Zelenskyj instrueras att förbereda en "särskild sanktionsoperation" mot Ryssland
Kateryna Tysjtjenko — 6 augusti, 19:04
"President Volodymyr Zelenskyj har fått i uppdrag att utarbeta en plan för en särskild sanktionsoperation mot den ryska militärindustrin."
Källa : Zelenskyj på sociala medier
"Detaljer : Presidenten rapporterade att han höll ett samordningsmöte om "alla typer av sanktioner mot Ryssland på grund av kriget".
Zelenskyj kallade den viktigaste uppgiften att inte ge Ryssland tid att anpassa sig till restriktionerna. Han erinrade också om att varje rysk missil, varje drönare och de flesta andra typer av ryska vapen innehåller kritiska komponenter från andra länder.
Mötesdeltagarna diskuterade också "Rysslands användning av maskiner och teknologier som Moskva ligger en generation efter och säkerligen inte skulle kunna skapa på egen hand."
Direkt tal : "Jag instruerade att utarbeta en tydlig plan för en särskild sanktionsoperation, som avsevärt bör begränsa den ryska militärindustrin – specifika företag i de områden vi har identifierat. Var och en av deltagarna i mötet fick tydliga uppgifter. Jag förväntar mig fullständig implementering."
Mer att läsa i länk:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/08/06/8047620/
Utmärkt plan!
Håll i foliehattarna "kamrater".
Både här och där.
Mycket Iranskt och Nordkoreanskt skit i luften nu som exempel...