2026-08-05, 20:16
Medlem
Skafferns avatar
Här är orsaken till snacket om krav på utgivningsbevis:
https://allmanhandling.se/2023/11/28/tingsratt-kritiseras-av-jo-for-felaktigt-besked-om-delar-av-handlingar/
Citera
2026-08-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy86
Förstår inte vart du har inhämtat din erfarenhet ifrån. Har inte märkt någon skillnad på innan och under semestertider när jag har begärt ut handlingar.. Vilken tingsrätt menar du inte lämnar ut förundersökningsprotokoll utan ugivningsbevis? Har du svaret i från den rätten?

Ett flertal, och jag har inte för avsikt att outa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Här är orsaken till snacket om krav på utgivningsbevis:
https://allmanhandling.se/2023/11/28/tingsratt-kritiseras-av-jo-for-felaktigt-besked-om-delar-av-handlingar/

Nej, det där är flera år sedan och handlade om elektroniska domstolsdokument. Det jag tar upp har skett den senaste månaden när förvånande nog även papperkopior krävt utgivningsbevis. Därför försökte jag styra upp så vi kunde försöka få ut Brattås imorgon fredag.

Det är för övrigt inte okej att gapa subba och troll till motdebattörer bara för att man har olika erfarenheter. Medlemmar i tråden uppförde sig lika illa när jag lade ner tid på att ta fram Gerds och Tors testamenten.

Vi delar ett stort intresse för detta gamla fall och kan väl åtminstone hålla god ton.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-08-06 kl. 00:46.
Citera
2026-08-06, 02:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Ett flertal, och jag har inte för avsikt att outa mig.

Nej, det där är flera år sedan och handlade om elektroniska domstolsdokument. Det jag tar upp har skett den senaste månaden när förvånande nog även papperkopior krävt utgivningsbevis. Därför försökte jag styra upp så vi kunde försöka få ut Brattås imorgon fredag.

Det är för övrigt inte okej att gapa subba och troll till motdebattörer bara för att man har olika erfarenheter. Medlemmar i tråden uppförde sig lika illa när jag lade ner tid på att ta fram Gerds och Tors testamenten.

Vi delar ett stort intresse för detta gamla fall och kan väl åtminstone hålla god ton.

Jag håller med om att "subba" och "troll" är tillmälen som inte hör hemma här. Dock verkar det jättekonstigt på vilken grund en domstol skulle kunna vägra utlämning av en offentlig handling. Är en handling offentlig så är den och ska då lämnas ut skyndsamt på begäran, alternativt att personen som begär att få sen får tillgång på annat vis, t ex sitta i ett besöksrum på domstolen/myndigheten. Att man kan vägra utlämning på elektroniskt medium beror på att det inte finns någon bestämmelse som tvingar till det.

Kräv formellt avslagsbeslut om någon tingsrätt vägrar utlämning även på papper och överklaga det!
Citera
2026-08-06, 04:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag håller med om att "subba" och "troll" är tillmälen som inte hör hemma här. Dock verkar det jättekonstigt på vilken grund en domstol skulle kunna vägra utlämning av en offentlig handling. Är en handling offentlig så är den och ska då lämnas ut skyndsamt på begäran, alternativt att personen som begär att få sen får tillgång på annat vis, t ex sitta i ett besöksrum på domstolen/myndigheten. Att man kan vägra utlämning på elektroniskt medium beror på att det inte finns någon bestämmelse som tvingar till det.

Kräv formellt avslagsbeslut om någon tingsrätt vägrar utlämning även på papper och överklaga det!
Går det att gissa att bevisläget är lite svagt om, och jag skriver om, tingsrätten konstrar med FUPen imorgon?

Brukar det inte vara så att polisen gärna delar ut FUPar elektroniskt där de tycker själva att de gjort en bra utredning och konstrar mer om det finns oklarheter i dem?
Citera
2026-08-06, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Så det krävs att flahsbackare går ihop och skaffar utgivningsbevis? Har inte flashback redan det?
Jag swishar gärna en slant

Kan du länka någon av trådarna hittar ingen

läste det här gamla inlägget
"Om du känner till polisens diarienummer kan du begära ut FUP hos dem. Det har jag själv gjort när tingsrätten bara ville skicka fysisk papperskopia mot avgift så fick jag den gratis digitalt från polisen."

sen var det nån som skrev om att scripta ett mail somefterfrågar sida 1-9 ,10-19 etc
eftersom9 sidor är gratis vet inte om det var ett förslag eller nåt som funkar

verkar som de uppdaterat:
Vid uppenbart missbruk av bestämmelsen om avgiftsfrihet är det möjligt att vid varje beställning ta betalt redan från och med den första sidan. Det innebär att avgiften för beställningar som omfattar en till tio sidor blir 50kr.

Nej, FB har inget utgivningsbevis.
Det vilar tydligen på den som publicerar här på FB.
Men det har man ju ändå gjort i åratal med offentlighetslagen i ryggen. Den har inte tagits bort, vad jag vet. Men undrar vad som har ändrats?

Jag skulle gärna dela med mig och köpa en FUP i ett sådant här intressant fall.
.
Citera
2026-08-06, 07:24
Medlem
Ibland när vissa tingsrätter inte är så pigga på att lämna ut en förundersökning till någon utan utgivningsbevis. Så brukar jag skicka ett mejl till krimfup, då laddar dem upp den på sin hemsida inom några dagar.
Citera
2026-08-06, 11:24
Medlem
Om vi fokuserar på Ångermanlands tingsrätt så lämnar den tingsrätten enbart ut papperskopior av detta och sina övriga FUP till personer utan utgivningsbevis. De tar betalt per sida.

Det är jättebra att Härnösand inte trilskas och avkräver utgivningsbevis för pappers-FUP.

Då kvarstår frågan om det finns intresserade medlemmar på plats i Härnösand imorgon eftermiddag som kan tänka sig att hämta ut FUP. Om åtal väcks som planerat kl.11 ska tingsrätten prioritera att sekretesspröva den under dagen eftersom undertecknad m fl har tryckt på. Det är ett uppmärksammat mål vilket bidrar.

Tyvärr missas det emellanåt att begära sekretessprövning. Då sitter medlemmar som kravmaskiner och spammar brottstrådar med oneliners och oneworders av typen "Fup??" När jag har kollat med aktuell domstol har ingen begärt sekretessprövning än och personalen är inga tankeläsare. Långt ifrån alla brottmål är medialt omskrivna.

Om tingsrätten postar FUP i ett paket (cold case som detta kan vara omfattande) kan den med tur och Post Nord komma fram till veckan. Till den som bor i Sverige.

Det ligger redan många beställningar hos domstolen på detta FUP. Planerar samtliga att betala de obligatoriska tusenlapparna ur egen ficka och vänta på förundersökningsprotokollet tills nästa vecka? Isåfall lär FUP dröja ännu längre om personalen ska kopiera upp allt material till samtliga beställare, paketera, fakturera och lämna till posten.

Varsågoda för fakta.

Hoppas testamenten och bouppteckningar finns med i förundersökningen och att vissa ber om ursäkt för onödiga personangrepp när medlemmar enbart har försökt hjälpa till med faktaunderlag för en fortsatt konstruktiv diskussion bland trådsanningarna.
Citera
2026-08-06, 13:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Om vi fokuserar på Ångermanlands tingsrätt så lämnar den tingsrätten enbart ut papperskopior av detta och sina övriga FUP till personer utan utgivningsbevis. De tar betalt per sida.

Det är jättebra att Härnösand inte trilskas och avkräver utgivningsbevis för pappers-FUP.

Då kvarstår frågan om det finns intresserade medlemmar på plats i Härnösand imorgon eftermiddag som kan tänka sig att hämta ut FUP. Om åtal väcks som planerat kl.11 ska tingsrätten prioritera att sekretesspröva den under dagen eftersom undertecknad m fl har tryckt på. Det är ett uppmärksammat mål vilket bidrar.

Tyvärr missas det emellanåt att begära sekretessprövning. Då sitter medlemmar som kravmaskiner och spammar brottstrådar med oneliners och oneworders av typen "Fup??" När jag har kollat med aktuell domstol har ingen begärt sekretessprövning än och personalen är inga tankeläsare. Långt ifrån alla brottmål är medialt omskrivna.

Om tingsrätten postar FUP i ett paket (cold case som detta kan vara omfattande) kan den med tur och Post Nord komma fram till veckan. Till den som bor i Sverige.

Det ligger redan många beställningar hos domstolen på detta FUP. Planerar samtliga att betala de obligatoriska tusenlapparna ur egen ficka och vänta på förundersökningsprotokollet tills nästa vecka? Isåfall lär FUP dröja ännu längre om personalen ska kopiera upp allt material till samtliga beställare, paketera, fakturera och lämna till posten.

Varsågoda för fakta.

Hoppas testamenten och bouppteckningar finns med i förundersökningen och att vissa ber om ursäkt för onödiga personangrepp när medlemmar enbart har försökt hjälpa till med faktaunderlag för en fortsatt konstruktiv diskussion bland trådsanningarna.
Den kommer ytterst sannolikt att komma upp på Krimfup och andra liknande tjänster med utgivningsbevis.
Citera
2026-08-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Den kommer ytterst sannolikt att komma upp på Krimfup och andra liknande tjänster med utgivningsbevis.

Lämnar domstolarna fortfarande ut till dem efter förhandsbeskedet från EU-domstolen? Jag är införstådd med att det gällde lexbase men båda har hänngt ut fuppar på samma sätt och vi är som har framkommit i tråden det senaste dygnet, ett par stycken som personligen erfarit att EU-domstolens besked verkar ha skrämt i vart fall vissa av landets domstolar.

Hur har det sett ut t ex den senaste veckan? Har krimfup fortsatt publicera fuppar som om ingenting har hänt?
Citera
2026-08-06, 13:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Lämnar domstolarna fortfarande ut till dem efter förhandsbeskedet från EU-domstolen? Jag är införstådd med att det gällde lexbase men båda har hänngt ut fuppar på samma sätt och vi är som har framkommit i tråden det senaste dygnet, ett par stycken som personligen erfarit att EU-domstolens besked verkar ha skrämt i vart fall vissa av landets domstolar.

Hur har det sett ut t ex den senaste veckan? Har krimfup fortsatt publicera fuppar som om ingenting har hänt?
Spekulerar nu är inte jurist, men än så länge berör det Lexbase. De lär få ringar på vattnet men juridiken har sin (långsamma) gång.
Till skillnad från Lexbase har Krimfup redakrionellt innehåll i form av korta artiklar utöver domar.
Citera
2026-08-06, 16:01
Medlem
FUP:en måste ju vara ett par tusen sidor? Eller skrotar de stora delar som inte är relevant till just den åtalade?

När kan vi tro att rättegången äger rum? Ganska snart eller?

Ångermanlands tingsrätt håller ju på bygga nytt dessutom som öppnar i september med ny säkerhetssal etc, men de kan väl inte vänta tills den är öppnad för rättegången?
Citera
2026-08-06, 16:06
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Ångermanlands tingsrätt håller ju på bygga nytt dessutom som öppnar i september med ny säkerhetssal etc, men de kan väl inte vänta tills den är öppnad för rättegången?

Tror inte det är så populärt att hålla någon inlåst längre än nödvändigt pga en renovering/nybyggnad. Då kan nog den häktade begära skadestånd. Särskilt om han visar sig vara oskyldig.

"Jaha, du var frihetsberövad en månad extra? Men vi behövde ju välja vilken färg vi skulle ha på dynorna i nya salen, sorry att det dröjde!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in