2026-08-06, 20:58
Medlem
OliverCromwells avatar
Valdeltagandet gick ner i förra valet (2022).

Kommer valdeltagandet att gå ner ytterligare i år?
Citera
2026-08-06, 21:07
Medlem
Flatulistens avatar
Det lär vi se efter valet?
Citera
2026-08-06, 21:22
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Det svåra blir att få landsbygdens söner och döttrar att taga sin häst och vagn till valstugorna. Det var sant för 100 år sedan och det är lika sant nu.
Citera
2026-08-06, 21:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Ja, det tror jag. För varje år som går tröttnar fler och fler på inkompetenta politiker. Att boomers - som jag inbillar mig röstar och alltid röstat i stort omfång - börjat lägga näsan i vädret alltmer frekvent spelar också in.
Citera
2026-08-06, 21:38
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Sistagångsröstare, boomers, kan ha oväntad överrasknings-kryssning med Karon på StyX.

Högt valdeltagande borde ändå vara säkrat genom de stora nya väljargrupper som tillkommer i detta riksdagsval.

Förstagångsväljare, är fler än någonsin. Valet år 2026 är ett rekordår för högsta volym av dessa.

Nyblivna svenskar. De som ankom Sverige storinvandringsåret 2015 har nu svenska pass och rösträtt i riksdagsval.
Citera
2026-08-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd

Nyblivna svenskar. De som ankom Sverige storinvandringsåret 2015 har nu svenska pass och rösträtt i riksdagsval.

Just på grund av den aspekten ska det bli väldigt intressant att följa hur det går för nyans. Börjar dom närma sig 1% så hoppas jag på inbördeskrig.
Citera
2026-08-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Just på grund av den aspekten ska det bli väldigt intressant att följa hur det går för nyans. Börjar dom närma sig 1% så hoppas jag på inbördeskrig.

Finns inte på kartan att de når 1% på riksnivå (de är överspelade) särskilt då de lägger nästan allt krut på kommunalvalen i år (enligt Yuksel) Detta för att bygga en starkare bas/grund inför 2030

Personligen tror jag att valdeltagandet ökar något iallafall. Det blev köer och problem här och där 2022, för att folk var ovana vid det nya systemet med valbås etc (det är väl en anledning till att det minskade) Från AI (källa: Valmyndigheten)

Citat:
Ja, det uppstod flera logistiska och praktiska problem under riksdagsvalet 2022, främst kopplat till nya lagregler för valhemligheten och felaktig hantering av valsedlar

Långa köer och väntetider: En ny lag krävde att valsedelsställen skulle skärmas av helt för att skydda valhemligheten. Detta skapade enorma flaskhalsar. På flera håll i landet fick väljare köa i timmar, och vissa vallokaler tvingades hålla öppet långt efter den officiella stängningstiden klockan 20:00 för att släppa in alla som väntade.

Folk har väl lärt sig nu (hoppas man) alternativt att de går jättetidigt på morgonen (eller förtidsröstar)
Citera
2026-08-07, 08:30
Medlem
Det är ganska enkelt att förutse att valdeltagandet ska sjunka igen. Sveriges befolkning ökar genom invandring, samtidigt som statistiken visar att valdeltagandet är lägre i många områden där en stor andel utrikes födda bor.
Citera
2026-08-07, 13:44
Medlem
Tycker det känns ovanligt svårt i år att veta vad man vill rösta på, känner inte att något parti är värt min röst. Får väl bli att gå på det minst dåliga...
Citera
2026-08-07, 15:23
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Jag tror inte det; jag tror på att ganska högt valdeltagande faktiskt. Det beror på att det är många vänsterväljare som kanske lät bli att rösta förra valet eftersom de var besvikna på den socialdemokratiska regeringen som ju satt med en borgerlig majoritet i riksdagen. Nu har man sett hur Tidölagsregeringen fungerar och vänsterväljarna är ju knappast imponerande - så de röstar.

Sedan finns ju också fraktionen sossehatande väljare och det kommer också att vara motiverade att rösta även om de är besvikna på TidölagsRegeringen, men kanske röstar en del på alternativ för Sverige, medborgerligsamling och Örebro partiet.
Senast redigerad av Clodius 2026-08-07 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in