2026-02-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag delar helt ditt resonemang. Har också försäkrat mig mot överraskningar genom fast elpris och investerade i bergvärme för ca 10 år sedan. Man har ett eget ansvar för att minimera sina kostnader utifrån de regler som gäller.

Bergvärme är inte så lämpligt i det område jag bor i tyvärr, så inget alternativ. Kör på luftvärmepumpar och braskamin, lite element som stöd. Kostar en del ändå, men har å andra sidan andra kostnader som är låga.

Men poängen är att jag vet ganska bra vad elen kostar över året, och budgeter för det och tar att fast pris i regel är lite dyrare.
Citera
2026-02-14, 04:48
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Citat:
Nejdu, det är ju du som verkar sitta och fantisera om att det är kunderna som tjänar på att kunderna betalar högt.

Intressant att människor som inte förstår sig på det grundläggande i något de diskuterar har så nära till ord som "fantasier" och "hallucinationer".
Vad yrar du om? Jag har väl varken använt ordet "fantasi" eller "hallucination" här?
Ok. jag hallucinerar kanske bara detta. Flashbacks servrar får avgöra om det faktiskt står det som står, så jag citerar på nytt. Kanske försvinner det puts väck när jag klickar på "Skicka svar".

Citat:
Nejdu, det är ju du som verkar sitta och fantisera om att det är kunderna som tjänar på att kunderna betalar högt.
Citera
2026-02-14, 05:02
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det, de folkvalda i Tyskland USA Sverige använder väl uttänkta men svårkontrollerade utspel för att ta ut så mycket pengar i skatter de kan, medans de sedan kan sänka skatterna för de rika och bolagen. Så fort de kommer på ett litet lite sätt att dra in pengar, t.ex elnätsavgiften eller tariffs eller miljöblandning i bensin, så klämmer de sedan ut miljard efter miljard. Och sedan undrar svensken och amerikanen varför vi känner oss fattigare hela tiden. Detta har pågått sedan åtminstone 2008 och det är ganska enkelt att visa att alla väst-länders invånare är real-fattigare år för år sedan dess. 2008-kraschen är mycket allvarligare än vi någonsin fått veta.
Att det sker hela tiden är jag medveten om, men var helt ovetandes om att elen tillhörde dessa här i Sverige, i alla fall till den graden. Det pratas verkligen om elen på samma sätt som en privat marknad, på alla nivåer. Alltså från politiker till internet till köksbordet.

Otroligt tacksam för denna insikt!
Det är inte varje dag längre där man lämnar Flashback och känner sig informerad och har något nytt att fundera över.

Även tack till ekbo251 som fick mig att kolla upp ägandet av produktionen genom sitt antagonistiska beteende.
Citera
2026-02-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ok. jag hallucinerar kanske bara detta. Flashbacks servrar får avgöra om det faktiskt står det som står, så jag citerar på nytt. Kanske försvinner det puts väck när jag klickar på "Skicka svar".

Alright, men i brist på förklaring till hur kunder tjänar på att priset är högt så låter det ju som en fantasi i mina öron.

Om du verkligen tror att kunderna tjänar på högre pris så kan du ju ta och be dina leverantörer att krydda fakturan och tjäna grovt. Jag gissar att det finns någon desillisionerad leverantör som kan göra den uppoffringen i någon ogrundan föreställning om att de själva skulle tjäna på det när du själv "vet" att det är du själv som stjänar på det som kund.

Jag tror alla andra inser att det inte är kunderna som tjänar på höga priser som något så självklart att det inte behöver förklaras.
Citera
2026-02-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du är väl helt fri att slösa på el för ditt privata bruk hur mycket du vill. Men du måste vara beredd att betala för det. Men att kräva att staten skall gå in med stöd till privatabonnenter är galet. Nu finns dock ett beslut om statligt stöd då priset per kwh överstiger 1,50 kr vilket egentligen är alldeles för lågt.
Beredd att betala för det, skojjar du eller? När har sverige haft 1.5kr på vinter? Växte du upp med 1.5kr el? De är just ni som är problemet. Jag ha redan betalat med skattepengar. Ska du rädda varje person i europa? Är du en eu kramare?
Citera
2026-02-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Beredd att betala för det, skojjar du eller? När har sverige haft 1.5kr på vinter? Växte du upp med 1.5kr el? De är just ni som är problemet. Jag ha redan betalat med skattepengar. Ska du rädda varje person i europa? Är du en eu kramare?

Om du tycker 1,50 kr/kwh är för högt skulle du ha bundit ditt elpris till ett lägre pris när du hade chansen. Jag band till 1,02 kr/kwh. Nej, jag är ingen kramare och har ingen ambition att rädda personer i Europa.
Citera
2026-02-20, 00:25
Medlem
deddds avatar
Citat:
Alright, men i brist på förklaring till hur kunder tjänar på att priset är högt så låter det ju som en fantasi i mina öron.

Om du verkligen tror att kunderna tjänar på högre pris så kan du ju ta och be dina leverantörer att krydda fakturan och tjäna grovt. Jag gissar att det finns någon desillisionerad leverantör som kan göra den uppoffringen i någon ogrundan föreställning om att de själva skulle tjäna på det när du själv "vet" att det är du själv som stjänar på det som kund.

Jag tror alla andra inser att det inte är kunderna som tjänar på höga priser som något så självklart att det inte behöver förklaras.
Det är redan förklarat.

Men kan ge lektion 1 i årskurs 1 i ekonomi igen:

Utbud 10 efterfrågan 10 = pris för kunder: 1.
Utbud 10 efterfrågan 1000 = pris för kunder: 100.

Sverige:
Utbud 10 efterfrågan 10. Pris för Svenska kunder: 1.

Tyskland:
Utbud 1 efterfrågan 100. Pris för Tyska kunder: 100.

Feta kablar till Tyskaland från Sverige:
Utbud 11 efterfrågan 110. Pris för både Svenska och Tyska kunder: 10.

Att 10 inte är högre än 1 får du förklara för dig själv i ditt tysta inre, för jag är inte intresserad av din flatearth-förklaring.

Nu är det nog med att förklara extremenkla naturlagar tycker jag.
Citera
2026-02-20, 05:37
Medlem
Citat:
Det är redan förklarat.

Men kan ge lektion 1 i årskurs 1 i ekonomi igen:

Utbud 10 efterfrågan 10 = pris för kunder: 1.
Utbud 10 efterfrågan 1000 = pris för kunder: 100.

Sverige:
Utbud 10 efterfrågan 10. Pris för Svenska kunder: 1.

Tyskland:
Utbud 1 efterfrågan 100. Pris för Tyska kunder: 100.

Feta kablar till Tyskaland från Sverige:
Utbud 11 efterfrågan 110. Pris för både Svenska och Tyska kunder: 10.

Att 10 inte är högre än 1 får du förklara för dig själv i ditt tysta inre, för jag är inte intresserad av din flatearth-förklaring.

Nu är det nog med att förklara extremenkla naturlagar tycker jag.

Den lilla haken är förstås att de där siffrorna inte har speciellt mycket med verkligheten att göra. Du får gärna fortsätta på ditt lågstadie så kommer du kanske så småningom upp på en nivå som har något med verkligheten att göra, dvs verkligheten för oss vuxna.
Citera
2026-08-06, 21:03
Medlem
Det finns bara ett sätt att få stopp på vansinnet med elnätsavgiften.
Vi får alla helt enkelt göra uppror och sluta betala den delen av räkningen!
Om tillräckligt många gör samma sak måste regeringen kliva in och ändra systemet.
Men här krävs koordinering, risken för den enskilde är för stor om inte tillräckligt många hoppar på.

Sluta betala för elnätsavgiften!
Citera
2026-08-06, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Det finns bara ett sätt att få stopp på vansinnet med elnätsavgiften.
Vi får alla helt enkelt göra uppror och sluta betala den delen av räkningen!
Om tillräckligt många gör samma sak måste regeringen kliva in och ändra systemet.
Men här krävs koordinering, risken för den enskilde är för stor om inte tillräckligt många hoppar på.

Sluta betala för elnätsavgiften!
Höj istället. Så vi får in mer pengar till staten. Dessutom blir det dyrare då och då sänker hushållen sin förbrukning och vi kan exportera mer och tjäna ännu mer.
Citera
2026-08-07, 08:50
Avslutad
Värre kommer det bli om MP-regeringen vinner i höst.

Då kanske resten av kärnkraften vi har ryker bort ASAP!
Citera
2026-08-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Höj istället. Så vi får in mer pengar till staten. Dessutom blir det dyrare då och då sänker hushållen sin förbrukning och vi kan exportera mer och tjäna ännu mer.

Staten tjänar ju inte på elnätsavgiften. Absolut lite skatt, men majoriteten går till bolag och i slutändan aktieutdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in