2026-08-07, 08:23
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Varför AfS sympatiserar med Hamas?

Kan du ge mig ett konkret citat från Kasselstrand som bevisar detta? Eller ett utdrag från deras partiprogram? Du verkar inte kapabel till att lyssna eller läsa kring deras faktiska politik.

AFS är däremot motståndare till sionismen. Varför? För att det är väldigt inflytelserika sionister som genom ekonomisk och politisk utpressning styr både politik och media i Västvärlden.

Förstår du att man som etnisk svensk kan vara motståndare till båda sionism och islam? Man behöver inte stötta någon sida. Visst är det fantastiskt?
Citera
2026-08-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Många vänsterpersoner vill att han får röster.

Det är förklaringen till det du beskriver.

Jag skulle även skriva att vänstern finansierar AfS för att få så många Tidöröster så mögligt.
Då vinner vänstern valet lättare.
Citera
2026-08-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Förstår du att man som etnisk svensk kan vara motståndare till båda sionism och islam? Man behöver inte stötta någon sida. Visst är det fantastiskt?

När man är motståndare till båda sionism och islam måste man skriva detta tydligt.
De allra flesta AfS partister skriver endast för sionism.
Många AfS partister även skriver att "skulle hellre ha V än Tidö".
Ni i AfS måste vara tydligt att ni är emot Hamas och jihadism som vill skada Sverige och väst.
Citera
2026-08-07, 08:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Islamism är politisk islam. Men om vi istället håller oss till islam, då är det inte politik. Ur ett sekulärt synsätt är islam en religion som alla andra. Dess anhängares eventuella politiska ambitioner hålls borta från inflytande genom att tydliggöra att islam inte har en plats i politiken och detta genom att upprätta och upprätthålla hinder. Detta gäller förstås för andra religioner också. För ett exempel på hur det ser ut när en demokrati tas över av en religion, se dagens USA.

Jag nämner sharia därför att det är något som ofta kommer upp i debatten om islam. Hur dess anhängare utmanar det juridiska systemet är väldigt svårt att se.

Du kan läsa om sharia här: https://islam.se/svar/vad-ar-sharia/

När personer som Jomshof och Åkesson, där den förstnämnde inte gör skillnad på islam och islamism, motsätter sig islam så är det alltså egentligen bara slarv med begreppen och främlingsfientlighet?
Det fetade, hur är det svårt att se? Det är ju målet, de vill ju ha sharialagar och ja, det är politik. Islamister VILL att vi alla ska leva under dessa lagar så givetvis utmanar det det juridiska systemet även om det idag kanske inte är så nära att bli verklighet men i tex. Storbritannien finns det redan "Sharia Councils" (Shariaråd) som de facto beslutar om äktenskap, arv, skilsmässa och andra tvister efter muslimsk lag vid sidan om den rådande jurisdiktionen och den är sanktionerad av parlamentet. Hur är det inte politik då det i praktiken rör politiska frågor som vem som får skilja sig och jag gissar nu men jag tror inte att de tillåter samkönade äktenskap trots att UK som land gör det. Också politik.

Jag gör inte heller skillnad på Islam och Islamism. De genomgick aldrig renässansen eller upplysningen som vi i Europa, Islam är idag på samma nivå som kristendomen var när spanjorerna körde med inkvisitionen typ. Det går inte på något plan att jämställa Islam med kristendom. Det finns en anledning till att alla muslimst styrda stater är snudd på failed states. Bosnien funkar hyfsat och Albanien men det är bara för att de fattar att de måste förhålla sig till övriga Europa och i Bosniens fall till Republika Srpska. Libanon med Beirut var Mellanösterns Paris, sedan kom islamisterna in och sen har det varit kaos i 50 år. Idag vill ingen åka dit frivilligt. Kolla på afrika, islamistgrupper överallt som avrättar folk, kidnappar skolflickor osv. allt i profetens namn, samma profet som de du bara kallar muslimer också tillber. NÄR ser du kristna grupper som genomför liknande och säg nu inte USA för det var en sjukt dålig jämförelse. Absolut att kristna högern har en del att säga till om men de mördar ingen, de självmordsbombar inte och de invaderar inte andra länder med unga män som islam gör.
Senast redigerad av needAlife 2026-08-07 kl. 08:39.
Citera
2026-08-07, 08:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
AfS kommer inte att komma in i riksdagen.
Att media möjligen lyfter fram dem är för att härska genom söndring. Ett gammalt beprövat medel mot fienden, låt fienden förgöra sig själva (i det här fallet, splittra motståndet för att själva säkra valseger)

Så du menar illuminati/djupa staten ger utrymme till extremhögern så att även de hörs under valåret så att inte dum svenne röstar fram högerextremistiska partier?
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2026-08-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du menar djupa staten ger utrymme till extremhögern så att även de hörs under valåret så att inte dum svenne röstar fram högerextremistiska partier?

Nej, vänstern gynnas av bortkastade AfS röster eftersom AfS röster kommer från Tidösidan. Det är optimal för vänstern om AfS får 3.99%. Därför är strategiskt för vänster att finansera AfS.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-07 kl. 08:35.
Citera
2026-08-07, 08:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du menar illuminati/djupa staten ger utrymme till extremhögern så att även de hörs under valåret så att inte dum svenne röstar fram högerextremistiska partier?
Har jag förstått dig rätt?
Splittrar man högerpartierna i mindre grupper som inte samarbetar vinner man på det. Vad är det du inte förstår?
Citera
2026-08-07, 08:36
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Nej, vänstern gynnas av bortkastade AfS röster eftersom AfS röster kommer från Tidösidan. Det är optimal för vänstern om AfS får 3.99%. Därför är strategiskt för vänster att finansera AfS.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Splittrar man högerpartierna i mindre grupper som inte samarbetar vinner man på det. Vad är det du inte förstår?

Nu förstår jag, tack till er båda.
Citera
2026-08-07, 08:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ja men jävligt otaktiskt om det tickar över till 4. Nu kommer AfS oavsett inte få mer än 1% tyvärr. Jag vill gärna ha ett parti som pressar på från kanten och AfS har i grunden en väldigt bra politik även om jag inte håller med om platt skatt exempelvis. Men AfS hade en chans och det var 2018, ska till något extraordinärt för att de ska klättra nu. Alla vet att man måste rösta SD nu för att hålla vänstern borta. Hade Tidö haft 60% stöd hade jag absolut röstat på AfS.
Citera
2026-08-07, 08:47
Medlem
Ravanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Man skulle kunna teoretisera att detta handlar om damage control. Det är ungefär samma knäppskallar som röstar på Afs som på Örebropartiet. Allard har en verklig chans att komma in via bakvägen i Örebro. Är det helt galet att spekulera i att människor med mediala plattformar som inte vill gunga båten hellre ser att rösterna delas upp mellan flera olika småpartier än att Allard slinker in i riksdagen och ställer till oreda? Notera även att flera av de här kanalerna är SD-nära/Tidönära plattformar.

Men vad är det för kanaler? Jag kan garantera att verken Kasselstrand eller Yüksel (som också syns extremt mycket just nu) är deras första, andra eller 8e val, det är dem som ställer upp helt enkelt. Kvartal får väl ses som ända seriösa i listan och de har ju kört en vända med alla som är utanför riksdagen.
Det finns inte en chans i helvetet att AfS får 1% ens. Problemet är Kasselstrands steber/översittar persona som inte går att ha tillsammans med det budskapet. Ska man radikalisera behöver du en mer tilltalande person som framför detta, gärna kvinna.

Allard kommer komma in dock. Han ligger på 28-29% i örebro kommun i flera opinionsundersökningar och valkretsen är inte mycket större än länet. Om de som röstar ÖP kommunalt också gör de i riksdagen kommer de in med fler än ett mandat. Hela hans långtids strategi har varit brilliant och inget annat. Garanterat att den vägen in muras igen efter valet.
Citera
2026-08-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja men jävligt otaktiskt om det tickar över till 4. Nu kommer AfS oavsett inte få mer än 1% tyvärr. Jag vill gärna ha ett parti som pressar på från kanten och AfS har i grunden en väldigt bra politik även om jag inte håller med om platt skatt exempelvis. Men AfS hade en chans och det var 2018, ska till något extraordinärt för att de ska klättra nu. Alla vet att man måste rösta SD nu för att hålla vänstern borta. Hade Tidö haft 60% stöd hade jag absolut röstat på AfS.

Du tänker rätt.
Det finns inga röster att förlora, det är en jämn val. Varje röst räknar.
Folk måste första vilka implikationer ha de 10 000 bortkastade AfS rösterna.
Endast vänstern gynnas av de 10 000 bortkastade AfS rösterna
Citera
2026-08-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravana
Allard kommer komma in dock. Han ligger på 28-29% i örebro kommun i flera opinionsundersökningar och valkretsen är inte mycket större än länet. Om de som röstar ÖP kommunalt också gör de i riksdagen kommer de in med fler än ett mandat. Hela hans långtids strategi har varit brilliant och inget annat. Garanterat att den vägen in muras igen efter valet.

Du måste förstå att det är svårare att komma in genom 12% i en valkrets än 4% nationellt. Inget parti har lyckats med 12% i valkrets, men många har lyckats med 4% spärren. Och detta pga av folk röstar olika i kommun och riksdag. Även om Magnus får 40% i kommunen kan få t.ex. 10% i Riksdag.

Riksdagsvalet är jätteviktigt för att kasta sin röst i sjön.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-07 kl. 09:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in