Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Alltså, är inte detta lite av nån slags fetisch? Att vissa kvinnor blir exhibitionister och njuter av att visa upp sig när de ammar? Så de söker sig till platser med väldigt mycket folk och ammar sitt barn i en sådan position att så många som möjligt kan se dem?
Ett annat exempel: jag passerade genom en av Sveriges största järnvägsstationer. Vid kanten av huvudleden, där precis alla resenärer passerar, är det en radda med kaféer. På en stol precis vid kanten av gången, vänd ut mot alla som passerar, sitter en mamma och ammar sitt barn!
Jag menar, om hon nu måste amma just då kunde hon valt en annan plats. Det finns betydligt diskretare platser än kaféer även på järnvägsstationer. Ett skötrum, till exempel. Och om hon nu måste amma på ett kafé kunde hon valt ett som inte låg precis vid gången. Om hon måste amma på just det kaféet kunde hon valt ett bord som var i andra änden av lokalen. Och om hon nu måste sitta vid just det bordet kunde hon åtminstone vänt sig bort från gången. Men istället gjorde hon precis allt för att så många som möjligt skulle se henne.
I det här fallet verkar det väldigt tydligt. En plats där det är extremt mycket folk, och där väljer hon just den plats där hon är allra mest exponerad.
(Förutom detta, är det inte väldigt dumt att amma sin bebis när man dessutom har en treåring med sig? Hur kan hon hålla koll på honom under tiden?)
Nej Magistern, det är ingen fetish.
Men jag har ju tänkt på detta med batikhäxorna;
deras sjuka förhållande till baaarn för ju tankarna till att deras naturliga roll som mammor inte har tillfredställts.
Hade de ammat riktiga barn i tillräcklig utsträckning hade de insett och känt det sjuka i att likställa barn med baaarn.
Inte en fetish men om något ett ställningstagande;
det här är vad bröst är till för,
inte för porrskadade eller andra med perversa intentioner.
Men, eftersom det är Magistern som skriver slog jag upp fetish och en äldre definition är tydligen "magisk, övernaturlig kraft" och det kan man säga att amning är.
Med magiskt, övernaturlig kraft, menar jag då att det lugnar ner vilken nödsituation som helst, kopplar väl till nåt rogivande center i barnets hjärna.
Jag hörde för länge sen om en estnisk familj som inte flydde över till Sverige eftersom de var rädda att bebisen skulle skrika och avslöja dem. Fullt förståeligt tänkte jag tills jag själv ammade, det hade säkerställt tystnad. Men, mamman var nog för stressad för att det skulle funka.