Citat:
Ursprungligen postat av
Forever Winter
Hej
Jag ser att behovet av att införskaffa en ny cykel är i antågande så jag har kikat runt lite.
Vad är jag ute efter?
En hybrid/racerhybrid. Jag kör nästan bara asfalt. Ibland kör jag grusvägar men de brukar vara i gott skick. Jag gillar att trampa på och gillar när växlarna ligger nära varandra i storlek på kransarna. Därav racerhybrid-tänket.
Min nuvarande cykel är en Specialized Sirrus Comp och jag tänker mig någonting liknande då jag trivs bra med den.
Jag har inget behov av kransar fram på drivlinan.
Jag ser att det finns minimum 9 växlar bak.
Hydrauliska skivbromsar.
Aluminium-ram (kolfiber blir lite för dyrt).
Framgaffel får gärna vara kolfiber, men inget måste.
Flatbar.
Inga stänkskärmar/pakethållare. Kan jag fixa senare om det skulle behövas.
28" hjul.
Jag har kikat på två cyklar jag gillar:
Merida Speeder 500
Specialized Sirrus X 4.0
Jag har sett ett märke som heter Cube som verkar göra trevliga hybrider. Är det ett märke att satsa på?
Tycker att du ska satsa på två olika cyklar. Det är svårt/omöjligt att kombinera en bra pendlarcykel med något som är kul för rekreation. Om du ska cykla till jobbet vill du ha stänkskydd så att du inte blir smutsig, du vill ha pakethållare för att kunna handla lite på vägen hem eller slippa ha en varm ryggsäck.
Du har kanske tänkt att duscha och byta om på jobbet men alla cykelturer erbjuder inte dusch och ombyte till exempel om du ska ta en öl med polarna eller om du ska iväg och handla. Skulle därför säga att stänkskydd fram och bak är helt nödvändigt.
En cykel för rekreation kan gärna vara utan stänkskydd och pakethållare.