Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Islamism är politisk islam. Men om vi istället håller oss till islam, då är det inte politik. Ur ett sekulärt synsätt är islam en religion som alla andra. Dess anhängares eventuella politiska ambitioner hålls borta från inflytande genom att tydliggöra att islam inte har en plats i politiken och detta genom att upprätta och upprätthålla hinder. Detta gäller förstås för andra religioner också. För ett exempel på hur det ser ut när en demokrati tas över av en religion, se dagens USA.
Jag nämner sharia därför att det är något som ofta kommer upp i debatten om islam. Hur dess anhängare utmanar det juridiska systemet är väldigt svårt att se.
Du kan läsa om sharia här:
https://islam.se/svar/vad-ar-sharia/
När personer som Jomshof och Åkesson, där den förstnämnde inte gör skillnad på islam och islamism, motsätter sig islam så är det alltså egentligen bara slarv med begreppen och främlingsfientlighet?
Det fetade, hur är det svårt att se? Det är ju målet, de vill ju ha sharialagar och ja, det är politik. Islamister VILL att vi alla ska leva under dessa lagar så givetvis utmanar det det juridiska systemet även om det idag kanske inte är så nära att bli verklighet men i tex. Storbritannien finns det redan "Sharia Councils" (Shariaråd) som de facto beslutar om äktenskap, arv, skilsmässa och andra tvister efter muslimsk lag vid sidan om den rådande jurisdiktionen och den är sanktionerad av parlamentet. Hur är det inte politik då det i praktiken rör politiska frågor som vem som får skilja sig och jag gissar nu men jag tror inte att de tillåter samkönade äktenskap trots att UK som land gör det. Också politik.
Jag gör inte heller skillnad på Islam och Islamism. De genomgick aldrig renässansen eller upplysningen som vi i Europa, Islam är idag på samma nivå som kristendomen var när spanjorerna körde med inkvisitionen typ. Det går inte på något plan att jämställa Islam med kristendom. Det finns en anledning till att alla muslimst styrda stater är snudd på failed states. Bosnien funkar hyfsat och Albanien men det är bara för att de fattar att de måste förhålla sig till övriga Europa och i Bosniens fall till Republika Srpska. Libanon med Beirut var Mellanösterns Paris, sedan kom islamisterna in och sen har det varit kaos i 50 år. Idag vill ingen åka dit frivilligt. Kolla på afrika, islamistgrupper överallt som avrättar folk, kidnappar skolflickor osv. allt i profetens namn, samma profet som de du bara kallar muslimer också tillber. NÄR ser du kristna grupper som genomför liknande och säg nu inte USA för det var en sjukt dålig jämförelse. Absolut att kristna högern har en del att säga till om men de mördar ingen, de självmordsbombar inte och de invaderar inte andra länder med unga män som islam gör.