2026-08-06, 11:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Bra att du är öppen med att det är en högst osäker uppgift.
Det skulle ju inte vara första gången FOX news far med osanning

Beträffande IRGC och kärnvapen/WMD så har det historiskt funnits ett flertal tongivande personer i IRGC som velat utveckla WMD men dessa har stoppats och förbjudits göra så av parlamentet och det religösa rådet.

Redan när Irak/USA använde WMD(kemiska vapen) mot iranska civila, ville miltära befälhavare inom IRGC att Iran skulle utveckla egna WMD men det stoppades av Ayatollorna med motiveringen att dessa är "omoraliska"

Men framöver så ser jag absolut en risk att IRGC får tillstånd att utveckla kärnvapen eller andra WMD från det civila styret, det är det pragmatiska alternativt om Iran ska kunna fortsätta vara en självständig stat utan en av Epsteinregimerna installerat marionettstyre som det såg ut 1953-1979
Ja, man känner ju ett vist ansvar för vad man postar. Om ursprunget börjar ifrågasättas vill man ju helst förmedla det.

Som jag förstår situationen blev det bråk inom Iran efter förra förhandlingarna vilket har gjort att IRGC kräver att få godkänna vad man kommer fram till under förhandlingarna.

Detta är ju någon form av maktförskjutning och även gör det svårare att komma fram till något under förhandlingarna. Samt att åsikter inom IRGC som kanske inte tidigare varit styrande blir det nu.
Citera
2026-08-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför inte klargöra vad du menar?

Om du läser det sista stycket i mitt ursprungliga inlägg så hade du om du haft normal kognitiv förmåga kunna lista ut svaret på din fråga. Men jag kan vara tydlig så att även människor utan normal kognitiv förmåga kan förstå.

Din fråga ;

Citat:
Och hur många minuter skulle det ta för det religiösa rådet och parlamentet att stryka dessa förbud?

Svar: det skulle gå väldigt fort
Citera
2026-08-06, 11:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Svar: det skulle gå väldigt fort

Varför då använda det som argument när Iran inte har utvecklat missiler och återinträdeskapslar som klarar kärnvapen? Det är uppenbart att de försöker utveckla dem först, innan de bygger själva kärnstridsspetsarna. När de väl har gjort det så stryker de bara förbudet och sätter ihop bomberna.
Citera
2026-08-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ja, man känner ju ett vist ansvar för vad man postar. Om ursprunget börjar ifrågasättas vill man ju helst förmedla det.

Som jag förstår situationen blev det bråk inom Iran efter förra förhandlingarna vilket har gjort att IRGC kräver att få godkänna vad man kommer fram till under förhandlingarna.

Detta är ju någon form av maktförskjutning och även gör det svårare att komma fram till något under förhandlingarna. Samt att åsikter inom IRGC som kanske inte tidigare varit styrande blir det nu.

Ja, att dom miltära makthavarna får mer att säga till om när ens land angrips, är historiskt ytterst vanligt. Kan inte se att Iran skulle vara annorlunda.

Men under Iraks USA backade invasion på 80-talet så höll dom huvudet kallt. Vi får hoppas att det forsätter så, men det allra bästa, är förstås om krigföringen mot Iran upphör, då faller ju argumentet att beväpna sig med avskräckande vapensystem
Citera
2026-08-06, 11:48
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ja, att dom miltära makthavarna får mer att säga till om när ens land angrips, är historiskt ytterst vanligt. Kan inte se att Iran skulle vara annorlunda.

Men under Iraks USA backade invasion på 80-talet så höll dom huvudet kallt. Vi får hoppas att det forsätter så, men det allra bästa, är förstås om krigföringen mot Iran upphör, då faller ju argumentet att beväpna sig med avskräckande vapensystem
Är det inte?

Jag tänker helt klart att militären får mer att säga till om, men den politiska delen är de som har sista ordet i förhandlingar och även styr. Så är det väl i vår del av världen. Samt när det inte är så blir det kraftigt kritiserat i efterhand. Liknas kan kanske för oss vid covid. Då man i efterhand hade en kommission som slog fast att regeringen varit alldeles för beroende av Folkhälsomyndighetens bedömningar och okritiskt godtagit myndighetens expertutlåtanden istället för att själva tagit ledarskap.

Vi är ju vana att i kriser och krig är det fortfarande våra folkvalda som styr och när det inte blir så av rädsla att göra fel eller av annan anledning ser vi det som fel.

Men Iran är inte Europa och vi kan inte klistra på de vårt sätt att agera. För de följer inte våra normer.

Sedan är ju det normala makt förhållandet i Iran förstört, där en högsta ledare hade sista ordet. Nu finns inte det så det är klart att det blir svårt för delarna att ta ledning. IRGC har vapnen, alltså musklerna och den regim trogna delen av befolkningen bakom sig. Att de vill gripa makten och kan detta är inte jätte konstigt.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-06 kl. 11:53.
Citera
2026-08-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Varför då använda det som argument när Iran inte har utvecklat missiler och återinträdeskapslar som klarar kärnvapen? Det är uppenbart att de försöker utveckla dem först, innan de bygger själva kärnstridsspetsarna. När de väl har gjort det så stryker de bara förbudet och sätter ihop bomberna.

Oklart vad du vill säga.

Dom ända som påstår att Iran är nära att utveckla kärnvapen(och har varit veckor ifrån en färdig A-bomb senaste 30 åren )är barmamördarna från Tel Aviv. Amerikanska underrättelsetjänster och internationella organ menar tvärtemot barmamördarna i Tel Aviv att Irans kärnvapenprogram mycket riktigt las ner 2003.

Men detta är ju i den faktiska verkligheten, och den verkar du inte särskilt intresserad av.
Citera
2026-08-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Är det inte?

Jag tänker helt klart att militären får mer att säga till om, men den politiska delen är de som har sista ordet i förhandlingar och även styr. Så är det väl i vår del av världen. Samt när det inte är så blir det kraftigt kritiserat i efterhand. Liknas kan kanske för oss vid covid. Då man i efterhand hade en kommission som slog fast att regeringen varit alldeles för beroende av Folkhälsomyndighetens bedömningar och okritiskt godtagit myndighetens expertutlåtanden istället för att själva tagit ledarskap.

Vi är ju vana att i kriser och krig är det fortfarande våra folkvalda som styr och när det inte blir så av rädsla att göra fel eller av annan anledning ser vi det som fel.

Men Iran är inte Europa och vi kan inte klistra på de vårt sätt att agera. För de följer inte våra normer.

Sedan är ju det normala makt förhållandet i Iran förstört, där en högsta ledare hade sista ordet. Nu finns inte det så det är klart att det blir svårt för delarna att ta ledning. IRGC har vapnen, alltså musklerna och den regim trogna delen av befolkningen bakom sig. Att de vill gripa makten och kan detta är inte jätte konstigt.

Jo jag skrev att det var "ytterst vanligt "

Läs mitt inlägg igen
Citera
2026-08-06, 12:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Oklart vad du vill säga.

Dom ända som påstår att Iran är nära att utveckla kärnvapen(och har varit veckor ifrån en färdig A-bomb senaste 30 åren )är barmamördarna från Tel Aviv. Amerikanska underrättelsetjänster och internationella organ menar tvärtemot barmamördarna i Tel Aviv att Irans kärnvapenprogram mycket riktigt las ner 2003.

Det finns ingenting som tyder på något annat. Iran har hemlighållit väldigt mycket för IAEA.
Citera
2026-08-06, 12:31
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ok. Ta upp det med IAEA , dom är säkert väldigt intresserad av din input och analys du gjort hemma i mammas källare

Det behövs inte, IAEA har redan uttryckt sig om det.
Citera
2026-08-06, 12:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jo jag skrev att det var "ytterst vanligt "

Läs mitt inlägg igen
Jo jag förstår att det var det du skrev. Men i vår del av världen är det inte vanligt.

Här förhandlar den politiska delen och den militära del kräver inte att få godkänna det man förhandlat fram.

Jag håller alltså på inget vis med dig.

Det skulle vara Tyskland under första världskriget då.
Citera
2026-08-06, 12:40
Avstängd
Citat:
Oklart vad du vill säga.

Men detta är ju i den faktiska verkligheten, och den verkar du inte särskilt intresserad av.

och Ahmad Bakhshayesh Ardestani?
Citera
2026-08-06, 12:44
Avstängd
Citat:
Ok. Ta upp det med IAEA , dom är säkert väldigt intresserad av din input och analys du gjort hemma i mammas källare

IAEAs raporter är ju itne hemliga dock?

https://www.iaea.org/sites/default/files/25/06/gov2025-25.pdf

att Iran brutit mot NPT avtalet är ju i sig fullt tillräkligt för att gå från spekulation till konsekvenser gällande "försöker eller har iran skaffat sig kärnvapenförmåga"

Det var ju så vi hamnade i den här soppan med säkerhetsresolutioner gällande iran, som inte fungerade, för de skiter i avtal som iran har ingått endå.

dvs
UNSC 1696, 1737,1747, 1803, 1835 och 1929 (ja säkerhetrådet godkände dem, så även nalle puh och putler tyckte att iran inte förtjänade något veto....)
Senast redigerad av slö 2026-08-06 kl. 12:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in