2026-08-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Tror som Bulba att man inte ska väga in för mycket i anteckningen enskilt men att den får en dålig bismak när man ser den i sammanhanget att han tvistat med en tidigare sambo.

Är väl samtidigt också en stockholmsgrej att säga ”landet” om alla resor man gör till någons hus som ligger lite avskilt? Känns lite konstigt att försöka analysera enstaka formuleringar men ”Jag/vi ska till landet”, ”Jag ska till landet med X”, ”På landet med X” låter alla som saker någon från Stockholm sulle kunna säga och inte lägga så stor vikt vid om det är ens eget eller någon annans.
Fast är han från Stockholm ursprungligen ? Jag kan referera till en anekdot: En bekant, infödd Stockholmare åkte ut till några vänner till en småstad, och hen säger: -Åh så skönt att komma ut på såhär på "landet", varpå vännerna i småstaden då blev kränkta för att de inte alls ansåg sig bo på "landet" eftersom de bodde i stan enligt deras syn!
Citera
2026-08-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Hur går det med GMs lägenhet nu, han bodde ju ihop men någon G där, kommer han kunna bo kvar där? Eller blir den till salu, lite tankar nu när GM har förstört sitt liv och dödat en kvinna, de är massor med liv som har blivit förstört nu, när hjärnsläppen kom....
Det är en hyresrätt så den kommer inte bli till salu. Men värden kan säga upp honom om han blir dömd till ett långt fängelsestraff, med hänvisning till att han inte längre har behov av en bostad. Om någon annan står på hyreskontraktet tillsammans med honom och även bor där kan de inte säga upp kontraktet. Om något av hans vuxna barn är skrivet och även bor där kan den ha en chans att ta över kontraktet om denne kan visa att den kan betala hyran.
Citera
2026-08-07, 11:44
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Hur går det med GMs lägenhet nu, han bodde ju ihop men någon G där, kommer han kunna bo kvar där? Eller blir den till salu, lite tankar nu när GM har förstört sitt liv och dödat en kvinna, de är massor med liv som har blivit förstört nu, när hjärnsläppen kom....

MGM har bott i en hyresrätt där två av hans tre söner varit folkbokförda. Vad som händer med hyresrätter när någon häktas vet jag inte men sönerna har en mor som bor i närheten av Stockholm som de kan folkbokföra sig hos.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-07 kl. 11:47.
Citera
2026-08-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Med tanke på den förordnade advokaten så har han inte haft någon större koll på processen eller på vem han ska begära. Det är en typ av advokat man med lite koll inte väljer utan får förordnad till sig via domstolens lista om man själv inte har något önskemål.
Vad säger det? Kanske inte så mycket mer än att han in vart fall inte har särskilt stor koll och att det finns gott om advokater jag personligen hade valt före denna.
Ja precis. Tänker att de allra flesta borde känna till att man kan välja advokat själv. Möjligtvis vet han det, men att han befinner sig i ett tillstånd där han har gett upp och ser att han har förlorat allt och att inget längre spelar någon roll. Eller så har han - som du skriver - ingen koll alls på processen.
Citera
2026-08-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Jag skulle tro att han har erkänner förr eller senare, och då ångrar sig något oerhört samt är beredd på att ta sitt straff. Även ett långt fängelsestraff är naturligtvis helt oproportionerligt i förhållande till vad han har ställt till med, och det är ju som det är.
Det är bara att gratulera honom till att han har förstört sitt liv och får vara glad om han klarar sig helskinnad genom fängelsevistelsen.
I vissa kretsar som också avtjänar långa straff är kvinnomisshandlare bland det lägsta man kan tänka sig, så det är nog bra om han lär sig snabbt hur det fungerar.

Ja, man kan ju hoppas han ger med sig snabbt. MEN, jag tror tråden är nåt på spåren kring hans person. Detta är högst sannolikt inte en person som ger sig utan en bra kamp. Varför inte bara överlämna sig till polisen i första taget, när det till synes bara finns en rimlig MGM (den nu häktade). I värsta fall får dom lirka så in i helvete för att få ur honom nåt vettigt och det blir onödigt långdraget. Att han till slut fälls är 100% säkert. Åklagaren har ett starkt case utan att behöva lyfta ett enda finger.

Kvinnomördare*, inte misshandlare. Eller säkert det också när jag tänker efter.
Citera
2026-08-07, 11:47
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast är han från Stockholm ursprungligen ? Jag kan referera till en anekdot: En bekant, infödd Stockholmare åkte ut till några vänner till en småstad, och hen säger: -Åh så skönt att komma ut på såhär på "landet", varpå vännerna i småstaden då blev kränkta för att de inte alls ansåg sig bo på "landet" eftersom de bodde i stan enligt deras syn!

Känner igen det där...

Nej, han verkar vara uppvuxen i Lidköping och har också bott i Jönköping men han är samtidigt 57 år och verkar ha bott i Stockholm med omnejd under lång tid. Tänker att han assimilerats och blivit ”en av dem”. Framför allt om han hängt i konstkretsar med rika personer som varit Stockholmare i generationer. Till slut skaffar man ju samma sociala sätt som de man omringas av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Precis. Man kan dra det hur långt som helst. ”Ska till ICA Maxi” betyder inte att man plötsligt blivit butiksägare heller.

Den teorin grundar sig nog i tidigare bodelningstvist men om mgm har ett stort ego kan själva samägander med bo's ex kännas kränkande, folk är såna. Det är också möjligt att stugans enda relevans är brottsplats. Vi vet inte, det är bara spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Jag tycker att sådant här är väl ändå väldigt ovanligt och udda, särskilt när de inblandade är så pass etablerade i livet och har kommit lite till åren. Jag skulle vara mindre överraskad om de hade varit i 20-årsåldern och det hade varit droger och/eller alkohol med i bilden. Rent generellt är det där med knivskärning av partner något som jag skulle associera till en bakgård i ett betydligt mindre attraktivt område.
Det är väl därför det är en så pass sensationell nyhet också.
Något som jag dock också tror på är att samhällets förfall inte bara är på ytan, utan även också på insidan, så det är ju inte överraskande att det även börjar krackelera i de finare områdena.
Jag vet inte om han ägnade sig åt det, men jag kan tänka mig att man kan ha det ganska knapert även med relativt höga inkomster om man har intresse för att umgås med överklassen.

Jag tänker att om man mår dåligt i en relation så borde man lämna den. Istället för att explodera och bli våldsam. Mer riktat till posten du besvarar men jag hittade inte den.

Håller alltså med dig, superudda. En impulshandling pga upplevd grov kränkning tror jag. Men som sagt, mår man så dåligt och har någon form av självrespekt så är det bara att lämna. Allt är inte meningen, attraktion är bara just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Märkligt det här med att så många alltid ska diskutera om det är en svensk eller invandrare när den absolut största gemensamma nämnare är att det i princip alltid är en man — alltid dessa män!!! DET kanske alla män kunde börja fundera över och engagera sig kring. Varför deras bröder misshandlar, våldtar och mördar kvinnor?

Det är inte alltid män men oftast. Det kan bero på en så enkelt sak som att män generellt är fysiskt överlägsna. Finns gott om fall med kvinnor som knivgärningsman.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Många kärringar här inne som lägger vikt vid pengar, klasstillhörighet, social status, socialdemokrati och annan skit. Den TN jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och otroligt dedikerad till sitt yrke, (som definitivt inte går att likna vid en vaktmästares arbetsuppgifter.)

Känner sån sorg för BO och hennes anhöriga, det är bedrövligt.

Som någon härinne tidigare skrev, en del människor passar helt enkelt inte ihop och om jag får spekulera så är det vad som hänt här; en massa känslor och drömmar om att äntligen ”hittat hem” som av en eller annan anledning krossades där och då, ett dåd i hastigt mod, helt vedervärdigt.

Kommer inte att skriva mer, det kom för nära nu, det är obegripligt.
Citera
2026-08-07, 11:49
Medlem
Aldrig hört talas om den tillförordnade offentliga försvararen (eller den som substituerar). Trodde han skulle önska sig ett av toppnamnen inom kåren.

Citat:
Häktningsframställan

https://gofile.io/d/B220uf

Domstol: Nacka tingsrätt
Målnummer: B 6571-26
Saken: Mord

∙ TN anhölls i sin frånvaro 2026-08-04 klockan 19:04.

∙ Häktningsförhandlingen är enligt dagboksbladet inbokad 15:00 fredagen 2026-08-07. I häktningsframställan står att den offentliga försvararen har meddelat att hennes kollega som substituerar är tillgänglig för häktningsförhandling först från kl. 15:00.
Citera
2026-08-07, 11:49
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Någon som har bättre koll på statistiken får gärna rätta mig, men har inte andelen våldsbrott och mord i de finare områdena (övre medelklass och liknande) minskat jämfört med för 50 eller 25 år sen?

En så här udda händelse har ju ingenting med statistik att göra egentligen. Det jag menar är hur samhället och kulturen är riggad för att göra sådant här möjligt. Det är ju ett antal dåliga val som till slut leder fram till ett sådant här resultat.
Citera
2026-08-07, 11:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Skrev det här nere tidigare idag.

Tycker det är ovanligt många som uttalat sig i media om detta fallet och försökt få sina fem minuter i rampljuset. Förmodligen utan att tänka på att misstänktas försvarare ofta använder medierapportering för att ”spela ut” vittnen för att dom ifrågasätter om vittnen berättar vad de faktiskt minns eller om de berättar vad de läst om i media.

Tänk om kajaktjejen skulle kunna ha blivit ett nyckelvittne för åklagaren? Hennes trovärdighet är körd i botten nu efter att hon pratat med tidningar och TV-kanaler.

Tänk om hennes uppgifter kan användas av försvaret för att konstruera en berättelse? Eller skapa tvivel som gör att den misstänkte inte kan fällas till slut?

Alla uttalanden som görs i media kan bara drabba rättvisan och ÅÅ:s anhöriga. Folk borde verkligen ha vett att vara tysta.

Tjejen gjorde en insats!

Det är action-drama och folk hänger på.

Du tror inte de hittar DNA i kajaken?
Citera
2026-08-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spector-583
Men dom hade ju hittat honom förr eller senare ändå, dom visste ju vem dom letade efter.

Hade han haft hjälp av någon utifrån som kunnat hyra båt i Stavsnäs eller Waxholm och
hämtat honom och kört honom ut ur landet som Tyskland, Spanien etc så skulle han utan tvekan
kunnat hålla sej borta så länge pengarna i familjen räcker.

Till hans nackdel är att mord aldrig preskriberas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in