2026-08-06, 15:23
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vårat kravlösa samhälle har bäddat för det här. Sossarnas mantra om ”gör din plikt, kräv din rätt” är numera som bortblåst.
Citera
2026-08-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Samtidigt gnälls det att alla jobb försvinner. Inte så konstigt när man har en sådan inställning.

Ett företag existerar inte för din skull och för att du ska kunna köpa den nyaste Iphone. Företaget finns för att skapa så mycket värde och pengar som det bara går till ägarna. En anställd resurs ska konsumeras som på det vis som företaget själv väljer och distribuera sitt humankapital. Självklarheter.

Om nu lönen är så jäkla dålig - varför tacka ja från början.

Jobben började försvinna långt innan generation z kom till.

Nej, precis. Du har fattat att arbetaren bara är en resurs. Organisk massa som kan konsumeras efter företages tycke. Men då skall man ta mig fan inte heller klaga som företagsägare när arbetarna ser om sitt eget hus först o främst.
Företagsägare är inte Sverigevänliga.
Man håller på o pratar om patriotism och att man skall vara lojal mot Sverige och företaget man arbetar på.
Varför i helvete då?
Citera
2026-08-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Vårat kravlösa samhälle har bäddat för det här. Sossarnas mantra om ”gör din plikt, kräv din rätt” är numera som bortblåst.
Kravlöst, samt att man får i princip göra vad som helst i plugget.
Citera
2026-08-06, 15:57
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jättemånga ur den generationen jag träffat som verkar socialt bortkomna och frånvarande , tom blick , försvinner hellre i något viktigt scrollande i telefonen . Som om rullgardinen är ständigt nere.

Ströläser man lite rapporter så bekräftas bilden. Andelen som aldrig fullföljer en gymnasieutbildning närmar sig 20% , andra rapporter säger att Gen Z har sämre kognitiva färdigheter än alla andra äldre generationer.

Vad är det som händer, kan man fråga sig
Håller med, prata med några igår. Känns inte som man når fram riktigt eller att dom förstår att det är en livs levande människa dom har framför ögonen, som man kanske borde approacha lite annorlunda än en meme man scrollar förbi i mobilen.
Citera
2026-08-06, 16:16
Medlem
Jag tror att en stor del av problemen börjar i skolan och hemma. När jag gick i skolan var läxorna en självklar prioritet. Man gjorde dem innan man gjorde något annat. Skolan var vårt "jobb", där man förväntades arbeta under lektionerna och ha rast när det var rast.

Skolan lägger grunden för disciplin och arbetsvanor.

Föräldrarna förstärker eller försvagar den grunden hemma. Jag tror vi har i viss mån utvecklat en föräldrakultur där många vill ge sina barn allt och lösa deras problem, vilket försvagar den grunden. Vidare har lärare ingen reel auktoritet längre, och telefonerna förstör dagens ungdomar; de tar fokus från både undervisning och den sociala samvaron på rasterna.
Senast redigerad av S0urce 2026-08-06 kl. 16:18.
Citera
2026-08-06, 16:42
Medlem
Inkapabla tror jag inte, däremot är det ett observerbart och studerat fenomen att befolkningen över tid har en förändrad syn på att sjukanmäla sig fastän man inte är sjuk där yngre personer idag har en (som man medgivit i undersökningar då) mer accepterande syn och inställning till det.

Den inställning folk här uttrycker till ångest osv. vet jag inte om kag håller med om, psykiska bevär är väl sådant som kan göra en så dålig att man bör vara hemma med eller hur? Beror ångesten dessutom på jobbet kan det ju också vara arbetsmiljön som är ett problem bla. vilket ju är illa. Sedan tror jag att de som är under 40 har en sämre framtidstro än de som är över hade när de själva var yngre vilket kanske kan bidra. Vissa exempel i tråden är ju dock klart dålig arbetsmoral och inställning.
Citera
2026-08-06, 16:55
Medlem
Ännu en gnälltråd från generationen som fick allt serverat på ett silverfat.
Har nog aldrig funnits en mer gnällig och självgod generation än boomers och folk runt den åldern, de växte upp i den bästa perioden som har existerar på jorden och lyckades inom bara på en generation förstöra nästa hela världen åt alla efter ha levt hela deras liv med en silversked i munnen. Sen har de mage att klaga på de nyare generationerna som får leva med all skit som har skapat.

Sen inom jobb så är det alltid de äldre personerna på en arbetsplats som är dem som jobbar minst, visst så ÄLSKAR ni att vara på jobbet länge då oftast har inte äldre folk något liv utanför jobbet, och tror att bara för att man är på jobbet mycket så jobbar man hårt. Men fyfan va lite ni gör under dagen och jobbar ineffektivt, när man kommer till jobbet skall man ha kaffe under 30min, sen skall man jobba lite innan frukost som man har i över 30min. Sen är det jobb tills lunch (och lite fika där imellan) sedan efter lunch jobbar man ett litet tag till man måste ha fika igen så klart! Är ju en anledning att äldre medarbetare blir arga på nya arbetare som faktiskt jobbar hårt och bra, då det får dem att se lata ut.
Nya generationen föredrar att faktiskt jobba när man är på jobbet och inte bara bete sig som man är på dagis och inte gör något. Så ironiskt nog blir de utbrända lätt då dem inte gillar att stirra i väggen flera timmar om dagen medans alla de äldre medarbetarna står och gör allt annat än arbeta.
Citera
2026-08-06, 16:57
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jobben började försvinna långt innan generation z kom till.

Nej, precis. Du har fattat att arbetaren bara är en resurs. Organisk massa som kan konsumeras efter företages tycke. Men då skall man ta mig fan inte heller klaga som företagsägare när arbetarna ser om sitt eget hus först o främst.
Företagsägare är inte Sverigevänliga.
Man håller på o pratar om patriotism och att man skall vara lojal mot Sverige och företaget man arbetar på.
Varför i helvete då?

Eftersom det finns något som kallas för "lojalitetsprincipen" som alla anställda resurser måste rätta sig efter. Detta har prövats flertal ggr rättsligt och i en del fall så trumfar lojalitetsprincipen även grundlagen yttrandefriheten.
Citera
2026-08-06, 16:59
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Så näringslivet vet vad dom får men trotts detta så gnäller och gråter till media, politiker och forum menar du eller?

Ja perfekt Hahaha!

Jag är inte gen z men ni idioter förtjänar det här 😂

Sen vet jag att svenskt näringsliv är korrupta som fan och utnyttjar det här för att stödja invandring och importera billigare arbetskraft medans man målar "ett problem" för att rättfärdiga detta som egentligen kan lösas om dessa inte vore giriga jävla svin.

Folket ser vad ni gör men det roliga är hur politikerna kommer reagera du vet dom ni har manipulerat och lag miljoner på lobbying genom fabrikerade lögner?

Pappa staten kan också spela samma spel och snart kommer bältet.

Det handlar varken om korruption eller fabricerade lögner. Jag som chef har ett uppdrag att se till att företaget skapar värde och pengar till ägarna.

Om detta kan ske genom att förlägga arbeten utomlands och därmed halvera kostnaderna - då se jag inget problem med detta om allt annat vore lika.

För den lata generationen i Sverige ja vad ska det bli av dom om alla jobb flyttar utomlands? Ni får helt enkelt se till att visa er så värdefulla att ni är värda att anställa för en premie.

Lika bra att ni lär er den hårda vägen.
Citera
2026-08-06, 17:03
Medlem
Till deras försvar tror jag inte det är speciellt lätt att vara ung idag, framförallt psykosocialt sett. Många är existentiellt vilsna och har ingen drive. Sociala medier är definitivt medskyldiga men även den bild vi haft av utvecklingen i världen som i huvudsak positiv har fått sig en knäck. Alla bara väntar på nästa stora kris, var AI ska ta vägen etcetera. De som klarar att skärma av allt detta är de som klarar sig bra men alla är inte byggda så. Den unga hjärnan är ofta vidöppen för intryck och stämningar.
Citera
2026-08-06, 17:19
Medlem
Citat:
Hängde inte med vad du exakt menar med "importerats" men självklart är arbetsvillkor, anställningslagarna och lönerna en helt annan än i Sverige.

Som chef så är mitt uppdrag att se till att ägarna tjänar så mycket pengar som möjligt. Det görs bland annat att pressa lönerna. Sedan hela den biten med LAS och hur svårt det är att göra sig av med lata Z generationen som kräver 30K plus övertid, plus 6 veckors semester, plus senaste iphone, plus Macbook pro.

Ett exempel, i Bucharest kan vi kapa lönerna med hälften jämfört med Sverige och mycket mer än så om det är i en annan del av Rumänien. Mycket enklare att sparka personal, vilket de även känner till och arbetar hårdare för de vet att de kan förlora jobbet om de börjar ringa och sjukskriva sig bara för att.

Om dom kräver högre lön än du är villig att betala är det väl bara att du anställer någon annan eller?

Utför dom inte arbetet dom är anställda för kan du ju avskeda pga arbetsvägran.

Men de facto har reallönerna störtdykt och folk som tycker arbetsmoralen var mycket bättre för refererar alltid till en tid när villkoren för arbetare var mycket bättre än idag.
Citera
2026-08-06, 17:47
Avstängd
Citat:
Det handlar varken om korruption eller fabricerade lögner. Jag som chef har ett uppdrag att se till att företaget skapar värde och pengar till ägarna.

Om detta kan ske genom att förlägga arbeten utomlands och därmed halvera kostnaderna - då se jag inget problem med detta om allt annat vore lika.

För den lata generationen i Sverige ja vad ska det bli av dom om alla jobb flyttar utomlands? Ni får helt enkelt se till att visa er så värdefulla att ni är värda att anställa för en premie.

Lika bra att ni lär er den hårda vägen.
Självklart kan ni göra vad ni vill men ni idioter kommer sen och börjar gnälla och gråta att det går åt helvete för er

För att ni betalar for den billiga kvaliteten du vet den som "skapar värde och pengar till ägarna"

Giriga idioter som du ser bara det som finns framför näsan på er

Kan garantera att ni varken bryr er om hårda arbetare eller lata ni fabrikerar lögner och anställer HR som egentligen är hyrda lobbyister där man skapar problem "lagligt" som går runt anställnings lagarna och avtal för att filtrera bort dom mest lojala och hårt arbetande, där man manipulerar så att missnöjet gror och får folk att sluta.

Som man sen utnyttjar och säger "vi behöver invandring eller flytta verksamheten utomlands för att vi inte kan hitta kompetensen!"

Hycklande lögnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in