2026-08-07, 06:37
Medlem
santos_devilles avatar
Traditioner kommer traditioner går. Det kommer snart växa fram en ny tradition som blir poppis istället för kräftskivan
Citera
2026-08-07, 06:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kommer Kräftskivan gå samma öde till mötes som Lussevakan? Dagens ungdomar verkar inte vilja föra traditionella fester vidare:

https://www.svt.se/kultur/experten-kraftskivan-kan-vara-pa-vag-att-do-ut

Det förefaller inte falla yngre generationer i smaken att äta röda amfibier, västerbottenpaj iförd lustig hatt och haklapp. De verkar inte heller vara så pigga på att dricka alkohol, allra minst snaps. Förr i tiden så var kräftpremiären och luciafirandet givna tillfällen på året att begå massa debuter och vidga vyerna.

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?
Ja, tror kräftskivan kommer dö ut, mycket beroende på att ungdomarna dricker allt mindre samt att tillställningen inte är direkt kul.
Citera
2026-08-07, 07:01
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Är ju bara kinesiska eller typ turkiska kräftor nuförtiden. Riktigt äckligt.

Vad menar du? Vilka butiker handlar du i? Det finns ju gott om svenska färdigpackade i butikerna. Dessutom kokar flera butiker iaf där jag bor själva som går att beställa. Utöver det brukar det finnas svenska kräftor i fiskdisken där de går att köpa styckvis.
Citera
2026-08-07, 07:10
Medlem
AlfaQhards avatar
Ungdomarna har inte råd
Citera
2026-08-07, 07:12
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ja, tror kräftskivan kommer dö ut, mycket beroende på att ungdomarna dricker allt mindre samt att tillställningen inte är direkt kul.

Tror på detta också. Att bevara traditioner som mer eller mindre bygger på att man ska vara svinpackad är nästan sorgligt. Folk får väl göra som de vill men jag står över.
Citera
2026-08-07, 07:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kommer Kräftskivan gå samma öde till mötes som Lussevakan? Dagens ungdomar verkar inte vilja föra traditionella fester vidare:

https://www.svt.se/kultur/experten-kraftskivan-kan-vara-pa-vag-att-do-ut

Det förefaller inte falla yngre generationer i smaken att äta röda amfibier, västerbottenpaj iförd lustig hatt och haklapp. De verkar inte heller vara så pigga på att dricka alkohol, allra minst snaps. Förr i tiden så var kräftpremiären och luciafirandet givna tillfällen på året att begå massa debuter och vidga vyerna.

Håller ni med om att kräftskivan lever på lånad tid? Är det bra eller dåligt att den försvinner? Kommer den att ersättas av något annat - i så fall vad?

När var ni på en riktig kräftfest senast?

Riktig kräftfest var ju några år sen, typ före pandemin. Det var trevligt. Men kräftorna har ju smakat ren skit de senaste 20+ åren. Så inte förvånad.

Har någon tips på färska svenska med FAST stjärtkött, GULT gott smör, matiga klor och god smak samt spad, meddela mig. Alla färska svenska jag ätit/smakat på senaste +20 åren har smakat slutförvaring av kärnavfall. Gröngrått, sladdrigt kött, inget smör, ingen god smak.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-08-07 kl. 07:37.
Citera
2026-08-07, 07:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Tror på detta också. Att bevara traditioner som mer eller mindre bygger på att man ska vara svinpackad är nästan sorgligt. Folk får väl göra som de vill men jag står över.

Betyder det här att även studenternas champagnefrukost och den anrika Valborgstraditionen är i fara?
Citera
2026-08-07, 07:33
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De tråkiga är väl uppstyrt umgänge försvinner i allmänhet. Men seriöst har jag inte ork och tid att styra upp sånt. Tror inte jag e ensam. Ringa folk, planera och åka. På flera sätt är de också feminismen som gjort att många sammankomster försvinner för kvinnor har ingen ledig tid för de jobbar och tar hand om barn som inte får ut själva. Kvinnorna väldigt duktiga i drivande på styra upp större umgänget och prata ihop folk.
Kvinnor fick va de ville "frihet".
Sorry ja tycker de va bra men inget som inte har en baksida. Jag tror när barnafödandet går ner o bostadsmarknaden kraschar så blir folks behov att träffa andra ökat.a
Sen e jag lite lat och svårt att upprätthålla för många vänner.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2026-08-07 kl. 07:35.
Citera
2026-08-07, 07:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Vad menar du? Vilka butiker handlar du i? Det finns ju gott om svenska färdigpackade i butikerna. Dessutom kokar flera butiker iaf där jag bor själva som går att beställa. Utöver det brukar det finnas svenska kräftor i fiskdisken där de går att köpa styckvis.

Sist jag köpte ett smakprov färska svenska, som för övrigt smakade tjernobylskt kärnavfall, så frågade jag min finbutik vilka som hade fiskat dem. Fiskdiskbiträdet gick och kollade på hinkar hon hade innanför och kommer ut och säger stolt "Ullmo!"

RIDÅ
Citera
2026-08-07, 07:37
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Enda "svenska" kräftan anser jag vara flodkräftan, och den är så gott som utdöd.
Det är förbjudet att sätta ut signalkräftor, så många sjöar är tomma på kräftor numera, troligen de flesta.
Var onekligen spännande och stämningsfullt att fånga kräftor i barnaåren (sen kom kräftpesten till hemsjön), att bara köpa i affären är ju trivialt.
Citera
2026-08-07, 07:38
Medlem
Cameltotems avatar
Vi är ett gäng familjer som är kring 30-40 års åldern som ska anordna större kräftskiva. Men vet inte hur kids idag tänker.
Citera
2026-08-07, 07:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Fiskade kräftor med barnbarn igår kväll och de får gå av sig och blir kokta ikväll till kräftskivan på lördag, tradition hos oss avsluta sommarlovet på något vis och något de ser fram mot varje år.

Tror det är helheten, att man har en tradition på vettigt sätt så lever den vidare. Om man som barn förknippar kräftskiva med dyngraka vuxna som inte kan sköta sig så tar man kanske inte med det fina minnet och för över till sina egna barn och den dör ut.

Ser man skillnaden till midsommar, jul, påsk så är det lediga dagar från arbete för de flesta och därmed enklare planera in ett firande med släkt eller vänner. Kräftskiva eller premiär är inte någon ledig röd dag utan man får planera in på någon helg precis i skarven när arbete, skola mm ska börja. Samma med lucia, vanlig arbetsdag osv. Klart man inte sitter uppe och festar eller firar tyvärr då man ska infinna sig på arbetet 07:00 dagen efter.

Synd att gamla traditioner försvinner allt mer. Någon i tråden nämnde gökotta, sånt en annan vart med om då föräldrar packade picknickkorg och man samlades vid någon lada och det var logdans fram till man vid 04:00 begav sig iväg för lyssna in göken, oftast på kristihimmelfärd.

Luciavaka var man på som ung, dvs dagen innan lucia, var musik på tv och man satt uppe till midnatt. Men det fasades ut då det förekom alkohol bland unga på en del fester (så klart). Något man i skitnödiga Sverige inte kunde tolerera.
Men och andra sidan när jag började arbeta var det tradition med glögg på jobbet lucia, ja inte saftglögg utan starkvinsglögg, försvann tidigt 90 tal och idag ens ha 0.1 PPM i blodet så blir man ledsagad hem och sen möte med HR mm.

Ser man matmässigt så kräftor 250 kr och uppåt för 500-700g svenska signal, inte många gram mat om man jämför att det är samma pris som köpa svensk oxfilé och då kan man äta allt. Även det kan spela in då folks ekonomi kanske inte tillåter och ska man välja får man mer om man köper oxfilé än köpa kräftor. Så yngre kanske hellre bjuder över vänner och serverar en köttbit och potatisgratäng och nån bea istället för satsa på kräftor och pajer.

För min farfar som växte upp under den oscarianska eran var kräftskivan lika viktig som Svenska flaggans dag. Han var 19 år vid Oscar II:s frånfälle. Kräftskivorna var högtidliga, festliga och roliga med kräftlyktor och snapsvisor. Min farfar var noga med att kräftorna slulle ätas på ett visst sätt och lika noga med att iaktta flaggningsreglerna. På skärgårdsstället vid flaggans hissande kl. 08.00 prick tog han hjälp av en gårdskarl han hade som skötte tomten och båten. I köket huserade Emmy som också skötte serveringen vid måltiderna. Det ni, det var tider det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in