2026-08-07, 09:42
Medlem
Notera att förundersökningen består av tre olika protokoll här. IT-delen kan bli avgörande?

För övrigt hänvisar jag till mina inlägg igår i FUP-frågan. Varsågoda för stämningsansökan.
Citera
2026-08-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Notera att förundersökningen består av tre olika protokoll här. IT-delen kan bli avgörande?

För övrigt hänvisar jag till mina inlägg igår i FUP-frågan. Varsågoda för stämningsansökan.
Noterade också 3 protokoll. Intressant.
Citera
2026-08-07, 09:52
Moderator
Parongatans avatar
Rubrik justerad. Tidigare rubrik utgår: Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005

/Moderator
Citera
2026-08-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Rätt ska vara rätt. Tack så mycket! Det var generöst av dig att ladda upp den.
Citera
2026-08-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Fattar ingenting av den där meningen. Det stinker "nu ska jag skriva fint men behärskar inte språket".

Om du inte förstår en sån enkel beskrivning är det nog du som har dålig språkförståelse.
Citera
2026-08-07, 09:59
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoteborgU
Det verkar inte utifrån stämningsansökan som att de har ett starkt bevisläge. Inget fastställt datum för mordet, inget mordvapen och inget som styrker huruvida det var en eller flera gärningsmän.

Dessutom en ganska uselt skriven stämningsansökan, med stavfel och särskrivningar.
Jag är rädd att du måste vänja dig. Vår rättsapparat är sedan länge genomsyrat av ytterst mediokra feministiska posörer påhejande varandra i Hilda/Ruben-nätverken.
Citera
2026-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Fattar ingenting av den där meningen. Det stinker "nu ska jag skriva fint men behärskar inte språket".

Åklagaren skriver väl så för att beskrivningen ska matcha rekvisiten i den bestämmelse som åklagaren stöder sig på?
Citera
2026-08-07, 10:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om du inte förstår en sån enkel beskrivning är det nog du som har dålig språkförståelse.

Jag förstår meningen hyfsat, tror jag.

"JJ har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig."

Men för det fetmarkerade ovan brister även min språkförståelse. Vill du förklara?
Citera
2026-08-07, 10:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

"JJ har i vart fall med råd och dåd främjat gärningen genom att dra i in ett av brottsoffren i ladan samt genom att styrka övriga i deras uppsåt och genom hans fysiska närvaro inskränkt målsägandens handlingsutrymme att freda sig."

Men för det fetmarkerade ovan brister även min språkförståelse. Vill du förklara?

Sveriges Radio:

Citat:
Den 45-årige man, från Katrineholm, som suttit häktad sen i april åtalas nu för dubbelmordet i Brattås. Enligt åtalet åberopas bland annat flera bilder och tekniska fynd, som mobilsamtal, skospårsfynd och olika beslag som gjorts hos den misstänkte.
Citera
2026-08-07, 10:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Jag läser det som att det varit fler personer inblandade med uppsåt att döda och undanröja kropparna och JJ har hjälpt dem med detta.
Citera
2026-08-07, 10:09
Medlem
Citat:

Han har uppmuntrat de andra till att begå brottet, alltså stärkt deras uppsåt.
Citera
2026-08-07, 10:12
Medlem
Hade JJ ett öppnat DNA-besudlat tuggummipapper i fickan. Som av misstag föll ned medan han släpade Gerd i fötterna?

Han avbröt väl inte pågående brott "vänta, jag är tuggissugen, måste ta ett nytt och kasta papperet på Gerd"?

Nikotintuggummin, fanns de ens 2005? Hubba bubba-beroende?

Så många frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in