2026-08-06, 11:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kevlarparaply kanske skulle vara en grej.
Jag har väldigt svårt att se hur någonting på en pinne som inte väger massivt mycket skulle kunna skydda sig mot en drönare i handgranatsstorlek. Då hade vi kanske redan sett det mot handgranater.

En skyddsväst väger ju 5-10kg.

Men visst kommer det kommer uppfinningar för att skydda sig mot små drönare. Det är helt klart.
Citera
2026-08-06, 11:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag har väldigt svårt att se hur någonting på en pinne som inte väger massivt mycket skulle kunna skydda sig mot en drönare i handgranatsstorlek. Då hade vi kanske redan sett det mot handgranater.

En skyddsväst väger ju 5-10kg.

Men visst kommer det kommer uppfinningar för att skydda sig mot små drönare. Det är helt klart.

Jag tror att grejen med handgranater är att man inte vet när de sprängs, d.v.s om de sprängs i luften eller efter att de landat. Om alla handgranater sprängdes i luften skulle vi nog sett någon form av kevlar-airbag redan.
Citera
2026-08-06, 14:19
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
För att detta är systematiskt och har pågått under en längre tid.

https://www.hrw.org/report/2025/06/03/hunted-from-above/russias-use-of-drones-to-attack-civilians-in-kherson-ukraine

Såg ett ukrainskt TV-klipp som var ett par månader gammalt från Kherson som handlade om lokaltrafiken i staden. Flera bussar i staden har attackerats av drönare. Man ger sig medvetet på civilbefolkningen i staden. En befolkning man ansåg vara ryssar när staden var ockuperad i början av kriget.
Citera
2026-08-06, 14:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Såg ett ukrainskt TV-klipp som var ett par månader gammalt från Kherson som handlade om lokaltrafiken i staden. Flera bussar i staden har attackerats av drönare. Man ger sig medvetet på civilbefolkningen i staden. En befolkning man ansåg vara ryssar när staden var ockuperad i början av kriget.
Jo, jag vet. Det finns hundratals attacker av drönare i staden och Menea menar att Ukraina lägger värdefulla resurser på att sitta och leka ryssar i Kherson. Sedan lägga upp detta på ryssvänliga telegramsidor med en emoji.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_safari_(terror_campaign)
Citat:
The footage captured during the attacks on Ukrainian civilians are shared and celebrated on Russian social media channels. Research published by Zabrisky found that many of the drones are purchased through fundraisers organized by Russian civilians, and Russian soldiers share drone footage showcasing Ukrainian deaths online so that supporters of the fundraisers can see their "return on investment". Pop music is sometimes added to the footage.

Det är ändå smålustigt att ryssar hejar på ukrainarnas beteende på ryska sociala medier. Eller det kanske är ukrainare som gör det också.
Citera
2026-08-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej, det handlar inte om att inte lita på någonting, utan om att våga granska alla sidor kritiskt i stället för att blint köpa ett färdigt paket- oavsett vem som sätter det samman. Att vara källkritisk handlar ju just om att inte enbart förlita sig på en enda källa eller ett enda flöde, utan att jämföra information från flera håll, ställa sig frågan vem som tjänar på att uppgifterna sprids. I detta fall är det Ukraina och NATO och pro-ukrainare som tjänar på att denna uppgift sprids och får uppmärksamhet.
Många ryssar i Ukraina är ju psykopater, de dödar sina egna för nöjes skull.
Det här är bara typiskt ryssbetaende, inget nytt under solen.
Citera
2026-08-06, 16:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jo, jag vet. Det finns hundratals attacker av drönare i staden och Menea menar att Ukraina lägger värdefulla resurser på att sitta och leka ryssar i Kherson. Sedan lägga upp detta på ryssvänliga telegramsidor med en emoji.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_safari_(terror_campaign)

Även FN har tagit upp dessa attacker i Kherson. Det här var ingen engångsföreteelse utan det finns en systematik i detta. Det här har pågått under en ganska lång tid:

Citat:
UN Commission concludes that Russian armed forces’ drone attacks against civilians in Kherson Province amount to crimes against humanity of murder

"From July 2024, Russian forces have recurrently killed and injured civilians in an area stretching over more than 100 kilometres along the right bank of the Dnipro River in Kherson Province. The drone attacks have been widespread, systematic and conducted as part of a coordinated state policy, the report said."

"They are simply chasing and hunting civilians who are on their way to work or walking their dogs. They drop explosives from drones like it is a video game."

"The use of drones to target civilians and civilian objects is a violation of the fundamental principle of international humanitarian law, according to which attacks may only be directed at military objects. The evidence collected leaves no doubt that the perpetrators intended to carry out these acts. The Commission therefore concludes that Russian armed forces perpetrated the war crime of intentionally directing attacks against civilians in Kherson Province."

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2025/05/un-commission-concludes-russian-armed-forces-drone-attacks-against-civilians
Citat:
Ryska drönare slår till mot människor i Ukraina som åker buss, cyklar, går ut med hunden eller pratar med sina grannar. De riktade drönarattackerna mot civila har ökat kraftigt det senaste året, visar en ny rapport från FN-byrån OHCHR.

https://www.dn.se/varlden/ryska-dronarattacker-mot-civila-okar-kraftigt/
Citera
2026-08-06, 16:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_safari_(terror_campaign))

Det är ändå smålustigt att ryssar hejar på ukrainarnas beteende på ryska sociala medier. Eller det kanske är ukrainare som gör det också.

När man kallar det "human safari" så tänker jag på anklagelserna som har kommit efter belägringen av Sarajevo, där man menar att rika västerlänningar betalade pengar för att få skjuta civila i staden. Något som är bortom mitt förstånd att man skulle vilja göra. Finns det misstankar om liknande här tror du? Att rika personer betalar för att få döda människor i Ukraina?

Jag menar, den som styrde den här drönaren, värdesätter uppenbarligen inte människoliv alls. Så det kan lika gärna vara en välbärgad psykopat som betalat ryssarna för detta.
Citera
2026-08-06, 17:30
Medlem
Citat:
När man kallar det "human safari" så tänker jag på anklagelserna som har kommit efter belägringen av Sarajevo, där man menar att rika västerlänningar betalade pengar för att få skjuta civila i staden. Något som är bortom mitt förstånd att man skulle vilja göra. Finns det misstankar om liknande här tror du? Att rika personer betalar för att få döda människor i Ukraina?

Jag menar, den som styrde den här drönaren, värdesätter uppenbarligen inte människoliv alls. Så det kan lika gärna vara en välbärgad psykopat som betalat ryssarna för detta.

"Så det kan lika gärna vara en välbärgad psykopat som betalat ryssarna för detta."
Så vadå, är detta förmildrande omständigheter?
Citera
2026-08-06, 17:33
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
"Så det kan lika gärna vara en välbärgad psykopat som betalat ryssarna för detta."
Så vadå, är detta förmildrande omständigheter?

Nej, verkligen inte. Nästan värre, om det kan bli värre. Det var bara en spekulation av mig.
Citera
2026-08-06, 18:26
Medlem
Citat:
Det här klippet är färskt från Kherson. Ryssar har länge gett sig på civila i staden. Det här klippet är dock värre än flera andra. Ryssarna jagar en civil man som ber för sitt liv med en fiberoptisk drönare vid ett marknadsstånd i Kherson.

Vad har ni rysk älskare att säga om det här?

Varning för obehagligt material
https://funker530.com/video/human-safari-targets-street-vendor-

https://x.com/visegrad24/status/2084535422642712923/video/1

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2084608193645146204/video/1

https://www.euronews.com/my-europe/2026/08/04/shocking-video-shows-russian-drone-hunting-civilian-at-kherson-market
På andra ställen påstås denna film vara en rysk man vars son är i ryska armén och fadern attackeras av Ukraina, så vad fan gäller?
Citera
2026-08-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kherson evakuerades med civila vid den ryska reträtten. Flera tiotusentals Khersonbor valde att följa med ryska armén österut, men en del blev där, och det har ryssarna möjligen tolkat som förräderi.

Det är inte omöjligt att ryssar som ligger långt till höger hatar de som inte följde med i reträtten och visar dem att "om inte vi kan ha Kherson så ska ingen ha det bra där". Ryssarna har även attackerat FN-konvojer i området, vilket är bisarrt då de var en av de två stormakter som var starkast i startandet av FN.

Aha tack för informationen, det gör situationen väldigt komplex och svårt att egentligen veta vad som är sanning mitt i ett krig.
Citera
2026-08-06, 19:23
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
På andra ställen påstås denna film vara en rysk man vars son är i ryska armén och fadern attackeras av Ukraina, så vad fan gäller?

Vad är det för desinformation du försöker sprida? Det finns inga sådana uppgifter och attacken och platsen är bekräftad, det var Ryssland som återigen medvetet attackerade den civila befolkningen i Kherson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in