Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Att jag skrev att regel 13 gäller "framför" regel 4–18 är en sammanfattning av exakt det som står i lagtexten. Regel 13 inleds med "Oavsett". Om en regel ska tillämpas oavsett vad andra regler säger innebär det, i praktiken, att den har företräde i den aktuella situationen.
Man kan lätt tro det så som du skriver, att den har företräde, men företräde betyder att något annat står tillbaka, denna regeln skulle då träda före. Men så betyder det inte när det står "oavsett". Det betyder att den här regeln gäller oavsett den andra, inte framför den andra. Skillnaden är att den andra regeln inte påverkas, den står fast, samtidigt som denna regeln gäller oavsett den andra regeln. Inte framför den andra regeln. En skitsak kan tyckas, men inom juridiken är skillnaden som dag och natt.
I en situation där både regel 9 och regel 13 blir aktuell, betyder det att båda skeppen är skydliga att agera enligt sin respektive regel. Regel 13 gäller inte före regel 9, den gäller oavsett vad regel 9 säger. Men regel 9 gäller fortfarande också.
Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Jag har alltså inte ändrat innebörden, utan bara uttryckt den med andra ord.
Jaha, så du bytte ut ordet "FÖRETRÄDE" med det enligt dig synonyma ordet "OAVSETT" och därmed har inget ändrat innebörd

Förklaringe på skillnaden har du nog redan funnit ovan. Misstänker att du inte under några omständigheter kommer acceptera detta alldeles självklara. Trollens modus operandi tillåter inte det.

Vilken normat funtad människa som helst hade istället sagt - aha, då fattar jag.
Snacka om att du bekräftar allt jag skrev i mitt förr inlägg.