2026-08-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Du påstod att han ansvarar för konsten eftersom han ansvarar för "transport, packning, uppackning och förvaring".
Jag hävdar att det är en förskönande och det visar ditt eget resonemang. Det är nog du som behöver fundera lite över ditt sätt att tänka.
Nej, som sagt du får läsa om inlägget. Eftersom det är han som är ansvarig för att se till att klimatkrav (som luftfuktighet och temperatur) samt säkerhetsrutiner följs för att skydda sköra och värdefulla verk, då blir det svårt att påstå att han skulle sakna ansvar för konsten.
Citera
2026-08-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, dessutom har han kanske ansvar för att placera/hänga den, vilket nästan är en konst i sig. Det krävs ett tränat öga, känsla för form och färg, perspektivsyn, kreativitet och teknik för det. För att inte tala om själva hanteringen. Konstplacerare kan tjäna pengar enbart på sina kunskaper och arbeta med det på flera ställen. Det finns tom kurser i detta.

Vad är detta för märklig meta-diskussion? Fortsätter ni diskutera att den avancerade vaktmästaren tillika MGM har ett viktigt yrke i att skydda konst från fukt och att hänga upp den på väggen?
Citera
2026-08-07, 11:21
Medlem
Med tanke på den förordnade advokaten så har han inte haft någon större koll på processen eller på vem han ska begära. Det är en typ av advokat man med lite koll inte väljer utan får förordnad till sig via domstolens lista om man själv inte har något önskemål.
Vad säger det? Kanske inte så mycket mer än att han in vart fall inte har särskilt stor koll och att det finns gott om advokater jag personligen hade valt före denna.
Citera
2026-08-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Vad är detta för märklig meta-diskussion? Fortsätter ni diskutera att den avancerade vaktmästaren tillika MGM har ett viktigt yrke i att skydda konst från fukt och att hänga upp den på väggen?
Nej, det handlar om olika syn på indikakationer kring hans personlighet. Du själv drar ju ut i strid om hans person. Greppa tråden eller avstå från att recensera andras diskussion.
Citera
2026-08-07, 11:25
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
När en relation mellan en kvinna och en man slutar med att mannen knivar kvinnan till döds exploderar alla ”varför?”. Ibland behöver det inte vara konstigare än att två personer, som egentligen aldrig borde inlett en relation, plötsligt träffas, attraheras, och försöker leva tillsammans.
I det här fallet kan det handla om att passionen tagit slut, kvinnan vill bli fri, mannen känner sin status hotad, gräl utbryter, hans inre tryck exploderar.

Jag tycker att sådant här är väl ändå väldigt ovanligt och udda, särskilt när de inblandade är så pass etablerade i livet och har kommit lite till åren. Jag skulle vara mindre överraskad om de hade varit i 20-årsåldern och det hade varit droger och/eller alkohol med i bilden. Rent generellt är det där med knivskärning av partner något som jag skulle associera till en bakgård i ett betydligt mindre attraktivt område.
Det är väl därför det är en så pass sensationell nyhet också.
Något som jag dock också tror på är att samhällets förfall inte bara är på ytan, utan även också på insidan, så det är ju inte överraskande att det även börjar krackelera i de finare områdena.
Jag vet inte om han ägnade sig åt det, men jag kan tänka mig att man kan ha det ganska knapert även med relativt höga inkomster om man har intresse för att umgås med överklassen.
Citera
2026-08-07, 11:26
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Med tanke på den förordnade advokaten så har han inte haft någon större koll på processen eller på vem han ska begära. Det är en typ av advokat man med lite koll inte väljer utan får förordnad till sig via domstolens lista om man själv inte har något önskemål.
Vad säger det? Kanske inte så mycket mer än att han in vart fall inte har särskilt stor koll och att det finns gott om advokater jag personligen hade valt före denna.

Kan ju vara taktiskt att ta den offentliga försvarare som man blir tilldelad. Har man en advokat i åtanke så framstår man ju ofta som skyldig i allmänhetens ögon. Det har ju varit talande när någon tidigt begärt Leif Silbersky som advokat. Finns också en advokat som alla män som misstänks för sexualbrott eller som pucklat på sina kvinnor alltid väljer.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-07 kl. 11:28.
Citera
2026-08-07, 11:29
Medlem
Vilken skitnödig besserwisser till kvinna som uttalar sig i Tv4:s reportage, max 25 år gammal med HH-jacka och svindyra solglasögon. Det var hon som hittade kajaken han flydde i. Antagligen det mest nyttiga hon kommer göra i hela sitt liv. För övrigt är det nog mamma och pappa som betalar boende och kläderna.

Ja, nu har alltså våldet kommit till skärgården, och det var inte ens en blatte utan helyllesvensk, jag förstår att de skiter på sig därute på öarna. Efter den här medieuppmärksamheten kommer nog kriminella rikta in sig på öfolks bostäder…de låser ju inte ens sina hus, bara att gå rakt in och plundra för kriminella! Om de kan simma, vill säga.
Spännande!
Senast redigerad av flb3455 2026-08-07 kl. 11:39.
Citera
2026-08-07, 11:30
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Något som jag dock också tror på är att samhällets förfall inte bara är på ytan, utan även också på insidan, så det är ju inte överraskande att det även börjar krackelera i de finare områdena.
Någon som har bättre koll på statistiken får gärna rätta mig, men har inte andelen våldsbrott och mord i de finare områdena (övre medelklass och liknande) minskat jämfört med för 50 eller 25 år sen?
Citera
2026-08-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Kan ju vara taktiskt att ta den offentliga försvarare som man blir tilldelad. Har man en advokat i åtanke så framstår man ju ofta som skyldig i allmänhetens ögon. Det har ju varit talande när någon tidigt begärt Leif Silbersky som advokat. Finns också en advokat som alla män som misstänks för sexualbrott eller som pucklat på sina kvinnor alltid väljer.
Haha! Alla som Sillen någonsin företrätt har framstått som skyldiga bara baserat på Sillens sätt att prata med media. :-D
Men jag hade ändå valt med omsorg, hur man ses på av allmänhetens ögon är inte lika viktigt som att slippa ses av Kriminalvårdens ögon de närmaste 15-20 åren.
Citera
2026-08-07, 11:38
Medlem
Hur går det med GMs lägenhet nu, han bodde ju ihop men någon G där, kommer han kunna bo kvar där? Eller blir den till salu, lite tankar nu när GM har förstört sitt liv och dödat en kvinna, de är massor med liv som har blivit förstört nu, när hjärnsläppen kom....
Citera
2026-08-07, 11:41
Medlem
zerocolas avatar
Citat:

Jag skulle tro att han har erkänner förr eller senare, och då ångrar sig något oerhört samt är beredd på att ta sitt straff. Även ett långt fängelsestraff är naturligtvis helt oproportionerligt i förhållande till vad han har ställt till med, och det är ju som det är.
Det är bara att gratulera honom till att han har förstört sitt liv och får vara glad om han klarar sig helskinnad genom fängelsevistelsen.
I vissa kretsar som också avtjänar långa straff är kvinnomisshandlare bland det lägsta man kan tänka sig, så det är nog bra om han lär sig snabbt hur det fungerar.
Citera
2026-08-07, 11:42
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Vilken skitnödig besserwisser till kvinna som uttalar sig i Tv4:s reportage, max 25 år gammal med HH-jacka och svindyra solglasögon. Det var hon som hittade kajaken han flydde i. Antagligen det mest nyttiga hon kommer göra i hela sitt liv. För övrigt är det nog mamma och pappa som betalar boende och kläderna.

Ja, nu har alltså våldet kommer till skärgården, och det var inte ens en blatte utan helyllesvensk, jag förstår att de skiter på sig därute på öarna. Efter den här medieuppmärksamheten kommer nog kriminella rikta in sig på öfolks bostäder…de låser ju inte ens sina hus, bara att gå rakt in och plundra för kriminella! Om de kan simma, vill säga.
Spännande!

Skrev det här nere tidigare idag.

Tycker det är ovanligt många som uttalat sig i media om detta fallet och försökt få sina fem minuter i rampljuset. Förmodligen utan att tänka på att misstänktas försvarare ofta använder medierapportering för att ”spela ut” vittnen för att dom ifrågasätter om vittnen berättar vad de faktiskt minns eller om de berättar vad de läst om i media.

Tänk om kajaktjejen skulle kunna ha blivit ett nyckelvittne för åklagaren? Hennes trovärdighet är körd i botten nu efter att hon pratat med tidningar och TV-kanaler.

Tänk om hennes uppgifter kan användas av försvaret för att konstruera en berättelse? Eller skapa tvivel som gör att den misstänkte inte kan fällas till slut?

Alla uttalanden som görs i media kan bara drabba rättvisan och ÅÅ:s anhöriga. Folk borde verkligen ha vett att vara tysta.

Citat:
Tycker att det varit ovanligt många i det här fallet som valt att låta sig i bli intervjuade utan att verka tänka på att det kan störa förundersökningnen. Dels killen på ön som lät sig intervjuas samma dag om att han hade låst dörrarna på huset för första gången. Igår kvinnan som hittade kanoten och som verkar ha skvallrat till media om flera fynd i anslutning till denna. Förstår de inte att de uppgifter de lämnar kan komma att grusa förundersökningen och vittnesmål i en kommande rättegång? Riskabelt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in