Citat:
Finns givetvis 1000 förklaringar men jag tro garanterat att bristen på adekvat bostad medan man faktiskt är ung och fertil väger in sjukt mycket. Man vill ju ha en stabilitet och finns den inte (då man som 20-25 åring inte kan hosta upp 5 mille för samma hus som kostade 600k när mina föräldrar köpte det) så väntar man, och väntar, och väntar. Jag är långt över 30 och jag vill ha barn men bostaden är det som gör att det aldrig blir av.
Det sjunker i princip i hela världen. Vi har eller kommer ha 75 procent av världens länder under 2.1 barn per kvinna.
Problemet är att många världens länder har försökt få upp barnafödandet* och det verkar inte fungera. Det tidigare problemet, varför det minskade, var urbaniseringen**. Ta Addis Abeba i Etiopien där ligger födelsetalen nu på 1,8 till 2,7 och fallande. Varför det fortsätter gå ner nu beror på till stor del på smartphonen. Unga träffas inte längre. Och de knullar inte heller. Och utan det inga barn
Om vi skulle skicka ut 1 miljon från Sverige skulle det innebära att andelen äldre (65+år) skulle gå upp till 35 procent.
*Undrar varför världens länder försöker göra det om det inte är ett problem.
**Urbanisering innebär att det är dyrare att ha barn. Din förklaring.
Problemet är att många världens länder har försökt få upp barnafödandet* och det verkar inte fungera. Det tidigare problemet, varför det minskade, var urbaniseringen**. Ta Addis Abeba i Etiopien där ligger födelsetalen nu på 1,8 till 2,7 och fallande. Varför det fortsätter gå ner nu beror på till stor del på smartphonen. Unga träffas inte längre. Och de knullar inte heller. Och utan det inga barn
Om vi skulle skicka ut 1 miljon från Sverige skulle det innebära att andelen äldre (65+år) skulle gå upp till 35 procent.
*Undrar varför världens länder försöker göra det om det inte är ett problem.
**Urbanisering innebär att det är dyrare att ha barn. Din förklaring.
Oavsett vad så KAN man underlätta för barnfamiljer genom ränterfria lån, bidrag osv. Problemet med det är att i nuläget hade det bara gjort att svenskarna jobbar på medan alla somaliska 8-barnsmammor fixar nåra till. Ska man kunna reformera måste alla dem skickas hem först. Därefter är jag säker på att vi skulle kunna få upp nativiteten med riktad hjälp till svenska föräldrar. Ja det är rasistiskt, jag är medveten om det men vårt socialsystem kommer aldrig funka annars. Det är inte byggt för att svenskar alltid ska underhålla hundratusentals migranter. Då föds det få barn.
och vi får upp barnafödandet i Sverige om tycke uppstår. Win-win situation.