2026-08-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Många som skriver om att hans ekonomi (trots hyfsad lön) inte skulle vara den bästa. Bl a lyfts hans tidigare relation fram och att han där typ lurade till sig sin nuvarande lägenhet.

Läser man om den relationen och hur det hela slutade så får man ju också veta att han sålde ett radhus när han flyttade ihop med den kvinnan. Och att han efter det hade någon miljon på banken typ.

Jag tycker det är ganska uppenbart att det inte handlar om en fattiglapp. Att sedan den mördade kvinnan hade mer pengar är en annan sak.

Jag tippar på att pengar inte är en del av motivet.
Kanske ändå en del av motivet? I kombination med andra faktorer (t ex problem att hantera ett avvisande?)

Angående pengar/status i form av boende mm:
Kanske: "mycket vill ha mer"?

Undrar verkligen: Var det en akut eller planerad (överlagd) handling?
Citera
2026-08-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Många som skriver om att hans ekonomi (trots hyfsad lön) inte skulle vara den bästa. Bl a lyfts hans tidigare relation fram och att han där typ lurade till sig sin nuvarande lägenhet.

Läser man om den relationen och hur det hela slutade så får man ju också veta att han sålde ett radhus när han flyttade ihop med den kvinnan. Och att han efter det hade någon miljon på banken typ.

Jag tycker det är ganska uppenbart att det inte handlar om en fattiglapp. Att sedan den mördade kvinnan hade mer pengar är en annan sak.

Jag tippar på att pengar inte är en del av motivet.

Tvärtom brukar mycket vilja ha mer. Han har dessutom historik av att nyttja bättre ekonomi som maktmedel i tidigare separation med exet i utnötningstvist där han går ut med mer än han gick in.

Han kände sig underlägsen, det är farligt hos en svag man.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Tack själv!

Oklart hur länge de dejtade. De hade kontraktet på Hagagatan tillsammans ca 1.5 år. Tvisten varade längre än så, nästa två år Det säger fan mycket. Uttröttningstaktik som andra användare sa. Krävs en speciell typ av människa för att sol-och våra någon med den metoden.

Jag tycker det talar ganska tydligt. Som jag tolkar tidigare inlägg var MGM den som överklagade och drog ut på tvisten, som du säger i en utnötningstaktik. Han går ur med mer än han gick in och kompenserar med ynka 200k men inte rättegångskostnaderna. Något säger mig att det är en person som vill gå ut som vinnare och ha sista ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vet man varför BOs barn dök upp i stugan? Visste MGM att barnen skulle dyka upp?

Ren känsla men, jag tror de misstänkte oråd eller blev varnade.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, det är något med det där tvistemålet som skaver - ganska rejält.

Sannerligen, tex att tvisten varade längre än samboendet.
Citera
2026-08-07, 00:09
Medlem
Citat:
Hur länge har MGM och BO haft en relation?

Spontant känns det som en extrem överdrift att mörda någon som vill göra slut.
Jämte otrohet skulle jag nog tro att det ändå är en av de vanligaste orsakerna till mord. Det verkar som om denne MGM varit singel ett bra tag innan han träffade BO. Man undrar ju hur de som är nära honom upplevt honom genom åren.
Citera
2026-08-07, 00:09
Medlem
Citat:
Vet man varför BOs barn dök upp i stugan? Visste MGM att barnen skulle dyka upp?

Nej, din gissning är så god som min. Några alternativ:

BO har ”larmat” till anhöriga, sagt att hon är rädd för MGM. Barnet ger sig dit. Under tiden eskalerar situationen och TN går loco.

Barnet/närmsta familjen tycker TN är obehaglig, kanske visat det vid tidigare tillfällen, eller att mamma sagt det. När hon inte svarar (hon kanske alltid svarar snabbt) på några timmar blir dom oroliga (min gissning då är att dom skulle haft någon form av planerad kontakt per telefon eller så som hon uteblir från utan att säga något, för jag tror inte man åker dit i panik/så slumpmässigt bara för att mamma inte svarat på några timmar - är ändå ett visst projekt att ta sig dit).

Barnet hade planerat att besöka ön sedan innan och kom dit enligt plan. Tycker personligen denna är för slumpmässig för att vara trolig. Tror att förhållandet präglats av instabilitet och att barn till dom vet om det. Man kanske haft anledning att ana att TN kunde vara våldsam, till exempel. Reagerar då på småsaker och blir lätt oroad när dom är på tu man hand.

Fyll på.
Citera
2026-08-07, 00:11
Medlem
Citat:
Läs några av de tidigare sidorna här om du har lust. TN har visat mycket ocharmiga för att inte säga narcissistiska drag i en tvist med ett ex som en mycket duktig användare har grävt fram. Kort beskrivet skulle man väl kunna ana att Thompa inte är en person som är så sugen på att erkänna sig besegrad på det sättet. Han var nog beredd att försöka komma undan det där.

Enligt P4 Stockholm befinner sig den misstänkta mannen just nu på rättsmedicinalverket. Där ska skador som han själv tros ha ådragit sig utredas.

– Han genomfår en kroppsundersökning så får vi se hur allvariga hans skador är och vilken betydelse de har i detta sammanhang, säger hon.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pojkvannen-i-forhor-han--gor-vissa-medgivanden/

Att han ådragit sig skador på sig själv tycker jag motsäger narcissist-hypotesen.
Citera
2026-08-07, 00:11
Medlem
Citat:
Läs några av de tidigare sidorna här om du har lust. TN har visat mycket ocharmiga för att inte säga narcissistiska drag i en tvist med ett ex som en mycket duktig användare har grävt fram. Kort beskrivet skulle man väl kunna ana att Thompa inte är en person som är så sugen på att erkänna sig besegrad på det sättet. Han var nog beredd att försöka komma undan det där.
Ja jag läste det, han verkar vara ett riktigt ärkesvin! Så jävla skönt att han kommer få sitta inne nu! Ser fram emot fup! Knäpp på näsan till alla er som envist förnekat att det skulle vara TN och velat dumförklara oss med olika egenpåhittade analyser , Mr Fold till exempel!!
Citera
2026-08-07, 00:12
Medlem
Citat:

Enligt P4 Stockholm befinner sig den misstänkta mannen just nu på rättsmedicinalverket. Där ska skador som han själv tros ha ådragit sig utredas.

– Han genomfår en kroppsundersökning så får vi se hur allvariga hans skador är och vilken betydelse de har i detta sammanhang, säger hon.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pojkvannen-i-forhor-han--gor-vissa-medgivanden/

Att han ådragit sig skador på sig själv tycker jag motsäger narcissist-hypotesen.

Tycker inte jag. Nästan tvärtom. Han vill vända narrativet, det ska vara honom det är synd om så att säga.
Citera
2026-08-07, 00:14
Medlem
Citat:
Tycker inte jag. Nästan tvärtom. Han vill vända narrativet, det ska vara honom det är synd om så att säga.

En narcissist blir farlig både för sig själv och andra när denne FÖRLORAR.
Citera
2026-08-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Jämte otrohet skulle jag nog tro att det ändå är en av de vanligaste orsakerna till mord. Det verkar som om denne MGM varit singel ett bra tag innan han träffade BO. Man undrar ju hur de som är nära honom upplevt honom genom åren.
Fast inte gör man slut ute på landet? Isåfall låter det som en spontan reaktion på något annat?
Citera
2026-08-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det stod att hon var svårt skadad när hon hittades och när polisen kom var hon död! Usch det är så hemskt alltihopa! Fattar inte hur TN kan beröva en annan människa ett helt liv?? Varför ringde han inte 112 direkt ??

Exakt! Att han inte larmade, försökte gömma sig och sedan simma från polisen stärker teorierna baserade på narcissism eller annan kluster-b störning. Antisociala tendenser hur som.

Han kanske inte är straffad sedan tidigare men det betyder inte nödvändigtsvis att han skadar någon allvarligt första gången eller på andra sätt tillskansat sig på andras bekostnad, på arbetsplatsen tex.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Kanske ändå en del av motivet? I kombination med andra faktorer (t ex problem att hantera ett avvisande?)

Angående pengar/status i form av boende mm:
Kanske: "mycket vill ha mer"?

Undrar verkligen: Var det en akut eller planerad (överlagd) handling?

Med ovan nämnt är det självklart en trigger att hon är överlägsen ekonomiskt kanske även intellektuellt. Svår att manipulera eller påverka så som han gjorde i hyrestvisten. Initialt lockas han av statusen men känner hur kontrollen glider ur händerna efter nyförälskelsen lagt sig och masken börjar spricka.

Det måste nästan ha varit en impulshandling, jag kan inte se planeringen i detta. Kajaken har troligen varit där som fritidsgrej, hyrkajak eller legat på stranden borde vara låg stöldfrekvens där ute.. Dvs orelaterad till gärningen.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-07 kl. 00:18.
Citera
2026-08-07, 00:16
Medlem
Citat:
Jag vet för lite om narcissism för att kunna se logiken i det. Du kanske har rätt
Citera
2026-08-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Exakt! Att han inte larmade, försökte gömma sig och sedan simma från polisen stärker teorierna baserade på narcissism eller annan kluster-b störning. Antisociala tendenser hur som.

Han kanske inte är straffad sedan tidigare men det betyder inte nödvändigtsvis att han skadar någon allvarligt första gången eller på andra sätt tillskansat sig på andras bekostnad, på arbetsplatsen tex.
Det sägs ju att narcissister är överrepresenterade i chefsroller och dylikt. Vilket han enl uppgift haft. Vilket BO oxå haft iofs (ingen skugga över henne, må hon vila i frid)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in