2026-08-06, 23:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ok. När du ställer den frågan, då blir det tydligt att du inte är insatt i hur sjövägsreglerna fungerar.

Regel 13 påverkas inte av regel 9.
Regel 9 påverkas inte av regel 13.

Det finns inget undantag här.

Den uppmärksamme kan då konstatera att det kan uppfattas som att det kan uppstå en konflikt här med en annan, tredje regel. Men den konflikten upplöses då av ytterligare en annan regel. De flesta uppmärksammar aldrig detta, eftersom det blir en helt naturlig situation att den lilla båten flyttar sig för att inte hindra den stora. Men strikt juridiskt uppstår här en liten konflikt som också då har en liten paragraf som löser upp. Dessa regler är mycket väl genomtänkta och det är inget man lär sig allt om på e liten stund.

För den som är väl insatt i regelverket i praktiken är den konflikten ganska lätt att inse.

Jag ska ge ledtråden att den fjärde regeln som löser upp konflikten är regel 8. Nu ska vi se vilka i tråden som har huvudet på skaft nog för att identifiera denna lilla konflikt som så fint löses upp av regel 8.

Jag tror inte att jag sagt att han ska dömas, för då borde jag också ha sagt vad han ska döms för, däremot har jag nog gått så långt att jag sagt att jag anser pappan ha ett större ansvar för det inträffade än skeppets kapten. Givet vad vi fått veta så här långt, och det står jag fortfarande för.

Då lutar jag mig i första hand emot kombinationen av regel 5 samt regel 8 och regel 9. Min uppfattnig är att han aldrig borde legat i farleden på det viset och därmed brustit i regel 9 samt att han då också brustit i regel 5 och därför inte heller agerat enligt regel 9 när skeppet närmade sig, plus att han brustit i regel 8 till följd av att han brast i regel 5.

Skeppet kan ha brustit i regel 5 och därmed också i regel 13, vilket sannolikt hade resulterat i att skeppet påkallat uppmärksamhet genom att tuta, vilket sannolikt resulterat i att snipan flyttat på sig.
Frågan här handlar om hur det var med sikten. Om sikten var sådana att skeppet kunde ha sett snipan i god tid, då blir ansvarsfödelningen mer jämn, men snipan går inte utan ansvar.

För märk väl, återigen, om fartygen inte var i sikte av varandra, DÅ gäller INTE regel 13! Och det är vad jag utgått ifrån när jag så pass kategoriskt sagt att det större ansvaret ligger på pappan. Det här är det mååååånga i tråden som inte fattat.

Allt ovanstående är utifrån min uppfattning kring omständigheterna. Jag påstår INTE ATT det var si eller så, jag säger att OM det var si och så.

Du har en ytterst märklig tolkning av reglerna. "Vi såg inte snipan och då gäller inte regel 13."
Så funkar det ju inte. Sen kan du skrota regel 9 då det inte är trångt på platsen. Det är fortfarande kaptenen som har det största ansvaret då det är värre att inte ha uppsikt rakt framför sig än bakåt under färd.
Citera
2026-08-06, 23:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men han skulle ju ha varit uppfödd där, även om han bodde i Stockholm nu.Vet inte om jag har fattat rätt.Man undrar lite om han har tagit med sig båten från Stockholm eller om han hade den där nere,kanske hos sin bror tex.
Båten har tidigare ägts av hans föräldrar, om det fortfarande är så tror jag inte är fastslaget.
Det verkar osannolikt att man tuffar fram och tillbaka till Stockholm med den, anser jag.
Citera
2026-08-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Men vi kan väl vara överens om att samarbetet inte varit så där jättebra på bryggan.

Jag har ingen aning om hur samarbetet på bryggan var mellan kapten och lots.

Varför har du uppfattningen att samarbetet inte var sådär jättebra?

Om nu lotsen var aktiv kanske det var ett mycket bra samarbete, tänker jag. Om han varit mer tyst hade man börjat fundera på det, tänker jag.
Citera
2026-08-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du har en ytterst märklig tolkning av reglerna. "Vi såg inte snipan och då gäller inte regel 13."
Så funkar det ju inte. Sen kan du skrota regel 9 då det inte är trångt på platsen. Det är fortfarande kaptenen som har det största ansvaret då det är värre att inte ha uppsikt rakt framför sig än bakåt under färd.

Kan du vänligen citera och fetstila i MITT inlägg exakt var jag skrev orden som du försöker ge sken av att du citerar, nämligen: "Vi såg inte snipan och då gäller inte regel 13."

Om du inte kan det så kan du ta din sorgliga ärthjärna som fortfarande inte fattat någonting och dra åt helvete. Ha det så skoj!
Citera
2026-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
När förväntas dom i tingsrätten, om ett år?

Det förväntas ingenting förrän det går till åtal, om det gör det.
Citera
2026-08-06, 23:43
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hur samarbetet på bryggan var mellan kapten och lots.

Varför har du uppfattningen att samarbetet inte var sådär jättebra?

Om nu lotsen var aktiv kanske det var ett mycket bra samarbete, tänker jag. Om han varit mer tyst hade man börjat fundera på det, tänker jag.
Ja vi får se vad utredningen kommer fram till. Min uppfattning så långt är att mycket har gått fel på fartyget.
Citera
2026-08-06, 23:52
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ja vi får se vad utredningen kommer fram till. Min uppfattning så långt är att mycket har gått fel på fartyget.
Att endast kaptenen och lotsen befunnit sig på bryggan säger ju att utkik saknats. Det är INTE lotsens uppgift att agera utkik, om han ens har tillåtelse att agera som det enligt reglerna.

Kanske därav åklagarens misstankar gällande lotsen?
Citera
2026-08-06, 23:54
Medlem
.

Alltså , det här är väldigt enkelt.

Alla troll som ska stoppa sina ord i min mun, skriva allt möjligt trams inom citat-tecken och försöka tillskriva mig allt möjligt trams på det viset.

Om trollen inte kan citera mina inlägg och fetstila det trollen vill kommentera som jag de facto har skrivit, ja

då vet vi

då ljuger trollen.

Det är likadant i stort sett varje gång troll sitter och binder halmgubbar.

Regel 13 gäller när fartygen är i sikte av varandra. Att pappan inte förmådde vrida på huvudet och faktiskt se fartyget, förtar inte regeln. Det verkar som en del troll tror att det skulle vara så eller att jag skulle tro att det skulle vara så. Det visar bara på trollens oförmåga att förstå sjövägsreglerna och att föra en intellektuell diskussion.

För så är det, om inte fartygen var i sikte av varandra, det vill säga att de inte KUNDE se varandra med blotta ögat, även om de hade ansträngt sig och tittat (glasögon och kikare räknas in i "med blotta ögat") så gäller inte regel 13. Det är märkligt att det fortfarande finns de som inte förstått detta vid det här laget i tråden.

Nu verkar mer och mer luta åt att det inte var så begränsar sikt vid det här tillfället. Inte ett enda belägg har framkommit för att det skulla ha vräkt ner vid tidpunkten. Tvärtom verkar belägg för motsasten komma, som bild från övervakningskamera i närheten. Kommentaren från paret som räddade sonen och pappan om att regnet och mörkret kom strax efter räddningen.

Därför ska det bli intressant att framöver få ta del av både skeppets och snipans förklaring till varför de inte sett varandra, någon av dem. För det tar jag för givet att båda hävdar. Fartyget har ju sagt att de inte märkt något, har vi fått veta, så där får vi väl anta att det ryms att de sagt att de inte sett snipan alls.

Men det hade ju varit riktigt uppseendeväckande om skeppets kapten och lots berättat att de har sett snipan, att de har gått på en kurs vid sidan av snipa, och då också uttalat eller underförstått menar att snipan har svängt in framför fartyget. Det är ju en möjlig förklaring från skeppets sida. Men den rimmar illa med åklagarens uttalanden om att regeln för nedsatt sikt kan komma att bli aktuell.
Citera
2026-08-07, 00:03
Medlem
Citat:

Min uppfattning är att en sak kan ha gått fel på fartyget, utkik.
OM det var nedsatt sikt, så kan även farten diskuteras. Men oklart då vad som räknas som säker fart och varför.

Att fartyget körde över snipan betyder inte att fler fel har begåtts än att de saknade utkik. Det var utkiken som skulle ha förhindrat den olyckan. Fartyget kan ha brutit emot regel 13 m.fl., men det är då en direkt följd av felet att inte ha utkik. Jag skiljer alltså nu på vilka fel som kan ha begåtts och vilka brott som kan ha begåtts till följd av de felen.

Min uppfattning är att flera saker har gått fel på snipan.
Ingen flytväst på dottern och mamman.
Ingen utkik.
Köra mitt i den delen av farleden där de stor fartygen går. (Särskilt utan att hålla utkik).

Här tar jag nu inte upp det eventuella brottet från snipans sida att undvika kollision, vilket är en regel snipan kan ha brutit emot, men det är precis som ovan för fartyget, en direkt konsekvens av felet att inte ha utkik. Alltså ett brott men till följd av ett indirekt fel ombord.
Citera
2026-08-07, 00:14
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det förväntas ingenting förrän det går till åtal, om det gör det.
Så det förväntas inte gå till åtal?
Citera
2026-08-07, 00:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har åklagaren verkligen sagt detta? I pressmeddelandet skrev han väl att han inte kommer dra pappan inför domstol oavsett vad utredningen kommer fram till?
Citat:

Det är också därför det är extra märkligt att åklagaren säger att snipans kapten inte är misstänkt för brott.

Citat:
Ja, nåt jävligt märkligt med det där är det i alla fall.
Citera
2026-08-07, 00:27
Medlem
Citat:

Vad har du för uppfattning om vad som kan ha gått snett? Vad finns för rimliga scenario och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in