2026-08-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det finns mängder med exempel på fuskande professorer eller akademiker, liksom inget direkt ovanligt...
Men JAAAAAAA!! där dök det upp en svart professor.....)eller kvinna eller muslim eller annat misshagligt i div hattefnattar på flashback)
DÅ ska det minsann markeras.

Detta hör inte hemma under jämställdhet och diskriminering.
Det handlar mer om att varje gång ni vänsterskadade människor försöker lyfta fram en svartskalle eller nån ful kärring som en lyckad professor, läkare, pilot, VD, osv., (och alltid trycker ner det i halsen på oss rationella människor) visar de sig vara okvalificerade och en skyltdocka för er idiotiska woke-ideologi. Självklart ska detta markeras.

Istället för att gråta och stampa i marken som ett litet barn när ni blir påkomna kan ni 1) sluta upp med DEI, eller 2) hitta en bättre skyltdocka. Om detta är den absolut mest kvalificerade människan som ni lyckas handplocka från hela ert vänsterpolitiska umgänge för att kunna ”äga alla hattefnattar”, vad säger det om er övriga, medelmåttiga ideologiska anhängare?
Citera
2026-08-06, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgnJohn
Det handlar mer om att varje gång ni vänsterskadade människor försöker lyfta fram en svartskalle eller nån ful kärring som en lyckad professor, läkare, pilot, VD, osv., (och alltid trycker ner det i halsen på oss rationella människor) visar de sig vara okvalificerade och en skyltdocka för er idiotiska woke-ideologi. Självklart ska detta markeras.

Istället för att gråta och stampa i marken som ett litet barn när ni blir påkomna kan ni 1) sluta upp med DEI, eller 2) hitta en bättre skyltdocka. Om detta är den absolut mest kvalificerade människan som ni lyckas handplocka från hela ert vänsterpolitiska umgänge för att kunna ”äga alla hattefnattar”, vad säger det om er övriga, medelmåttiga ideologiska anhängare?

Aha du så rationalitet är alltså åsikten att ingen svart eller kvinna kan bli professor eller duglig överhuvudtaget?
ja du, det luktar ju "ras...ursäkta -tionalitet långa vägar.

Pga feminism och aktivt arbete med att lyfta kivnnor genom div glastak av diskriminering så har vi fått mängder med kvinnliga professorer i världen. Väldigt många dugliga och en del mindre så...ungefär samma som för manliga professorer....
Pga antirasism och aktivt arbete för att lyfta upp svarta från div diskriminering och/ eller fattigdom m.m. så har ex. nu USA även fått professorer med annan hudfärg än vit. Wow du....

Här är en slita på några svarta, välrenommerade professorer i USA:

Sylvester James Gates Jr. – Teoretisk fysiker och professor vid University of Maryland. Känd för sin forskning om strängteori och för att ha tilldelats National Medal of Science.
Mae Jemison – Läkare, ingenjör och före detta NASA-astronaut (första svarta kvinnan i rymden). Hon har haft professorskap vid Dartmouth College och Cornell University.Timnit Gebru – Datavetare fokuserad på AI-etik. Hon har arbetat som forskare vid Stanford University och grundat Distributed Artificial Intelligence Research Institute (DAIR).
William A. Darity Jr. – Professor i offentlig politik, afrikanska studier och ekonomi vid Duke University. Ledande expert på ekonomisk ojämlikhet och skadestånd (reparations).
Condoleezza Rice – Professor i statsvetenskap och global affärsverksamhet vid Stanford University. Tidigare utrikesminister i USA.
Cornel West – Professor i filosofi och kristen praxis vid Union Theological Seminary. Känd för sin samhällskritik och böcker om ras och demokrati.
Henry Louis Gates Jr. – Professor och ledare för Hutchins Center för afrikansk och afrikansk-amerikansk forskning vid Harvard University. Känd litteraturkritiker och filmskapare.
Kimberlé Crenshaw – Professor i juridik vid UCLA School of Law och Columbia Law School. Hon är grundaren av teorin om intersektionalitet.

Fuskare hela högen eller hur...
Citera
2026-08-07, 00:24
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Journalisten Jack Grove, som undersökte anklagelserna om plagiat mot Cambridge-professorn Jason Arday, blev kontaktad av polis som uppmanade honom att lämna Arday ifred

Journalisten Jason Grove på The Times Higher Education, undersökte anklagelserna om plagiat som riktats mot Jason Arday, tidigare professor i utbildnings-sociologi vid Cambridge University, och kontaktade därför Arday.

I tre mejl som skickades under loppet av två månader frågade Grove Arday om misstankarna om plagiat, om märkligheter i hans cv samt om hans påståenden om olika löparprestationer, bland annat att han ska ha sprungit nära 1 000 kilometer på sex dagar.

Senare sammanställde Grove en längre rapport om anklagelserna mot Arday som han lämnade in till University of Cambridge university och Liverpool John Moores University, som utfärdat Ardays examen. I samband med det kontaktade Grove åter Araday för att låta honom bemöta anklagelserna.

Källa: https://bulletin.nu/journalist-undersokte-arday-utreddes-av-polis

Det här är inget som förvånar längre, men det är ett fullständigt absurt fall. Jag skrattade högt för mig själv när jag läste det här i artikeln:

Citat:
”När jag ringde tillbaka förklarade polismannen att en anmälan hade gjorts mot mig som rörde University of Cambridge-professoren Jason Arday, men att ärendet nu var avslutat. Men det var viktigt, förklarade polismannen, att jag inte kontaktade honom igen, eftersom det påverkade hans psykiska hälsa.
Citera
2026-08-07, 01:38
Medlem
Q-Trons avatar
Här ses Arday i en intervju från 2025, där den intervjuande tokkärringen verkar befinna sig i ett lyckorus över att få ösa beröm över plagiatören:

https://youtu.be/nPx6jhhpirY
Citera
2026-08-07, 07:21
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hmmmm uuuuuuuuundrar varför just den här Snubben är så relevant för er

Det har till största delen att göra med vilka ämnen han studerade.
Citera
2026-08-07, 08:31
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Min brors kusin,

Jag är forskare och disputerad doktor och numera docent men så fort man hör talas om någon Wunder Kind som marscherar upp till högsta universitetspositioner på ingen tid alls, så ringer alla plagitaklockar med högsta ljud. Det är helt enkelt svårt och mödosamt att ta sig till en sådan hög position så snabbt. Det tar hur lång tid som helst (nästan).

Så här brukar tågordning vara:

Forskarutbildning och att doktorera för grundläggande forskarbehörighet tar minst 4-5 år. Han ska ha disputerat 2015 vid 26 år ålder. Detär möjligt om man är motiverad och skicklig, men eftersom han påstås ha autism med mera, så kan det möjligen funka om han läser teoretisk fysik men inte ett så inkännande ämne som sociologi.

Att sedan ta sig från doktorssteget till docent ska innebära lika stor forskningsinsats som doktorerander, dvs 4-5 års arbete. Alltså docent vid tidigast 30-31 års ålder. Kanske möjligt men sannolikt inte.

Att därefter ta sig från docent till professor är motsvarande minst lika långt, alltså 4-5 år + att du ska har gjort avgörande forskningsbidrag, och så ska du ha gått förbi andra meriterade docenter och blivit tilldelad en professur. Nota bene - du kanske då kämpar i en ansökan mot de som redan varit docenter i 20 års tid. Han blev professor 2021, alltså vid 31 års ålder, så här har det gått alltför fort, från doktor till professor på 6 år. Sådan händer bara inte.

Dessutom professor i sociologi och sociologer finns det hur många som helst som sannolikt gjort bättre forskning än han vid 31 års ålder.

Så har ringer fusk-, fejk- och snabbspårs-alarmklockorna på högsta nivå!

Eller så har de någon hitte-på-professorstitel i England så det är mer som som en medalj eller uppmuntran, men inte det vi kallar professor på ett universitet.

Jag har faktiskt jobbat inom universitetsvärlden hela mitt yrkesverksamma liv så jag känner i stort till vägen till att bli professor.

Men det roliga är ju att ju mer dom undersöker honom, desto mer underligheter och vansinniga påståenden hittar dom....

Det lär ju rulla några huvuden på Cambridge nu....
Citera
2026-08-07, 09:06
Medlem
Min brors kusins avatar
Från Daily Mail, en skvaller tidning som Expressen och Aftonbladet bara kan drömma om att komma upp i samma klass

https://www.dailymail.com/news/article-16035019/Labour-scandal-woke-dogma.html
Citera
2026-08-07, 09:19
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
Här ses Arday i en intervju från 2025, där den intervjuande tokkärringen verkar befinna sig i ett lyckorus över att få ösa beröm över plagiatören:

https://youtu.be/nPx6jhhpirY

Den dyrkande bruden Kristi Piehl is an Emmy Award-winning journalist.

Ställer ledande frågor och bekräftar allt han säger med stor beundran. En bedrift i sig. En vandrande woke klichee´
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-07 kl. 09:25.
Citera
2026-08-07, 11:37
Medlem
glockenreins avatar
Haha läste om snubben tidigare i veckan. Jäkligt weird att allt kunnat passera obemärkt så länge men är väl för att woke-tardsen inte velat se att deras poster boy inte passat deras ideologi.
Citera
2026-08-07, 11:39
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Den dyrkande bruden Kristi Piehl is an Emmy Award-winning journalist.

Ställer ledande frågor och bekräftar allt han säger med stor beundran. En bedrift i sig. En vandrande woke klichee´

haha, redan innan det gått 30 sekunder säger hon "it's almost like, fake".

Hon skulle ha följt sin instinkt.
Citera
2026-08-07, 11:48
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Jag har faktiskt jobbat inom universitetsvärlden hela mitt yrkesverksamma liv så jag känner i stort till vägen till att bli professor.

Men det roliga är ju att ju mer dom undersöker honom, desto mer underligheter och vansinniga påståenden hittar dom....

Det lär ju rulla några huvuden på Cambridge nu....

Hejsan igen,
Ja men då känner du precis som jag att här ligger en hel kennel begraven.

Om jag översätter till vår svenska universitetsvärld så kan jag känna att det finns likheter i hur både ansökningar till nya positioner, eller till att söka forskningsanslag, behandlar.

Jag är inom ett ämne som har extremt låga eller inga anslag alls, så det blir mest arbete för mig i "undervisningsgalären" medan mina kollegor som vill undersöka samtida wokeämnen håvar in miljonanslag för sina i mitt tycke mycket både mediokra ämnesval och taffliga forskningshistorik.

Allt gott!
Citera
2026-08-07, 12:59
Medlem
1. Vilken i stort sett osannolik historia om att ha sprungit 30 maraton på 35 dagar (några med ett brutet ben), samlat in 50 miljoner kronor till välgörenhet, inte kunnat tala innan 11 års ålder osv. m.m. Münchhausen har nämnts i tråden, helt rätt! Lite hybris också, kanske? Och vilken poster-boy med hair extensions en bit nedanför midjan (!)

2. Strikt akademiskt, som påpekats i tråden ovan, är det ganska otroligt att bli Prof vid den åldern. Man kanske kan bli det på Mitthögskolan i Härnösand, men i Cambridge... Hans doktorsavhandling har kritiserats för plagiat. Frågan är hur hans CV i stort kunde göra honom till Prof? Hans lista med publikationer är inte imponerande, han har inte undervisat speciellt mycket.

3. Till och med The Guardian som anses ganska liberala har uppmärksammat fallet. Bl. a.:

https://www.theguardian.com/uk-news/2026/aug/06/jason-arday-cambridge-dons-demand-accountability-grotesque-racism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in