Citat:
Alltså, är inte detta lite av nån slags fetisch? Att vissa kvinnor blir exhibitionister och njuter av att visa upp sig när de ammar? Så de söker sig till platser med väldigt mycket folk och ammar sitt barn i en sådan position att så många som möjligt kan se dem?
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/amning-ifragasatt-vid-poolen-pa-parken-zoo/l781e30j
"Det var en av årets varmaste dagar.
Isabell Johansson, 40, åkte till Parken Zoo och badade med sönerna Viggo, 3, och Oliver, 1.
När hon klev ur vattnet och satte sig vid poolkanten för att amma minstingen kom en vakt fram och bad henne flytta sig.
– Jag blev ledsen, upprörd och besviken. Jag kände mig både stött och kränkt, säger Isabell".
"Rickard Sjödén, vd för Parken Zoo, säger att det inte finns ett generellt förbud mot att amma vid badet och att han pratat med badvakterna.
– I det här fallet bedömde de att det var mycket folk i poolen när kvinnan satt och ammade och därför bad de henne att flytta upp en bit, säger han".
OK att amma bland folk i en pool på ett utomhusbad eller ska man söka sig en annan lite mer avskiljd plats när man ammar?
"Det var en av årets varmaste dagar.
Isabell Johansson, 40, åkte till Parken Zoo och badade med sönerna Viggo, 3, och Oliver, 1.
När hon klev ur vattnet och satte sig vid poolkanten för att amma minstingen kom en vakt fram och bad henne flytta sig.
– Jag blev ledsen, upprörd och besviken. Jag kände mig både stött och kränkt, säger Isabell".
"Rickard Sjödén, vd för Parken Zoo, säger att det inte finns ett generellt förbud mot att amma vid badet och att han pratat med badvakterna.
– I det här fallet bedömde de att det var mycket folk i poolen när kvinnan satt och ammade och därför bad de henne att flytta upp en bit, säger han".
OK att amma bland folk i en pool på ett utomhusbad eller ska man söka sig en annan lite mer avskiljd plats när man ammar?
Ett annat exempel: jag passerade genom en av Sveriges största järnvägsstationer. Vid kanten av huvudleden, där precis alla resenärer passerar, är det en radda med kaféer. På en stol precis vid kanten av gången, vänd ut mot alla som passerar, sitter en mamma och ammar sitt barn!
Jag menar, om hon nu måste amma just då kunde hon valt en annan plats. Det finns betydligt diskretare platser än kaféer även på järnvägsstationer. Ett skötrum, till exempel. Och om hon nu måste amma på ett kafé kunde hon valt ett som inte låg precis vid gången. Om hon måste amma på just det kaféet kunde hon valt ett bord som var i andra änden av lokalen. Och om hon nu måste sitta vid just det bordet kunde hon åtminstone vänt sig bort från gången. Men istället gjorde hon precis allt för att så många som möjligt skulle se henne.
I det här fallet verkar det väldigt tydligt. En plats där det är extremt mycket folk, och där väljer hon just den plats där hon är allra mest exponerad.
(Förutom detta, är det inte väldigt dumt att amma sin bebis när man dessutom har en treåring med sig? Hur kan hon hålla koll på honom under tiden?)