2026-08-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik

Men jag tror du har rätt. Det här kommer nog vara ett återkommande namen i framtiden.

Säkerligen. Alldeles för lättförtjänta pengar.

Men i framtiden försöker hon nog sätta en eller två målvakter innan hennes medverkan.
Citera
2026-08-06, 11:55
Medlem
brianmolkos avatar
Vad då manhaftig?, de som är manhaftiga skulle aldrig visa ben eller armar eller hår....

Eller andra manhaftiga har den där tomma blicken
Citera
2026-08-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Fel*c*a Natal*e M*a R*sengren (23 år)

i i o

Instagram. rosengrenmoa

Dömdes för grovt bedrägeri 2025 till 3 år. Flydde till Thailand innan straffet verkställdes.
Hehe, hon kommer till sverige strax! då blir det inte roligt
Citera
2026-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Om ni faktist läser i tråden kan ni se min tidigare post med länk. Där kan ni själva läsa dom. Ni har för hög tro på rättssystemet. Hon fick 3 år så ute om max 2 år. Ungdomsrabatt givetvis. De räknar väl säkert av häktet i Thailand också.

Men jag tror du har rätt. Det här kommer nog vara ett återkommande namen i framtiden.

Ungdomsrabatt nu? Häktestid brukar räknas av. Grovt bedrägeri 6 mån - 6år. Hon har återfallit i brottslighet. stora belopp mm och flera brott. Närmare 6 år eller mer kanske. Om hon får 6år+ så VF efter 3/4 i stället för 2/3. Men det beror ju givetvis vad hon döms för.
Citera
2026-08-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ungdomsrabatt nu? Häktestid brukar räknas av. Grovt bedrägeri 6 mån - 6år. Hon har återfallit i brottslighet. stora belopp mm och flera brott. Närmare 6 år eller mer kanske. Om hon får 6år+ så VF efter 3/4 i stället för 2/3. Men det beror ju givetvis vad hon döms för.

Hon är redan dömd 2025. Samma straff gäller fortfarande. I dom står klart och tydligt att man givit ungdomsrabatt (på juristspråk). Det är en sak vad politiker säger och hur domstolar gör.

Att rymma är tyvärr inte olagligt. Var uppe i debatt för ett halvår sedan men verkar runnit ut i sanden.
Citera
2026-08-06, 14:49
Medlem
Citat:
Hon är redan dömd 2025. Samma straff gäller fortfarande. I dom står klart och tydligt att man givit ungdomsrabatt (på juristspråk). Det är en sak vad politiker säger och hur domstolar gör.

Att rymma är tyvärr inte olagligt. Var uppe i debatt för ett halvår sedan men verkar runnit ut i sanden.

Men då har man redan räknat med rabatten när hon fick sitt straff Så det blir Utdömd strafftid x 2/3 - häktestid. Jag vet faktiskt inte om man räknar in tiden i Thailand då hon de facto på rymmen. Sen om hon har begått nya brott på rymmen så blir det en ny rättegång. Då beror det på de nya brotten.

Den 2 juli 2026 trädde en ny lag i kraft i Sverige som gör det straffbart att rymma från fängelser, häkten, utlänningsförvar och särskilda ungdomshem. Straffet för rymning är upp till två års fängelse, och för grov rymning upp till fyra år.

https://www.sverigesradio.se/artikel/att-rymma-fran-fangelset-blir-olagligt

Men det verkar inte vara olagligt att inställa sig. En ganska onödig lag, då väldigt få rymmer i Sverige.
Citera
2026-08-06, 15:07
Medlem
Citat:
Men då har man redan räknat med rabatten när hon fick sitt straff Så det blir Utdömd strafftid x 2/3 - häktestid. Jag vet faktiskt inte om man räknar in tiden i Thailand då hon de facto på rymmen. Sen om hon har begått nya brott på rymmen så blir det en ny rättegång. Då beror det på de nya brotten.

Den 2 juli 2026 trädde en ny lag i kraft i Sverige som gör det straffbart att rymma från fängelser, häkten, utlänningsförvar och särskilda ungdomshem. Straffet för rymning är upp till två års fängelse, och för grov rymning upp till fyra år.

https://www.sverigesradio.se/artikel/att-rymma-fran-fangelset-blir-olagligt

Men det verkar inte vara olagligt att inställa sig. En ganska onödig lag, då väldigt få rymmer i Sverige.

Sökte lite och hittade som jag tolkar att man tillgodoräknar häkte utomlands om över 24h. Så om hon sitter några dagar i Thailändskt häkte innan transport till Sverige så dras det av. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20181250-om-tillgodoraknande-av-tid-for_sfs-2018-1250/

Då bli det 3 år x 2/3 år = 2 år - x dagar Thailändskt häkte.

Ja, jag spekulerar också i att de flesta som "rymmer" bara inte dyker upp för att avtjäna straff.
Citera
2026-08-06, 15:14
Medlem
Citat:
Sökte lite och hittade som jag tolkar att man tillgodoräknar häkte utomlands om över 24h. Så om hon sitter några dagar i Thailändskt häkte innan transport till Sverige så dras det av. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20181250-om-tillgodoraknande-av-tid-for_sfs-2018-1250/

Då bli det 3 år x 2/3 år = 2 år - x dagar Thailändskt häkte.

Ja, jag spekulerar också i att de flesta som "rymmer" bara inte dyker upp för att avtjäna straff.

Man har haft två rymningar från fängelse (Klass 2) de senaste 10åren. Det är sällsynt. Innan början av 2000-talet var det långt vanligare.
Citera
2026-08-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Finns det ingen tråd om en bedrägerihärva från 2022/2023?
Om det fanns 14 andra, vad hände med dem?
Räcker det verkligen att lura till dig 17 miljoner (sedan delat på minst 15 personer) för att hamna på Interpols lista över mest efterlysta kriminella?

Hon måste varit en viktig kugge i det hela…
Jo det måste finnas tråd om detra
Var ju ganska många inblandade
Bland annat drygt 60 årig gubbe som it spec
Även eritrian och svensk gambian 2å års åldern som ledare
Obs! Såg någon länkat till den tråden!
Senast redigerad av popll 2026-08-06 kl. 21:56.
Citera
2026-08-06, 21:54
Medlem
Hur gick det med misstänkta mordet på två ungdomar som skulle jobba i Etiopien.. samma liga
Citera
2026-08-07, 12:03
Medlem
Nationalromantiks avatar
Undra vad det är för tjej egentligen.

Kan tänka mig hon är rätt intelligent men omoralisk såklart.

Säkert en tuff brud
Citera
2026-08-07, 12:43
Medlem
Citat:

Handlar det inte om att rymningar under permissioner ska kunna bestraffas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in