte den misstänkte i en bra position. Men det är ändå en position där man han kan hävda: 1.) Detta är ett krävande/omfattande dubbelmord, med efterföljande förflyttningar, där det trots detta endast finns en DNA-träff. Man kan därför konstatera att detta rent objektivt är en gärning där lite DNA avsatts. Den misstänkte kan därför använda detta faktum som ett argument för att hans DNA-träff inte motsäger att andra personer kan ha utfört mordet. Jag menar hade man hittat 0 DNA-träffar från dom alternativa gärningsmannen och 15 DNA-träffar från den misstänkte så hade läget varit ett helt annat. 2.) Åklagarens tes är att paret mördades med tillhygge. Med ovan nämnda resonemang kan då den misstänkte hävda att det inte är särskilt konstigt att de alternativa gärningsmännen inte avsatt något DNA, eftersom att dom använt tillhyggen och därför inte behövt ha direkt/fysisk kontakt med offren - Detta till skillnad från honom själv, som handgripligen dragit in ena offret, och då avsatt DNA.

4. Att det finns en rättsläkare som hävdar att kvinnan kan ha varit i liv, när hon släpades in i ladan, är i min mening "lite tvådelat". För skulle det vara så att rätten inte skulle kunna utesluta att fler varit inblandade, då hamnar man ju i ett status quo-läge. För omständigheten, att kvinnan kan ha levt när den misstänkte hanterade henne, för ju honom "närmare mordet". Men samtidigt för det ju honom "längre ifrån mordet" eftersom hon faktiskt kan ha levt när han hanterade henne. För den enda konklusiva DNA-bevisningen man har är ju kopplat till när kroppen drogs in i ladan, och var hon då vid liv när hon drogs in så lämnas ju ett "öppet slut" så länge man inte kan utesluta att andra personer inte varit inblandade.

Bra och tänkvärt inlägg!

Håller med
Citera
2026-08-07, 13:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ur förhören med MGM:

MGM säger sig upptäcka gärningsmännen:
- MGM säger att han var ute på långpromenad när han hörde ett bråk mellan en kvinna och minst två män.
- Han ska därefter ha gått mot gårdsplanen i Brattås.
- ”Det var där jag såg att hon... Blev dödad. Eller attackerad. Då skrek jag väl någonting och så försvann de."
De två påstådda männen lämnar i bil:
- MGM säger att han ska ha sett två män i 40-50-årsåldern lämna platsen i en bil.
- "I en röd Volvo 740 ”eller något sådant”.
MGM drar in Gerd i ladan:
- Därefter hävdar MGM att han upptäcker Gerd liggandes på marken med en sårskada på huvudet.
- "Kollar så hon… om hon lever lite snabbt bara. Sen drar jag väl in henne."
- Och sen drog jag in henne i ladan.
MGM säger sig ha drabbats av panik:
- ”Det är klart jag borde ha ringt polisen egentligen men nu gjorde jag inte det. Det här låter ju jättekonstigt. Men det blev som det blev. Om någon hittar kroppen så är det inte så bra om jag är i närheten. Det var väl så jag tänkte för då skulle väl jag bli misstänkt”
- MGM säger sig inte ha sett Tor Öberg bli mördad.
Övrigt:
- På frågan om han dödat paret svarar han med tystnad.
- MGM säger att han hört talats om dna-baserad släktforskning - och att det ”det skulle kunna finnas en risk att polisen någon gång skulle kunna söka upp honom av den anledningen”.
- MGM:s DNA fanns på Gerds nylonstrumpor.

Han verkar ju inte ens kunna hålla sig sig samma historia…

” När han kom närmare såg han en man jaga en kvinna (Gerd Wiklund) över gårdsplanen och slå henne i huvudet med en yxa.

Det var två okända män på platsen, 40-50 år i mörka kläder som såg ”vanliga” ut. När de fick syn på den nu åtalade ska de ha beordrat honom att släpa in kvinnan i ladan. Sedan försvann de från platsen i en röd bil, möjligen en Volvo 740.

Den tekniska undersökningen av fyndplatsen av Tor Öberg och Gerd Wiklund inne i ladugården tyder också på att Gerd utsatts för våld även där inne. Något som den nu häktade mannen inte har någon förklaring till. ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/misstankta-mannen-medger-drog-in-mordoffret-i-ladugarden-i-brattas
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-07 kl. 13:13.
Citera
2026-08-07, 13:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
18 år kommer han inte få, han kommer dömas efter rådande lagstiftning (2005)

Längsta tidsbestämda straff han kan få vet jag inte riktigt vad det är, men livstid fanns och jag tror det är vad åklagaren kommer yrka på.
Citera
2026-08-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Känns ändå inte rätt ifall han blir dömd för man vet ju inte med all säkerhet att han är skyldig. Kan ju faktiskt vara exakt som själv berättar .

Nu låter ju hans förklaring till varför hans DNA finns på vaderna osannolikt långsökt. Men det kan ju teoretiskt faktiskt vara precis som han säger. Det märkliga är ju då varför man inte hittat hans DNA någon annan stans. Att det finns fler inblandade är tämligen säkert men hur skall man finna den/dem? Blir en intressant domstolsförhandling att följa. Märkligt att man avsatt så få dagar.
Citera
2026-08-07, 13:12
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Längsta tidsbestämda straff han kan få vet jag inte riktigt vad det är, men livstid fanns och jag tror det är vad åklagaren kommer yrka på.

Men då ska väl mord och uppsåt fastställas? Alltså det kan väl lika väl landa i vållande till annans död? Alltså att han hävdar att han hade ihjäl dem av misstag på något sätt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nu låter ju hans förklaring till varför hans DNA finns på vaderna osannolikt långsökt. Men det kan ju teoretiskt faktiskt vara precis som han säger. Det märkliga är ju då varför man inte hittat hans DNA någon annan stans. Att det finns fler inblandade är tämligen säkert men hur skall man finna den/dem? Blir en intressant domstolsförhandling att följa. Märkligt att man avsatt så få dagar.

Tämligen säker att det var flera inblandade, vad bygger du det på?
Citera
Medlem
Citat:
Allt var inte bättre förr helt enkelt, fyfan alltså, det var i princip utan straff att ha ihjäl någon.

10 år fängelse, sedan ute efter 2/3 (6,6 år) haha.

Oavsett om han nu döms kmr det bli ett fjuttigt straff då han döms efter dåvarande lagstiftning.

Dessutom har det gått lång tid sedan mordet vilket är förmildrande enligt lagboken (hur rimligt är det?)

I vanlig ordning saknar du kompetens i området...

1. Så länge han döms för dessa två morden så kommer han få livstid. Ordningen är ju den att han skall dömas utefter den lagstiftning och praxis som gällde vid gärningen 2005. Från den tiden och idag så råder ingen skillnad i frågan att flera mord i regel skall leda till livstids fängelse. I både NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 så klargörs att livstidsstraffen skall förbehållas de allra mest kvalificerade morden. Som exempel angav man mord som planerats, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer.

2. Även möjligheten till strafflindring avseende billighetsskäl, då det förflutit ovanligt lång tid mellan brotten och domen, är i princip noll. Högsta Domstolens anger visserligen i NJA 2013 s. 63 att straffet skall sättas ned med 1 år när 12 år passerats, vilket skulle betyda en sammanlagd reduktion på närmare 2 år i detta fallet. Dock har även HD klargjort att förutsättningarna för att reducera längden på ett fängelsestraff minskar ju högre straffvärde den aktuella brottsligheten har. Här rör det ju sig om ett dubbelmord där annat straffvärde än livstid inte kan komma på tal. Högsta Domstolen har, i NJA 2021 s. 583, tagit ett helhetsgrepp i frågan och klargjort att ett mord vars straffvärde motsvarar livstids fängelse får reduceras till ett tidsbestämt straff endast om starka billighetsskäl föreligger. Sådana billighetsskäl måste då vara av särskilt påtaglig natur, som t ex att den tilltalade är väldigt gammal eller svårt sjuk. Några sådana starka billighetsskäl föreligger inte i detta fallet,.

3. Numera innebär påföljder på minst 6 års fängelse 3/4dels villkorlig frigivning. Detta gäller alla domar efter 1 januari 2026 - oavsett när brottet begicks.
Citera
2026-08-07, 13:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Men då ska väl mord och uppsåt fastställas? Alltså det kan väl lika väl landa i vållande till annans död? Alltså att han hävdar att han hade ihjäl dem av misstag på något sätt.

Beror väl på hur våldet såg ut. Av vad som rapporterats tycker jag det verkar rätt klart att det rör sig om två mord.
Citera
2026-08-07, 13:14
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I vanlig ordning saknar du kompetens i området...

1. Så länge han döms för dessa två morden så kommer han få livstid. Ordningen är ju den att han skall dömas utefter den lagstiftning och praxis som gällde vid gärningen 2005. Från den tiden och idag så råder ingen skillnad i frågan att flera mord i regel skall leda till livstids fängelse. I både NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 så klargörs att livstidsstraffen skall förbehållas de allra mest kvalificerade morden. Som exempel angav man mord som planerats, utförts med särskild grymhet, innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller skördat mer än ett offer.

2. Även möjligheten till strafflindring avseende billighetsskäl, då det förflutit ovanligt lång tid mellan brotten och domen, är i princip noll. Högsta Domstolens anger visserligen i NJA 2013 s. 63 att straffet skall sättas ned med 1 år när 12 år passerats, vilket skulle betyda en sammanlagd reduktion på närmare 2 år i detta fallet. Dock har även HD klargjort att förutsättningarna för att reducera längden på ett fängelsestraff minskar ju högre straffvärde den aktuella brottsligheten har. Här rör det ju sig om ett dubbelmord där annat straffvärde än livstid inte kan komma på tal. Högsta Domstolen har, i NJA 2021 s. 583, tagit ett helhetsgrepp i frågan och klargjort att ett mord vars straffvärde motsvarar livstids fängelse får reduceras till ett tidsbestämt straff endast om starka billighetsskäl föreligger. Sådana billighetsskäl måste då vara av särskilt påtaglig natur, som t ex att den tilltalade är väldigt gammal eller svårt sjuk. Några sådana starka billighetsskäl föreligger inte i detta fallet,.

3. Numera innebär påföljder på minst 6 års fängelse 3/4dels villkorlig frigivning. Detta gäller alla domar efter 1 januari 2026 - oavsett när brottet begicks.

Tack för uppsträckningen!
Citera
Medlem
Totalt nio förhör har hållits med MGM. Direkt efter första förhöret medgav att han var på brottsplatsen när dubbelmordet inträffade.

– Jag var ute på en långpromenad och så hörde någon skrek. Och så gick jag dit och kollade och såg något bråk.

Och så skrek jag åt honom att sluta. Och så slog de ihjäl en kvinna.

MGM berättar även att han mått ”väldigt dåligt” efter händelsen och att han ”hade dåligt samvete för att han inte hade gjort någonting vid aktuellt tillfälle”. På fråga om han sökt hjälp för sitt mående svarar han:

"Då blir jag misstänkt. Det är väl ganska uppenbart. Det låter ju inte speciellt bra."
Citera
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror väl på hur våldet såg ut. Av vad som rapporterats tycker jag det verkar rätt klart att det rör sig om två mord.

Ja det är mkt möjligt! Känns spontant som en tuff uppgift för åklagaren, men vad vet jag
Citera
2026-08-07, 13:21
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Han nämner en röd volvo 740
Vilka bilar har varit uppe i tråden tidigare?
Hade inte pappan en röd volvo eller minns jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in